Thread: gedragstest
View Single Post
Old 28-03-2007, 17:52   #13
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Ik denk niet dat het zo’n vaart zal lopen met de invoering van de MAG test voor alle honden in Nederland. Want eerst zal dan nog wel bepaald moeten worden wat de consequenties zijn voor honden die zakten voor de MAGtest!

Want er lopen in Nederland al tientallen honden rond die gezakt zijn voor de MAGtest!
En persoonlijk ken ik behoorlijk wat gezakte honden, die in mijn ogen prima honden zijn!!

Zoals Letty al schreef wordt de MAGtest nl binnen diverse RV’s al gebruikt (naast beoordeling van exterieur) als onderdeel van de fokgeschiktheid test.

Wanneer een hond binnen een RV gezakt is voor de MAGtest, is de enige consequentie dat er met deze hond niet meer via de vereniging gefokt kan worden.
(fokkers die wel met de hond fokken en zelf hun pups verkopen, krijgen ook gewoon stambomen voor hun hond!) En zo zijn er binnen diverse RV’s heel gewone gezonde honden die niet voor de MAG slaagden.

De MAGtest is nog niet eens verplicht gesteld voor alle RV’s , dus zal het zeker nog wel even duren wanneer deze test voor alle Nederlandse honden hoger dan 40cm verplicht gesteld wordt!

Op zich vind ik het al een bizar gegeven dat dit alleen zou moeten gelden voor honden hoger dan 40cm! Als je de statistische gegevens bekijkt zijn er nl veel meer bijtincidenten met kleinere honden.

De MAG test werd in Utrecht ontwikkeld vanuit de uitgebreide agressie test (maar deze test duurde heel lang en was daarom te duur en niet bruikbaar als gebruikstest voor RV’s)
De MAG test is dus een gecomprimeerde test waarbij ze in korte tijd de druk op de hond opvoeren en zijn reacties meten.

Zelf heb ik in de startfase als proefpersoon meegedaan en daarnaast heb ik tientallen van deze MAGtesten bijgewoond.
Daarom nog even een korte toelichting:
De uitslag gaat volgens een bepaald punten systeem (zie de link in het antwoord van Barry)
Maar…. Wanneer bv een Doberman en een Newfoundlander exact de zelfde test uitslag hebben kan de ene hond geslaagd zijn, terwijl de andere hond gezakt is!!

Ieder ras heeft natuurlijk rastypische eigenschappen en op basis van die eigenschappen heeft iedere RV vast gesteld wat voor dit ras de score moet zijn van de uitslag van de MAG.
En dat betekent dus dat de normering voor zakken/slagen afhankelijk is van de RV maatstaven!
Veel TsW’s die bij een Bonitatie P1 haalden zouden dan ook zeker nooit slagen bij een MAG bij bv de Leonberger club!

Zelf ben ik absoluut geen voorstander van de MAGtest!
De MAGtest is slechts een moment opname en aangezien deze ook buiten worden afgenomen kunnen ook tig externe factoren van invloed zijn.
Het is niet voor niets dat mensen met een gezakte hond na een aantal maanden ook gewoon opnieuw de test mogen doen!

Bovendien zijn alle test onderdelen (net als bij een Bonitatie) m.i. ook trainbaar voor een hond.
Een eigenaar die wil slagen voor de test, kan met een dosis creativiteit (en tijd!) de hond langzaam voorbereiden op ieder onderdeel en het geheel zo langzaam opbouwen.

Als de MAGtest verplicht zou worden gesteld voor alle RV’s , mag de NVTW ook wel heel aangepaste maatstaven voor de codering voor slagen gaan vastleggen!
Op een Bonitatie wordt bv van een TsW (op basis van zijn rastypische eigenschappen) verwacht dat hij neutraal reageert of uitvalt bij een bedreiging, terwijl bij een MAG test alleen neutraal gedrag en/of lichte vormen van angst getolereerd worden.

En ik kan jullie wel vertellen dat de bedreigingen bij een MAGtest heftig zijn!

Verder zou ik er zelf voor zijn als landelijk verplicht zou worden dat iedere toekomstige hondeneigenaar eerst een korte introductie cursus moet volgen alvorens hij een hond aan kan schaffen.
En daarna zou iedere hondeneigenaar ook verplicht 2 curssen met z,n hond moeten volgen. Maar voordat zulke maatregelen ingevoerd kunnen/zullen worden zijn we ook al weer jaren verder!

Bovendien betwijfel ik of zelfs zo’n maatregel alle problemen op zou lossen. Want er zullen helaas altijd maffe hondeneigenaren blijven die het leuk vinden om hun hond op te jutten!


groeten,
mijke

PS Net als Letty en Bert, heb ik helemaal geen bezwaar tegen het gebruik van muilkorven. (Zelf gebruik ik in het buitenland ook gewoon de metalen) Maar in Nederland zal eerst een cultuur omslag of een verplichting moeten komen voordat iedereen dit zal gaan gebruiken!
Als je nu als eigenaar preventief een muilkorf gebruikt, krijg je de meest bizarre reacties van mensen die in paniek raken van je hond!
Terwijl je zoiets juist doet om te voor komen dat ze een andere hond kunnen beschadigen
Dus gebruik ik een muilkorf alleen in het buitenland en vooral als ik mijn Tsw met andere (voor haar onbekende) teven los laat spelen. (en de andere teven dargen dit dan vanzelfsprekend ook!)
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote