![]() |
![]() |
|
Fokken Informatie over fokken, bonitaties, jeugd presentaties en nesten |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 |
Senior Member
|
![]()
Zoals je op deze site kunt lezen is er van de week een artikel door Koos geplaatst over DNA onderzoek.
Op zich vind ik het een goede zaak als er op termijn voor alle rassen via de Raad van Beheer een (betaalbaar) DNA onderzoek verplicht gaat worden. Want helaas wordt/werd er wel eens "gerommeld" door fokkers (zoals bv nu door het DNA onderzoek bij de duitse herders in Duitsland gebleken is) Er zou in de toekomst dan ook nog alleen gefokt kunnen worden met honden waarvan het DNA vastgesteld is. Maar het zou dan ook wel voor alle fokkers in heel Europa moeten gelden, anders heeft zo'n bepaling nog geen enkele zin. Als het alleen in nederland en duitsland gaat gebeuren, blijft er voor diverse rassen wel een erg smalle fokbasis met een kleine genen populatie over. Wat dat betreft vind ik een algemene brede discussie over het vaststellen van DNA profielen dan ook heel zinnig. Maar..., wanneer het er om gaat om 1 bepaalde fokker zwart te maken en/of in een kwaad daglicht te stellen, heb ik er geen enkele behoefte aan om aan een discussie deel te nemen. Wanneer er , zoals nu gebeurt bij het betreffende artikel, 1 fokker met naam en kennelnaam genoemd wordt vind ik het een onfrisse discussie worden. Daarom distancieer ik mij ook van de verdere discussie op die plaats. Voor alle duidelijkheid (voor er weer verdere geruchten de ronde gaan doen): Ik ben helemaal niet voor of tegen bepaalde fokkers en behoor ook niet tot een specifieke groep in het tsjechenwereldje. Ik heb zelf geen hond van de bij het artikel genoemde fokker en heb mijn hond zelf uit het oost bloc gehaald. Ik ben lid van de NVTW en heb daarnaast ook goed contact met diverse nederlandse en buitenlandse fokkers en tsjechen mensen zo wel binnen als buiten de club. Daarnaast vind ik, dat je bij zo'n relatief jong ras als de CsW zo veel mogelijk moet blijven proberen om samen te werken. Ongeacht of je het in alle opzichten volledig met elkaar eens bent. Je kunt je met zo'n relatief smalle fokbasis niet permiteren om vanwege onderlinge wrevel slechts een heel klein gedeelte van een genenpopulatie te gaan gebruiken. Er zijn in de kynologie genoeg voorbeelden van rassen bekend waarbij dit op termijn tot rampzalige gevolgen heeft geleid. Ik vind het een prima initiatief dat Koos bij zijn CsW's het DNA profiel heeft laten bepalen. En ik hoop dan ook dat , in het kader van wat ik al eerder opmerkte over europese normen, nog velen zijn voorbeeld zullen volgen. Aangezien Koos ook duitse herders fokt, lijkt het mij dan ook een logisch gevolg dat hij dit ook bij zijn honden van dat ras laat doen. Tenslotte wil ik nog opmerken dat er ook een onjuistheid in het stuk van Koos staat. Ik was ook op de laatste leden vergadering van de NVTW en daar is niet gezegd is dat de club GEEN DNA onderzoek wilde. Het bestuur zou dit item meenemen en verder uitzoeken wat de mogelijkheden, kosten en consquenties waren. mijke |
![]() |
![]() |
|
|