View Single Post
Old 28-04-2011, 20:46   #15
annomon
Junior Member
 
annomon's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: zuidoost Friesland
Posts: 184
Default

Quote:
Originally Posted by SenE View Post
toevoeging: Wij zijn zeker van mening dat de Tsjech niet voor iedereen geschikt is en als je kijkt hoeveel er momenteel gefokt wordt, verwachten wij straks ook meer problemen bij de Tsjech omdat ze toch bij de verkeerde mensen terecht zijn gekomen (Zoals bijvb. mijn ex). Ook zullen er ongetwijfeld steeds meer herplaatsers komen, wat voor een ras als de Tsjech zeker niet goed is.
Helemaal mee eens, die types heb je inderdaad, maar daarnaast is er een categorie mensen die helemaal niet 'verkeerd' zijn, maar over een aard beschikken die niet direct past bij een Tsjech. Mensen kunnen vol goede bedoelingen zijn, en hartstikke lief voor hun Tsjech, maar bijv. geen natuurlijk overwicht hebben. Niks mis met die mensen, maar de combi geeft dan problemen. Je kunt het die eigenaren niet aanrekenen, laat staan erop veroordelen, want zij zijn gewoon te goeder trouw en hebben het beste met hun hond voor.

Dit is een ras voor 'the happy few': mensen met natuurlijk overwicht, die laconiek zijn, rust uitstralen en bereid zijn hun leven in het teken van de wolfhond(en) te zetten. Het gaat niet om een 'gewoon' huisdier, het is een passie.

Ik heb genoeg zelfkennis en zelfkritiek om te durven constateren dat ik niet tot die happy few behoor, ondanks dat ik dol ben op onze Tycho. Mijn echtgenoot heeft de geschikte eigenschappen gelukkig wel ...

Maar het onderschatten van dit ras kun je gewoon niet voorkomen; bovendien is de marktwerking tegengesteld (want fokkers willen niet met pups blijven zitten). Je kunt het dus hooguit tegengaan door minder te fokken.

De Tsjech is geen wild dier wat je in huis haalt, maar je moet je wel serieus afvragen of dit een geschikte huishond voor je is in het dichtbevolkte Nederland. En als je dan al vindt dat je een geschikte baas voor dit ras bent, dan moet je bereid zijn hem in te zetten waar hij voor is gefokt: een werkhond puur sang die het beste floreert bij 24/7 arbeid met 1 baas.

Even ter vergelijking: de Komondor is een fantastische en imposante hond om te zien en qua karakter, maar die wil je toch ook niet houden op een huiskavel van 500 m2?

Dit is hoe ik er tegenaan kijk, of dwaal ik nu een beetje te veel af?

Groet,
Monique
__________________
annomon jest offline   Reply With Quote