Thread: gedragstest
View Single Post
Old 29-03-2007, 17:10   #19
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by Jolanda
Hallo allemaal,

De hond is een ogen-dier!
De eerste reactie die de hond geeft op iets is doordat hij het ziet!
Dan pas gaat de hond zijn reuk en gehoor gebruiken.
Groetjes, Jolanda

hoi Jolanda,

Pups worden geboren met hun OGEN en OREN dicht, maar met hun NEUS open. Het eerste, meest van levensbelang zijnde wat een pup leert kennen, zijn moeder, gebeurt door GEUR!

Een hond is daarom ook een GEUR dier i.p.v. een OGEN dier. Een wolf zoekt zijn prooi door geur, niet door te kijken of hij iets tussen de bomen ziet.

Natuurlijk gebruikt een hond ook zijn ogen, netzo als wij mensen onze neus gebruiken. En wij mensen zijn wel Ogen dieren,...eerst zien dan geloven!

Voor een hond geld; NEUS, OGEN, OREN. Als een hond iets ziet controleert hij het door te ruiken. Als een hond iets ruikt weet hij genoeg en controleerd hij dat niet (altijd) door te kijken. Ook tijdens de jacht is het pas op het laatste moment dat de ogen mee gaan doen, om de afstand in te schatten.


Ik ben het met je eens dat het alleen maar goed is als mensen hun hond goed trainen, of het nu voor een MAG test is of voor iets anders maakt niet uit. Ik bedoelde dat de MAG test niks zegt over aanleg, daarom kan je hem ook trainen voor een MAG test. En aanleg is belangrijk voor de fokkerij, niet hoe een hond getraind is. En ik bedoelde dat de MAG test daarom m.i. geen zin heeft voor de fokkerij. ( Erfelijkheid wel, maar dat zijn andere testen)

Groetjes,

Bert.
herder jest offline   Reply With Quote