Thread: gedragstest
View Single Post
Old 28-03-2007, 11:12   #4
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Tweede Kamerlid Henk Jan Ormel oppert de verplichte toets op zogenoemd Maatschappelijk Aanvaardbaar Gedrag (MAG) in zijn bijdrage aan de discussie over de Regeling Agressieve Dieren (RAD).

Deze regeling is onder andere bedoeld voor pitbulls en pitbull-achtigen. Volgens Ormel zijn er echter veel meer agressieve honden. Ormel denkt aan honden met een schofthoogte van 40 centimeter en meer.


Deze Henk Jan van het CDA komt met dit bericht net nadat een pitbull een andere hond heeft heeft doodgebeten, en met de dode hond in zijn bek door Den Haag liep.

Lijkt meer op populistisch gedoe als een doordacht plan.

De Husky die een baby dood heeft gebeten vorig jaar stond bekend in de wijk als een makkelijke allemans vriend. M.a.w. de Husky vertoonde Maatschappelijk Aanvaard Gedrag!!(MAG) En toch ging het mis.

Deze testen zeggen mij altijd erg weinig over de honden, vaak meer over de baasjes en de mensen die een MAG test afnemen.

Als deze Henk Jan zelf al zegt dat agressieve dieren niet agrssief worden geboren, maar worden gemaakt heeft het in mijn ogen ook totaal geen zin om dit soort testen af te nemen bij de hond. Want hoevaak moet een hond dan getest worden, iedere zes maanden???


De Pit Bull achtige honden zijn vaak hele stabiele rustige honden. Maar het is een bepaalde groep mensen die dit soort rassen misbruiken voor hun eigen ego, en bewust agressief opvoeden. Pak deze groep dan aan Maar ja blijkbaar is het makkelijker om de hond de dupe te laten zijn.

Als deze groep mensen de TSW ineens interessant gaan vinden, krijgen we het zelfde probleem met 'ons' ras.

Als ik mijn honden even buiten vast zet, en zelf de winkel binnen ga, dan krijgen ze een muilkorf om. ( beetje afhankelijk van de plek) Simpel weg omdat ik ze niet in de gaten kan houden, en als er iets gebeurt, b.v. omdat iemand anders een stomme actie uithaalt, mijn honden de dupe zijn. Ik ben er ook geen voorstander van dat iedere hond altijd een muilkorf om moet, maar op sommige momenten een muilkorf gebruiken is in mijn ogen niks verkeerd mee. Het is meer een cultuur omslag, we zijn het in nederland niet gewend, want voor de honden maakt het echt niet uit hoor als ze af en toe even een muilkorf om krijgen.

( Ik heb het wel over een echte KORF, en geen nylon 'snuitje' waar ze amper door adem kunnen halen)

Groetjes,

Bert.
herder jest offline   Reply With Quote