Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-09-2007, 09:11   #1
Patty33
Member

Patty33's Avatar

Hoi Monique,

Ook ik heb enorm respect voor je durf deze waarschuwing hier te plaatsen! Hopelijk wordt er positief naar gehandeld en is het verlies van Oscar niet helemaal voor niets! In ieders belang, maar bovenal in het belang van het ras en dus de honden !!!

@ Stefanie: als jij - zoals je toch altijd doet? - je pup goed laat onderzoeken, voordat je haar gaat inzetten voor de fok, dan is het toch ok? Hoef je je toch niet in discrediet gebracht te voelen?
Als er dus al heel veel nakomelingen zijn uit dezelfde combinatie als waar Oscar vandaan komt, dan is dit misschien een teken aan de wand niet meer deze combinatie voor de fok in te zetten?
Beter gezónde honden, dan zovéél mogelijk honden...toch?

@ Liesbeth; bedankt voor de uitleg! Lijkt mij dat de waarschuwing van Monique zeer terecht is.

Groetjes,
Patty
Old 24-09-2007, 09:23   #2
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch

kobesen's Avatar

Quote:
Originally Posted by Patty33 View Post
Hoi Monique,

Ook ik heb enorm respect voor je durf deze waarschuwing hier te plaatsen! Hopelijk wordt er positief naar gehandeld en is het verlies van Oscar niet helemaal voor niets! In ieders belang, maar bovenal in het belang van het ras en dus de honden !!!

@ Stefanie: als jij - zoals je toch altijd doet? - je pup goed laat onderzoeken, voordat je haar gaat inzetten voor de fok, dan is het toch ok? Hoef je je toch niet in discrediet gebracht te voelen?
Als er dus al heel veel nakomelingen zijn uit dezelfde combinatie als waar Oscar vandaan komt, dan is dit misschien een teken aan de wand niet meer deze combinatie voor de fok in te zetten?

@ Liesbeth; bedankt voor de uitleg! Lijkt mij dat de waarschuwing van Monique zeer terecht is.

Groetjes,
Patty
Hoi Patty,

ik ga ervan uit dat iedere fokker zijn honden netjes laat onderzoeken op de dingen waar ook op onderzocht kan worden. Ik weet niet of je kunt onderzoeken op genetische afwijkingen, zonder genetisch opgeslagen materiaal.
Sommige fokkers zoals Koos en Letty, laten het DNA van hun fokhonden opslaan bij een instituut. Dit is ideaal voor controle op verschillende dingen, zoals controleren of je daadwerkelijk wel een nakomeling van de aangegeven ouderhonden hebt enz.
Vraag me af of je met dat materiaal ook kan controleren op erfelijke afwijkingen zoals het Cauda Equina Syndroom.
Ik ga ervan uit dat als ze het beesje een naam hebben gegeven, er ook genetisch materiaal van bekend en opgeslagen is.

Ben het er helemaal mee eens, dat het behoudt van een gezond honden ras bovenaan staat. Dit is wat wij allemaal willen!

Groetjes Kim

Last edited by kobesen; 24-09-2007 at 09:39.
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 10:24   #3
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske

wolfwoman-stefanie's Avatar

Quote:
Originally Posted by Patty33 View Post

Groetjes,
Patty
@Patty, ik zal zeker Shyva laten ondezoeken als het om een ERFELIJKE afwijking gaat. Maar omdat dit bij Oscar NIET het geval is (een aangeboren 'incident') en erwordt gesuggerreerd dat ik met een hond ga fokken met een ERFELIJKE afwijking, voel ik mij wel in discrediet gebracht.

En het klopt, er zijn al veel GEZONDE EN MOOIE nakomelingen uit deze combi, maar voor Nederland is dit in combinatie met Nederlandse reuen wel degelijk nieuw bloed.
Ons streven is gezonde honden in Nederland op de wereld te zetten, die niet nauw aan elkaar zijn verwant !

Ik denk dat deze discussie wel wat vragen oproept:
* Had Oscar het cauda equina-syndroom ??
* Of is het een AANGEBOREN afwijking ??
(dus 'een foutje' terwijl de andere 20 pups uit deze combi gezond zijn.

Ik denk dat deze vragen eerst beandwoord moeten worden, voordat men conclusies gaan trekken, die nergens op gebaseerd zijn !!

(P.S. Mijn onderschrift blijkt helaas weer waarheid te bevatten)

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 10:41   #4
Patty33
Member

Patty33's Avatar

@ Kim: het kan dan misschien maandag zijn, maar volgens mij is niemand al conclussies aan het trekken hoor. Alleen de waarschuwing; ga dit goed onderzoeken!
Lief dat je Koos en Letty zo steunt, maar ik denk dat Koos en Letty heel goed in staat zijn zelf hun mening te verwoorden. Kan alleen maar hopen dat jouw steun terecht is.

@ Stefanie: ik sluit me bij Bert aan; niemand brengt je in discrediet! Trek echter niet te vroeg de conclusie, dat met jouw pup alles ok is; nogmaals dat is volgens mij gewoon de waarschuwing; ga het goed onderzoeken.

Groetjes,
Patty
Old 24-09-2007, 10:54   #5
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch

kobesen's Avatar

Patty,

lees dan even de berichten goed door. Er worden WEL conclusies getrokken. Alleen de mensen (zoals Andreas en ik) roepen dat je eerst onderzoek moet plegen voordat je dingen op erfelijke afwijking gooit!

Misschien lees jij de berichten wel anders dan ik. Ik lees bijv. hieronder wel een conclusie. Zit hem vooral in het woord "aandoening".

Quote:
Originally Posted by azazel View Post
Hoi Monique,

Vreemd dat jij met een beetje speurwerk hierachter komt. Ik denk dat de fokker die Oscar voor je meenam een inschattingsfout heeft gemaakt in deze.
Ik hoop dat de rest van de familie iniedergeval geen last krijgt van deze aandoening en dat het gezonde hondjes mogen worden.
Dat jij geen conclusie hebt getrokken, klopt. Maar ik heb het ook helemaal niet over jou.

Groetjes Kim

PS maandag heeft hier niks mee te maken. Dat gaat misschien nog wel komen, wie zal het zeggen.

Last edited by kobesen; 24-09-2007 at 10:59.
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 11:31   #6
Azazel
n00b

Azazel's Avatar

Grappig is om te lezen dat op een forum toch altijd weer de nadruk word gelegd op een paar woordjes dan op het grote geheel. De 1 struikelt over het woord 'inschattingsfout' de ander over het woord 'aandoening'. Als ik op deze manier texten zou gaan doorlezen kan ik overal wat achter gaan zoeken. Hieronder een voorbeeld:
  • Andreas schrijft dat hij geen verschil kan zien tussen Borat en Cheska terwijl Borat een reu is en Cheska een teef en het verschil dus overduidelijk is. *foei foei Andreas, hoe kun je dat nu zeggen*
  • Stefanie schrijft dat zijzelf en kennel van Goverwelle de enige zijn met fokplannen, dit terwijl Andreas aangeeft in een ander topic dat hij in de toekomst ook wel een nestje zou willen fokken met zijn nieuwe teefje. *Wel even alle topics goed doorlezen h00r!!*
We kunnen met z'n allen wel gaan lopen muggensiften over dingen die textueel niet kloppen of anders bedoeld worden dan ze geschreven zijn maar daar schieten we denk ik niks mee op.

Het is precies zoals Bert al schrijft. Een simpel 'goed dat je dit meld, we gaan het uitzoeken en zodra we iets weten melden we het terug' was prima geweest. Op die manier neem je de schrijver serieus en zorg je er tevens zelf voor dat je naar de buitenwereld correct overkomt. In plaats daarvan word er gekozen om een "net verwoord" stukje van de schrijver onderuit te schoffelen en men voelt zich in hun goede naam aangetast. Dat is erg jammer....

@Stefanie en Andreas.
Voorbeelden zijn er natuurlijk legio, ik wil alleenmaar aangeven dat texten soms anders kunnen worden geinterpreteerd dan ze bedoeld worden en dat iedereen wel eens een foutje kan maken in hun texten (ook ik). Verder snap ik natuurlijk best dat Andreas zijn text anders bedoelde en dat Stefanie zich misschien niet meer kon herinneren dat Andeas wellicht ook fokplannen had. Het is ook alleenmaar bedoelt om aan te geven waar het af en toe mis gaat in de communicatie.

Verder heb ik dit stukje met goede bedoelingen geschreven en hoop dat het dan ook door iedereen goed word opgepakt.

Last edited by Azazel; 24-09-2007 at 11:33.
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 11:43   #7
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske

wolfwoman-stefanie's Avatar

Barry je hebt helemaal gelijk in je bovenstaande stukje,
deze hele discussie over wie wat schrijft, is voor MIJ ook niet zo van belang, ik zou graag willen weten:

* Had Oscar het cauda equina-syndroom ??
* Of is het een AANGEBOREN afwijking ??

Daarna kan ik als dit nodig mocht zijn mijn pup laten onderzoeken.

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 11:51   #8
Azazel
n00b

Azazel's Avatar

Quote:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kobesen
Dat heet gezond boerenverstand.

Heb ik!!!
@Bert: Heb jij roots in het agrarische dan?

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules