![]() |
![]() |
|
Sport en training Tsjechoslowaakse wolfhonden als werkhonden - hoe ze te trainen, hoe ze nieuwe dingen aan te leren, informatie over wedstrijden en trainingsbijeenkomsten |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 |
Senior Member
|
![]()
Met Chezka ben ik begonnen aan een Water-Rescue training.
En dat is soms dus echt “lache” en ook goed voor je frustratie tolerantie als je dit met een TsW gaat doen. ![]() Chezka was al helemaal speedy ( ze is gek op zwemmen) voordat ze moest beginnen met het apporteren van een dummy uit het water. Op het moment dat ze het commando kreeg schoot ze als een speer het water in. Daarna zwom ze met een noodgang langs de dummy en de instructeurs naar het open water.. om vervolgens op haar gemak eens een giga eind te gaan zwemmen! ![]() (Ik heb het maar even genegeerd, en haar niet teruggeroepen. Want op dat moment had ze zeker niet geluisterd en had ze alleen ontdekt dat negeren zo’n commando betekent dat je voortaan eens lekker vrij kunt gaan zwemmen!) Ik kreeg al visioenen dat de dame zich de hele dag verder als een “debiele clown” zou gaan gedragen. ![]() Maar gelukkig vond ze het varen in de sloep van de reddingsmaatschappij weer helemaal toppie en was ze weer helemaal alert op wat er ging gebeuren!! ![]() Daarom was het (al varende) uit de boot naar een drenkeling springen gelukkig ook helemaal geen probleem voor haar: En ook het slepen van de drenkeling deed ze prima: Ze bleef de drenkeling zelfs al zwemmende keurig begeleiden totdat hij helemaal op de kant stond! Afijn ik heb hier zelf ook weer van geleerd! ![]() Deze hond die zo opgefokt en speedy is voordat ze waterwerk gaat doen (en daardoor zelfs een commando negeert) , zal ik een volgende keer zeker eerst van te voren heel lang laten zwemmen. En daarna zal ik pas met opdrachten beginnen. En door sit soort ervaringen leer ik iedere keer weer, een stukkie meer over een individuele hond. (Want deze oplossing geldt zeker niet voor alle honden! Bij andere honden werkt het van te voren lang zwemmen soms juist tegenovergesteld. Dan hebben ze juist helemaal geen drive/zin meer om opdrachten in het water uit te voeren)
|
|