Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Fokken

Fokken Informatie over fokken, bonitaties, jeugd presentaties en nesten

Thread Tools Display Modes
Old 07-09-2008, 13:14   #19
Flinch
Junior Member

Flinch's Avatar

Om nog verder OT te gaan (dikke excuses en als de moderator ingrijpt : geen probleem. Misschien is afsplitsten van de thread een idee )

Ik heb zo ontzettend veel waardering voor de manier hoe sommigen met hun honden omgaan. Zo ook Liesbeth en Tatiana. Mijn motto is en blijft : de hond is een afspiegeling van jezelf. Ik heb jaren ervaring is moeilijke maar ook zeeeeeer slimme (KNPV)Mechelaars. Als je je echt toelegd op je hond komt het in 99% van de gevallen goed, ook als ze in een apartere roedelverdeling zitten.
Juist daarom ben ik zooooo ontzettend blij dat wij met Liesbeth kennis hebben kunnen maken. Wat ik miste bij sommige kennels in Nederland, maakte Liesbeth helemaal goed. De intelligente benadering, actieve (gedrags)training en een zeer vergaande "drive" zijn onvergelijkbaar met de meerderheid van de kennels die ik gesproken heb in de voorbereiding. Wat mij ook opviel is dat ik vaak in de eerste gesprekken ook al werd voorzien van de pupprijs. Raar, want geld mag nooit een selectiepunt zijn.
Daarom denk ik ook dat we bij dit nestje geen probleemhonden zullen krijgen. De aanstaande eigenaren van de pups van dit nest zijn echte liefhebbers en geen modehond-kopers. En dat is prima zo, maar ik denk wel dat het woord modehond ook vaak overtrokken is. Zolang men maar de pups van een bij een goede rasvereniging aangesloten kennel betrekt.
Mocht het zover komen dat "ons" ras in de puppy mill/broodfokker-circuit komt dan hebben wel een probleem.
En het is wel ons aller taak dit te voorkomen. Maar of dat nou moet door het vertellen van de bijna verplichte horrorverhalen over karakter of sloopgedrag is niet de manier. Eerlijke en intelligente voorlichting is belangrijk. Zijn genen zijn tenslotte wat anders dan een gemiddelde viervoeter. En iedere wetenschappelijke benadering is bonus. Zo zou Hartl het ook willen zien.
Zwaar OT, maar ik moest dit even kwijt.

groeten

Peter (die nu al uitkijkt naar de volgende weekenden, zelfs met de vele honderden kilometers in het verschiet )
Flinch jest offline   Reply With Quote

Posting Rules