Thread: gedragstest
View Single Post
Old 30-03-2007, 16:50   #45
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by Jolanda
Hallo allemaal,

De hond is een ogen-dier!
De eerste reactie die de hond geeft op iets is doordat hij het ziet!
Dan pas gaat de hond zijn reuk en gehoor gebruiken.

Groetjes, Jolanda
Het gaat mij vooral om bovenstaande stelling;, honden reageren ook op iets als ze het eerst horen, of eerst ruiken of eerst voelen. Dus als je het een ogen dier noemt, lees ik dat als dat je dat het belangrijkste zintuig vindt! Of heb ik je verkeerd begrepen?

M.b.t. tot de test met de pop; Natuurlijk word ervoor gezorgd dat de hond de pop eerst ziet, desnoods bewegen ze de pop een beetje op en neer als de hond niet direct interesse heeft.

Maar dan is de reactie toch echt afhankelijk van wat zijn belangrijkste zintuig hem ingeeft. Voor mij is dat dus GEUR.

Zelfde geld ook voor de sneeuwpop. De hond ziet iets, en probeert vervolgens d.m.v. snuffelen duidelijkheid te krijgen. Als zijn ogen (ogen dier) het belangrijkste zouden zijn, zou hij net als mensen hebben gezien,...O das een sneeuwpop!( vrij vertaald uit het Hondiaans ). En dan hoeven ze dus niet ook nog eens te gaan snuffelen.

En als de geur niet overeen komt met wat ze zien, dan zal daar de reactie van afhankelijk zijn. Voor de MAG test is het m.i. dus erg belangrijk dat men ervan uit gaat dat de hond een geur dier is en geen ogen dier.

Groetjes,

Bert.

Wordt al best een mooi lang topic zo
herder jest offline   Reply With Quote