![]() |
![]() |
|
Sport en training Tsjechoslowaakse wolfhonden als werkhonden - hoe ze te trainen, hoe ze nieuwe dingen aan te leren, informatie over wedstrijden en trainingsbijeenkomsten |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 |
Senior Member
|
![]()
Vannacht ben ik teruggekomen van een weekje Lawine Rescue training met Chezka in Söll (oostenrijk)
En ik heb weer volop genoten van deze sneeuwweek met m’n TsW! Maar ook Chezka vond alle activiteiten zichtbaar toppie en was fantiek in het snel uitgraven van slachtoffers die onder de sneeuw lagen: En ze wurmde zich dan snel door de meest kleine gaten om het slachtoffer te bereiken: Met Chezka doe ik al langer rescue werk, dus voor haar waren diverse onderdelen bekend. Maar dit jaar heeft ook Martine met Nomad voor het eerst aan deze training deelgenomen. Nomad had nog niet eerder aan een rescue trainingen deel genomen, maar hij had een ander soort voorbereiding op deze training gehad (Martine is met hem actief in de werkhondensport). Ook Nomad had het duidelijk naar zijn zin en aan het eind van de week was ook hij net zo fanatiek als Chezka in het uitgraven van mensen! Aangezien we om de beurt ook slachtoffer moesten spelen (wat beduidend minder leuk is hoor!), konden we ook foto’s maken van het moment dat de hond ons bereikte. Vandaar ook deze foto van kanjer Nomad die mij kwam redden: Maar naast dit spectaculaire werk in de zon was het soms ook afzien! De doggy’s vonden het geen enkel punt als we in mist, regen of sneeuwstorm met de gondel naar boven moesten. Ze zaten al geinteresseerd rond te kijken wat er nu weer zou gaan gebeuren. Maar wij waren soms iets minder enthausiast als we boven in een sneeuwstorm uitleg kregen over onze route en opdrachten! Maar we konden natuurlijk niet onder doen voor onze TsW’s! Dus trokken we iedere keer weer die grote sneeuwschuivers aan en gingen als echte die-hards van start! Naast alle activiteiten met de doggy’s , werden we als eigenaren ook “getraind” in het werken met lawinepieps, brancard dragen, sonderen etc. Gelukkig waren er ook dagen met veel beter weer! En op de heenreis keken de doggy’s dan in de cabine lift naar alles wat er om hen heen gebeurde: En op de terugweg zaten ze gewoon lekker in de zon te relaxen: Naast al het werken bleef er genoeg “vrije tijd” over voor baas en hond. De TsW’s hadden zelfs nog na het werken genoeg energie om samen volop van alle sneeuwpret te genieten! En ook hierin wilden de eigenaren natuurlijk niet onder doen, dus hebben zij zich zelfs nog vermaakt op de ski’s! Ondanks de lage temparatuur zochten de TsW’s zelfs ook nog regelmatig het water op! Maar hier in hebben wij hen maar niet gevolgd! ![]()
|
|