View Single Post
Old 31-12-2009, 15:37   #10
Manishdra
Junior Member
 
Manishdra's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Nijmegen
Posts: 331
Default

Quote:
Originally Posted by Joswolf View Post
...Ik denk toch dat de gemiddelde ras hond meer problemen heeft dan de straatjoekel.
Jos

Wat is een straatjoekel? Die ene hond die nog bestaat waarvan de ouders werkelijk geen definierbaar spoor van rashond in zich hebben? Of die kruising DH met "wat dan ook", waarvan beide ouders nooit onderzoeken hebben gehad. Die laatste is, vind ik, de grootste risicogroep als je het hebt over gebreken. De eerste groep kan een hele gezonde hond zijn, maar zijn naar mijn mening ook practisch uitgestorven want alle honden worden of gecastreerd/gestereliseert en zwervers zijn ook nog zeer zeldzaam, dus de natuurlijke sellectie is er niet meer.

Ik zou altijd voor een rashond kiezen, bij elk ras is makkelijk te achterhalen wat de problemen zijn en kunnen voorkomen. Vervolgens ga je op zoek naar een fokker die goed en selectief fokt, en waar jij in kunt komen bij hun beargumentatie voor ouders en voorouders. En dan nog kun je gewoon pech hebben.

Alleen zit het probleem niet bij mensen die onderzoek doen, maar bij diegenen die vandaag een puppy willen hebben, want dat hebben ze besloten. Ze gaan naar die fokker toe waar geen wachtlijst is en het liefst zo goedkoop mogelijk.

Dus nee, ik ben van mening dat bij een goed gefokte en dus uitgezochte rashond de kans op een gezonde hond groter is dan bij 90% van de kruisingen die rondlopen.
Manishdra jest offline   Reply With Quote