Thread: gedragstest
View Single Post
Old 28-03-2007, 16:45   #10
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo,

Ik heb de cursus MAG test begeleider gedaan en ik vind, dat er een aantal situaties zijn, die zeker verbeterd kunnen worden.

Ik denk, dat geen enkele hond het prettig vindt om ingesloten te worden. En daarbij mag hij niet reageren of althans nauwelijks. Tevens moet hij verplicht vastgelegd, het accepteren, dat er een namaakkind (grote pop) van ongeveer 2 jaar op hem afkomt en moet het toestaan dat hij geaaid wordt. Hij wordt geaaid d.m.v. een namaakarm aan een lange stok van ongeveer 1,5 meter.

En Ron, je zegt wel, daar ben je als eigenaar bij, maar bij de insluiting is de eigenaar er niet bij, die staat ergens verstopt. En ook niet wanneer de pop voorbij komt.

Dit zijn dus situaties, waarvan ik zeg, dat die verbeterd kunnen worden en zo zijn er nog een paar.

De MAG test is al ingevoerd voor o.a. de Rottweiler en de American Staffordshire Terrier en als ik het goed heb ook de Berner Sennenhond. Deze honden hebben de MAG test nodig om in de fokkerij te worden ingezet.

Patty, jij zegt wel, dat een fokker een hond moet weigeren als de eigenaar niet naar een cursus wil gaan. Maar wat moet je doen als de toekomstige eigenaar zegt, dat hij zeker een cursus zal gaan volgen en het uiteindelijk niet doet. Moet je dan als fokker de hond terug gaan halen??

Het gaat mij er ook niet om, om de muilkorf te promoten maar je zou door middel van die muilkorfplicht voor ALLE honden en dus ook de kleintjes, een heleboel narigheid kunnen voorkomen.

Natuurlijk agressive honden, daar hebben we in de maatschappij niets aan en die kun je maar beter ook niet tegen komen, maar is er ooit gevraagd aan de eigenaar, waardoor die hond zo agressief geworden is?? Ik denk, dat bijna niemand het ooit gedaan heeft.

Tevens Patty, je haalt het voorbeeld van Bert aan, dat als hij zijn honden heeft VAST gelegd bij een winkel, je er dan bij uit de buurt moet blijven. De meeste mensen weten dit wel en maar er zijn ook mensen die het niet doen. Moet je er dan bij op wacht gaan staan en iedereen waarschuwen er vandaan te blijven.

Persoonlijk vind ik, dat je je hond helemaal niet vast moet leggen bij een winkel maar daar waar mogelijk is, mee naar binnen moet nemen en waar dat niet mogelijk is, hem thuis moet laten of in de auto.

Stel, dat zo'n hond, die normaal de goedheid zelve is, toch plotseling een kind of iemand anders bijt en je bent er niet bij omdat je in de winkel bent. Dan heeft je hond wel gelijk het predicaat, dat het een hond is die bijt. Of hij bijt een andere langslopende hond, wat dan. Ook onze honden stappen niet elke dag met hetzelfde humeur uit bed. Het kan zijn, dat die hond niet helemaal lekker in zijn vel zit of ergens pijn heeft.

Niemand weet echter wat er in die tussentijd gebeurd wanneer je je hond hebt vastgelegd en je er dus even niet op kunt letten. Is die hond misschien even "gepest". Niemand kan het je vertellen of er moeten andere mensen zijn, die het gezien hebben.

Bert houd me te goede, ik val je niet aan op jouw manier van winkelen met je honden maar omdat Patty zo expleciet jouw voorval noemde om bij de honden vandaan te blijven, noem ik ook maar even dit voorbeeld.

Een muilkorf laten dragen omdat de hond agressief is en verder niets aan het probleem doen, is natuurlijk geen optie maar als alle honden verplicht worden gesteld, dan zit iedereen in hetzelfde schuitje en voorkom je naar mijn mening, toch een hoop ellende. Het kan dan ook zo zijn, dat een muilkorf beter kan zijn dan een mislukte MAGtest met eventueel advies, "in laten slapen omdat hij de test niet heeft doorstaan".

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote