Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Overig

Overig Alles over Tsjechoslowaakse Wolfhonden

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-06-2007, 13:38   #1
sbaars
Junior Member

sbaars's Avatar

Default Voorstellen en vraag

Hoi allemaal,

ik zal eerst beginnen met mezelf voor te stellen.
Mijn naam is Sarine en woon in 's- Hertogenbosch, Noord Brabant. Ik ben het bezit van Leonbergerreu Dugan en Mechelse herder Caïne. Mijn hobby's zijn hondensport. 2x per week G&G met Dugan en 4x in de week africhting met Caïne. Iedere zondag vaste prik wandelen in de duinen te Kaatsheuvel samen met mijn vriendin en haar Duitse herderreu. Is het droog buiten dan ga ik ook nog regelmatig rolschaatsen met Dugan, goed voor mijn conditie en Dugan vind het geweldig, de buurt wat minder want Dugan blaft tegen mijn rolschaatsen van begin tot eind van de rit. Daarnaast werk ik nog en ga als alles goed gaat gaan we dit jaar met z'n drieën samenwonen.

Waarom ik geïnteresseerd ben geraakt in de TWH?
Enkele jaren geleden kwam ik een man tegen met een wolf...bleek later een Saarloos te zijn. Naar informatie gezocht op Internet, kom ik erachter dat er nog een hond bestaat met het uiterlijk van een wolf, de TWH. De karaktertrekken van de TWH spreken mij meer aan dan die van de Saarloos. Vandaar dat ik nog meer informatie ben gaan zoeken over de TWH. Via, via ben ik toen op deze website terecht gekomen.

Wat is nu mijn vraag?
Zijn er fokkers die bloedlijnen gebruiken die beter geschikt zijn om mee te sporten? Ik wil graag africhting of G&G gaan beoefenen met een TWH.

Groeten,

Sarine
sbaars jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2007, 15:44   #2
Patty33
Member

Patty33's Avatar

Hoi Sarine,

Welkom hier op het forum.
Als ik jou verhaal lees denk ik meteen aan Mijke (incidenteel fokster van TW)...kijk maar eens op haar site, dan begrijp je waarom :-)

http://www.de-ursidae-stee.com/

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2007, 15:59   #3
Koos
Member

Hallo Sarine,

Van oorsprong is de Tsjech een werkhond dus je kunt met hem eventueel de africhting in maar de Tsjech kan je niet zo trainen als dat je een Mechelaar of Duitse Herder hebt.

Het zijn in karakter heel andere honden alhoewel ze dus verwand zijn aan de Duitse Herder.

Ook de manier waarop en je trainer zijn van grote invloed op het bereiken van het resultaat.

Ga er in ieder geval niet van uit dat het zo zal gaan als bij je Mechelaar.

Er zijn wel een paar bloedlijnen, die meer "africhtingsbloed" hebben maar dat wil niet zeggen, dat het er ook uit zal komen.

Uiteraard ben ik bereid je verder te helpen als je nog andere vragen hebt.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2007, 16:38   #4
sbaars
Junior Member

sbaars's Avatar

Default Voorstellen en vraag

Hoi Patty,
Ik heb de website van Mijke al eens eerder gezien ivm haar Leonbergers. Onder andere via haar website ben ik weer beland op deze site.
Best wel een kleine wereld zo...

Hoi Letty,
dat de Tsjech niet zo makkelijk te trainen is als een Mechelaar is mij reeds bekend. Dugan (de Leo) is ook niet een van de vlotste maar dat vraagt gewoon meer creativiteit van mij tijdens de training. Caïne is inderdaad watervlug met het aanleren van oefeningen. Nadeel daar weer van is dat Caïne snel denkt wat de bedoeling is en zelfstandig gaat werken.

Maar ik heb geen haast. De hond hoeft niet met 2 jaar volledig klaar te staan voor een keuring of examen. En voor ik definief de beslissing maak om een Tsjech als gezinsuitbreiding te kiezen wil ik toch eerst naar clubbijeenkomsten oid gaan om met daadwerkelijke Tsjech-eigenaren te praten. Wat zijn hun ervaringen met Tsjechen.

Voordat iedereen de nadelen van een Tsjech op gaat sommen.......ook ik heb de foto's van de herinrichting van een huis gezien in Tsjech-stijl.
En de horrorverhalen van alle sloopfestijnen van die monstertjes. Aan de andere kant als ze eenmaal volwassen zijn vergeet je dat soort "incidenten" al snel lijkt me zo......
Old 27-06-2007, 16:43   #5
Patty33
Member

Patty33's Avatar

Hoi Sarine,

Je kan natuurlijk ook nog fokkers in het buitenland benaderen.
Zeker met jouw geduldigde instelling het rustig aan te bekijken.
Volgens mij haalt een Tjech ook als hij/zij volwassen is nog genoeg streken uit, dus kans om te vergeten...hihi
Maar het zijn prachtige honden en kunnen meer dan sommige denken :-)

Succes!

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2007, 17:41   #6
herder
Musketier

herder's Avatar

Hoi Sarine,

Allereerst welkom op het forum!!

Met jouw ervaring, geduld en gevoel voor uitdaging is het misschien ook de moeite waard om eens bij de herplaatsers te kijken, als je zover bent.

Een hond van +/- een jaar oud is goed te beoordelen op zijn driften, dus zeker als je er echt mee aan de slag wilt, is het goed om ook een herplaatser mee te nemen in je overwegingen. De hond zal je in ieder geval dankbaar zijn!!

Succes met je zoekt tocht!

Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2007, 19:11   #7
Azazel
n00b

Azazel's Avatar

Haloo Sarine,

Welkom op dit forum.
Leuk dat je OOK een mechelaar hebt.
Mag ik vragen wat voor africhting je doet met Caine? IPO misschien?

Groet,

Barry
Old 27-06-2007, 20:11   #8
sbaars
Junior Member

sbaars's Avatar

Hoi allen,

Een herplaatser zou voor mij denk ik geen optie zijn omdat ik persé een reu wil en ik al 2 reuen heb. Een pup is dan makkelijker te plaatsen tussen Caïne en Dugan. En mocht de hond uiteindelijk niet voldoende driften hebben, dan is dat geen probleem het is uiteindelijk toch een huishond. Zat andere activiteiten die ondernomen kunnen worden zoals rolschaatsen en fietsen samen met Dugan.

Met Caïne ben ik bezig met PH1, dit betekent PolitieHond 1. Vooral de tegenstelling die ontstaat bij africhting vind ik geweldig. Op het veld druk en bijtgraag. Thuis en tijdens het wandelen enthousiast en vriendelijk tegen iedereen. Is gek op z'n bal en zwemmen sinds een week of drie. Word helemaal dol als we in de duinen zijn. Blijft de route maar op en neer lopen.

Wat betreft werkdrift is Dugan niet erg begaaft. Maar dit geeft niet. Het is lieverd. 's- avonds al ik rustig tv zit te kijken heeft hij een ondeugend kwartiertje. Begint eerst zacht te brommen in m'n oor. Vervolgens als ik niet reageer duwt hij z'n neus tegen m'n arm. Als ik dan nog steeds niet reageer begint hij in m'n voeten te bijten en blaft. Dit blaffen klinkt meer als een hese zeehond. Dan word'ie helemaal gek.
Rolschaatsen is ook zo'n leuke bezigheid. Hij begint met blaffen zodra we buiten zijn en stopt pas als we weer thuis zijn.Vinden de buren ook heel leuk

Al met al heb ik nu twee heerlijke honden. Zoals jullie begrijpen is de hond die jullie onder mijn naam zien staan Dugan. Helaas heb ik nog geen mooie foto van Caïne omdat hij geen seconde stil kan blijven staan. Maar dat komt nog wel.

Momenteel denk ik dat ik ongeveer eind volgend jaar graag een hond erbij wil en dan waarschijnlijk een Tjsech. Dugan is dan 4 jaar en Caïne 2 jaar. Daar zit dan mooi iedere keer 2 jaar tussen de honden en ik denk dat dat een mooie periode is.

Sarine
Old 27-06-2007, 21:25   #9
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch

kobesen's Avatar

Hoi Sarine,

welkom op het forum! Leuk dat je je zelf interesseert voor de Tsjech. Eenmaal een Tsjech in huis en ondanks de vervelende dingen die ze uithalen, wil je nooit meer een ander ras. Tenminste, zo is het bij mij .
Ze zijn vreselijk slim. Soms te slim voor de training, want ik merk aan Denzel zijn instelling dat als ie 3 keer heeft gezeten, hij bij de vierde keer zoiets heeft "daaaaaaaaaaag vrouwtje, heb het al 3 keer gedaan! Doe effe iets anders en anders bekijk het maar".
Als je er veel druk op legt gooit ie de kont tegen de kribbe.
Maar als een tsjech echt iets leuk vind! Kan ie dat ook met volle overgave doen!
Zie hier het topic van Mijke http://www.wolfdog.org/forum/showthread.php?t=6088
Dus werkhonden zijn het wel degelijk, maar zoals Letty ook zegt, niets is gegarandeerd. Zelfde met alle andere rassen.

Groetjes Kim

PS succes met het uitzoeken van je pup! Tip: ga langs meerdere fokkers zodat je een goed beeld krijgt van wat er allemaal rondwandelt.
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2007, 23:05   #10
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske

wolfwoman-stefanie's Avatar

HALLO SARINE

Allereerst WELKOM op dit forum

Als je info wilt over het ras, en bij de fokkers thuis wilt kijken,
ben je vast bij de onderstaande fokkers welkom, dus ook bij mij.
http://www.wolfdog.org/php/modules.p...els&country=NL

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 28-06-2007, 12:27   #11
SenE
Junior Member

SenE's Avatar

Hoi welkom ook vanuit het hoge noorden. En tja op bovenstaand valt eigenlijk niets meer toe te voegen

Vraag maar raak en op de agenda staan diverse activiteiten van diverse verenigingen vermeld dus je komt ongetwijfeld wel aan je trekken, wat betreft Tsjechen eigenaren ontmoeten.

Keep your friends close but keep your enemies closer !
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 28-06-2007, 15:29   #12
Smokey
Angel en Bachata,Luna

Smokey's Avatar

Hoi Sarine ook een welkom vanuit brabant
Old 28-06-2007, 15:46   #13
Jolanda
Member

Jolanda's Avatar

Welkom Sarine!
Genoeg tijd om je te oriënteren dus.
Dat wordt wandelen!

Jolanda
Old 28-06-2007, 16:49   #14
sbaars
Junior Member

sbaars's Avatar

Hoi allemaal,

ik zag op de website van NVTW dat er op 7 oktober een Kampioenschapsclubmatch is te Hoenderloo. Lijkt me een uitgelezen kans om in contact te komen met fokkers en eigenaren van Tsjechen. Ik ben toevallig vorig jaar met Dugan bij de manege geweest voor het 40-jarig jubileum van LHCN (Leonberger vereniging).

Ik ben nog eens verder gaan lezen op verschillende sites van hondenrassen en nu las ik dat een Tsjech over het algemeen een redelijk dominant ras is. Is dit ook zo of zijn dit meer de uitzonderingen? Of is het meer zo dat ze hiermee bedoelen dat het een ras is dat zelf de leiding neemt indien je zelf geen duidelijke roedelleider bent?

Als ik Dugan en Caïne vergelijk. Dan valt mij vooral op dat Caïne met kleine dingen (zoals zitten zodat ik de riem om kan doen en pas opstaan op het moment ik hem vrij geef, bij de poort blijven zitten eerst ik erdoor en dan hij pas) mijn wil aan hem opdring. Zodra ik dit 1 of 2 keer vergeet vliegt hij zelfstandig de poort uit zonder om te kijken. Bij Dugan en Jordan mijn toenmalige Berner Sennenreu (die behoorlijk "dominant" was naar mensen en andere reuen) daarentegen hoef ik niet continu die kleine zaken niet zo in de gaten te houden.
Het is echter wel zo dat Caïne uit een volledige KNPV-werklijn komt en dit zijn vaak heel pittige honden. Dit uit zich bij Caïne vooral het geen 5 seconden stil kunnen zitten of liggen.

Barry jij hebt een Mechel en een Tsjech, wat vind jij de grote tegenstellingen in beide rassen en de overeenkomsten?
Dan kan ik me een beter beeld vormen van wat me te wachten staat.

In het verleden ben ik altijd gewaarschuwd. Een Mechelaar is zenuwachtig, nerveus e.d. Ik vind reuze meevallen. Ze zijn gewoon erg actief en pittig en willen constant actie.

Groeten
Old 28-06-2007, 17:44   #15
Azazel
n00b

Azazel's Avatar

Quote:
Originally Posted by sbaars View Post

Barry jij hebt een Mechel en een Tsjech, wat vind jij de grote tegenstellingen in beide rassen en de overeenkomsten?
Dan kan ik me een beter beeld vormen van wat me te wachten staat.

In het verleden ben ik altijd gewaarschuwd. Een Mechelaar is zenuwachtig, nerveus e.d. Ik vind reuze meevallen. Ze zijn gewoon erg actief en pittig en willen constant actie.

Groeten
Hoi Sarine,

De verschillen tussen Breezer (mechelaar) en Shadow(Tsjech) zijn levensgroot!

Shadow is lui, luistert als het hem uitkomt (en dat is vaker niet dan wel!), is meer op Breezer gericht dan op mij, speelt niet met hondenspeeltjes zoals een bal, is erg ge-focussed op eten.

Breezer is actief, luistert veel beter dan Shadow, gaat een bal wel 300x halen als het moet, totaal niet ge-focussed op eten maar 100% op mij (wat ook wel eens irri is zo'n een hond die je continue in de gaten houd.

Breezer is de dominante van de twee en dus de baas. Breezer is natuurlijk ook de oudste nl. 6 jaar Shadow is 4 jaar. Breezer is echter maar 64 cm schofthoogte en Shadow +/- 72cm.

Shadow luistert overigens wel erg goed als Breezer er niet bij is. Op wandelingen bijvoorbeeld, dan houd ie me goed in de gaten en loopt de hele tijd vooruit waarna hij weer terugkomt om te kijken waar ik ben. Dat is weer positief aan Shadow want Breezer die taait um soms wel eens een paar 100 meter ver af.

Shadow maakt alles kapot, Breezer heeft nog nooit iets kapot gemaakt.
Shadow kan niet alleen in huis, Breezer kan prima alleen in huis.
Breezer loopt de godsganse dag te blaffen in zijn hondenren, terwijl Shadow de rust (lui) zelve is.

Shadow is bang van luchtballonen (en meerder tsjechen hier) terwijl Breezer daar weer nix om geeft.

Breezer is een echte knuffelhond, Shadow is na 1 aaitje meestal weer pleite.

Fietsen met Breezer is alsof je in een sneltrein zit, met Shadow gaat dit op een gemoedelijk tempo.

Zoals je wel merkt, twee totale tegenpolen van elkaar. Waarschijnlijk dat het daarom ook zo goed gaat tussen beide. Beide hebben ze hun leuke en minder leuke kanten maar ik ben dolgelukkig met ze en zou ze voor geen goud willen missen.

Als je naar de clubmatch van de n.v.t.w. gaat dan kom je ons wel tegen net als een hoop andere mensen van hier. Lijkt me leuk om jou honden dan ook eens te zien in het eggie.

Groetjes,

Barry
Old 30-06-2007, 22:10   #16
mijke
Senior Member

mijke's Avatar

Welkom op dit forum Sarine!

Je hebt al veel antwoorden op je vragen gehad, maar als je nog meer specifieke dingen wilt weten, stel ze hier gerust

Groetjes
mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 30-06-2007, 22:28   #17
SenE
Junior Member

SenE's Avatar

Hoi Barry,

wat betreft luchtbalonnen kunnen we melden dat Tuscani daar flink van slag door kan zijn en Tuff daar in tegen ziet ze niet eens. Tuscani kijkt 3 dagen later nog steeds in de lucht of ze echt weg zijn.

Keep your friends close but keep your enemies closer !
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 01-07-2007, 15:35   #18
kobesen

kobesen's Avatar

Hahahaha grappig,

Denzel wordt boos als ie een luchtballon ziet. Hij begint te grommen te te blaffen. Staart omhoog en borstel omhoog. Net zolang totdat ie uit het zicht is.
Denzel vindt zichzelf erg stoer volgens mij .

Groetjes Kim
Old 02-07-2007, 10:32   #19
sbaars
Junior Member

sbaars's Avatar

Hoi allemaal,

dat van die luchtballonnen. Daar had mijn Berner Sennen toen ook last van. Zag hij er dan kon ik Jordan het beste maar in huis laten. En op het trainingsveld kon ik hem gelijk in de auto doen. Er was dan niks meer mee te beginnen zo bang was hij ervan. Gelukkig raakte Jordan er gaandeweg aan gewend. Ons trainingsveld ligt namelijk redelijk dicht bij een wei waar veel luchtballonnen opstijgen en landen. Dugan en Caïne hebben er gelukkig geen last van.

Overigens is het geen probleem als er andere rassen meekomen naar de clubmatch op 7 oktober in Hoenderloo?

Groetjes
Old 02-07-2007, 10:37   #20
kobesen

kobesen's Avatar

Quote:
Originally Posted by sbaars View Post
Overigens is het geen probleem als er andere rassen meekomen naar de clubmatch op 7 oktober in Hoenderloo?

Groetjes
Hoi,

nee is geen probleem, tenminste dat geloof ik niet. Er lopen ook een hoop saarlozen rond, dusssss....

Groetjes Kim
Reply

Posting Rules