Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Leven met een TSW

Leven met een TSW Verhalen als waarschuwing voor toekomstige eigenaren - alles over het karakter van Tsjechoslowaakse wolfhonden

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-05-2006, 18:46   #1
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch

kobesen's Avatar

Hoi Bert,

Ik heb het zelfde met Denzel. Hij schrok nergens van, nog nooit. Altijd vrolijk en ongevreest naar andere mensen toe (en rare objecten) Totdat de buren een barbecue hadden.

Hoop mensen op de barbecue, waaronder een stel pubers. Op ons land werd er geparkeerd door de gasten dus het moest allemaal langs de kennel van de honden lopen. Denzel had de tijd van zijn leven! Zoveel mensen en allemaal gaven ze hem aandacht.

"s avonds werd het anders. Toen de laatste gaten weggingen (incl. pubertjes), vond 1 puistenpuber het nodig om Denzel aan het schrikken te maken. Het pubertje maakte een onverwachte beweging en schreeuwde hard "woef!" naar Denzel.

Ik heb mijn schatje nog nooit zo bang gezien. Hij kwam niet meer naar andere mensen toe en met zijn staart tussen de benen bleef ie in zijn nachthok.

Dit alles is 4 weken geleden en nog steeds als er mensen die Denzel niet kent naar de kennel lopen, kruipt ie weg en duurt het even voordat ie kennis gaat maken.

Ik baal hier heel erg van. Deze familie die dit veroorzaakt heeft hoeft dus ook geen voet meer op mijn terrein te zetten. Kinderen die niet zijn opgevoed met dieren.

Ik weet dat TWen een zekere terughoudendheid kunnen hebben, maar misschien heeft Aram iets vervelends meegemaakt net zo als Denzel.

Groetjes Kim
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 29-05-2006, 18:50   #2
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske

wolfwoman-stefanie's Avatar

Vluchten bij een onverwachts iets, is typisch gedrag van een tsjech (wolf). Misschien heeft Aram 'vroeger' ook nog iets meegemaakt.

Ik heb wel eens van Barry begrepen, dat de broer van Aram,Shadow, ook moeilijk te motiveren is, en liever lui dan moe is.
En toen Aram bij jou kwam had hij geen enkele conditie, ik denk dat dat ook tijd nodig heeft. Maar je hebt gelijk als je het niet vertouwd, je even langs je dierenarts gaat

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 29-05-2006, 19:42   #3
casa lupo
Junior Member

casa lupo's Avatar

Hoi Bert,

Heel herkenbaar hoor dat plotselinge schrikken.
Onze oudste Tsjech Goraggia is een zeer dominante teef en normaal gesproken nergens bang voor ...
Maar soms heeft ze het weer eens, we doen het zonnescherm naar beneden (is helaas momenteel niet zo nodig) en dan schrikt ze zich gek, tewijl ze er een andere keer helemaal niet druk om maakt...!
Soms kan ze de kamer binnenkomen en plotseling iets zien wat er altijd al stond en daarvan schrikken.

Ook is ze een luilak wat ook tot uiting komt in haar telgang, als mijn man nachtdienst heeft gehad slaapt ze gezellig bij hem uit en 's morgens voor tienen is mevrouw al helemaal niet van plan iets te ondernemen, als onze jonge dingo dan wil spelen doet ze een oog open en bromt even, wordt het haar te gek dan kruipt ze onder het bed om ongestoord uit te slapen ....

Een check up bij de dierenarts is natuurlijk handig, want er kan altijd een andere oorzaak zijn ook al lijkt het gewoon typisch Tsjechen gedrag, wij hebben van Goraggia ook al eens de ogen laten testen vanwege het plotselinge schrikken maar alles was goed hoop bij Aram ook

groet Willy
casa lupo jest offline   Reply With Quote
Old 30-05-2006, 17:20   #4
Jolanda
Member

Jolanda's Avatar

Default Zo'n toffe honden????

Hallo Bert,

Kalmeringssignalen worden ook wel oversprongsignalen of agressieremmende signalen genoemd.
Ze zijn bedoeld om zichzelf en andere wezens te kalmeren.
Turid Rugaas (Noors) noemt ze kalmerende signalen, omdat de hond ze al gaat vertonen voordat er een conflict ontsaat.
Honden vertonen deze gedragingen tegen elk wezen, die hij wil kalmeren.
Met een boog naar je toe komen. Langzaamaan bij je komen.
Wegkijken, met de rug naar je toe gaan zitten, ineens ergens gaan snuffelen, gapen, niezen (eerder een stress verlagende gedraging om de hond zelf te kalmeren: zo zijn er meerdere gedragingen die voor meerdere uitleg vatbaar zijn), tongelen, krabben enz. enz..
Igor is zo angstig voor onbekende mensen (staart tegen buik, lage houding, wegkijken), dat ik daar meer over wilde weten en hoe ik dat nu van mensen voor elkaar kan krijgen.
Want mensen willen zo graag affectie met dieren, en ze staan gek te kijken als een dier niet wil. En dan gaan ze domme dingen doen! (Hé, waar ken ik dat van?!) en juist uit zichzelf contact zoeken met zulke dieren i.p.v. af te wachten, kalmeringssignalen geven en het dier zelf contact te laten zoeken.
Marjan, een kennis (Veronica) en ik hebben er anderhalve dag over gedaan om Igor uit zichzelf, tussn Marjan en mij in, te laten liggen en nog ontspannen ook! Dus het vraagt erg veel geduld van die onbekende mensen om maar contact met Igor te krijgen.

Ik sta niet zo gek te kijken, wat Aram liet zien. Wolven zijn nu eenmaal schichtige wilde dieren. Wees blij dat Aram zich zo snel hersteld. En daar komt bij dat ik TsW's ontzettend snel leren en niet vaak vergeten! Oké, het zou geen kwaad kunnen om hem ergens op te controleren. Maar ik zou daar mischien nog even mee wachten.
Verder weet ik dat Igor ontzettend gevoelig is voor geur en geluid. Hij hoeft maar mensen te ruiken en hij schiet in de angst. Vooral te zien tijdens wandelingen. Ineens neus naar de grond. Lage angstige houding en zeker als hij dat doet hij op een plek waar het gras plat is! Voor ons is het echt meteen duidelijk dat daar iemand gezeten heeft!

Tot horens! Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 30-05-2006, 17:34   #5
herder
Musketier

herder's Avatar

Hoi Jolanda,

Bedankt voor je antwoord, oversprong gedrag ken ik dus ik weet nu meteen waar het overgaat. Inderdaad erg nuttig om oversprong-gedrag bij je hond te leren zien.

Morgen ga ik met Aram naar de Dierenarts, ik wil toch wat dingen uitsluiten.

Ik meld morgen hier wel de uitkomst,

Groetjes Bert.

Nog een leuk voorbeeld van oversprong-gedrag, hond krijgt commando zit, en schudt zich eerst eens goed uit, terwijl hij NIET ! nat is.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 30-05-2006, 17:58   #6
casa lupo
Junior Member

casa lupo's Avatar

Hoi Jolanda,

Ik zie dat je kennis hebt gemaakt met de kalmerende signalen.

Een poos geleden hebben we het hier ook al eens over gehad, meen naar aanleiding van een verslag dat je op het forum had gezet over een lezing van Klaas Wijnberg ...

Ben je op een cursus waar ze deze methode gebruiken?

Ik hoop dat het Igor zal helpen, met onze Fiero gaat het inmiddels een stuk beter en de kalmerende signalen hebben hier zeker bij geholpen!

groet Willy
Old 31-05-2006, 15:25   #7
Azazel
n00b

Azazel's Avatar

Quote:
Ik heb wel eens van Barry begrepen, dat de broer van Aram,Shadow, ook moeilijk te motiveren is, en liever lui dan moe is.
Shadow is inderdaad liever lui dan moe. Maar sinds dat ik met hem fiets is hij wel een stuk opgewekter en veel minder sloom. Ik merk dit vooral aan de stand van zijn oren die nu van liggend naar staand is gegaan en de reactietijd bij het geven van een commando. Eerst gaf ik het commando zit en duurde het zeker 5-6 sec voodat hij daadwerkeijk aanstalte maakte om te gaan zitten. Tegenwoordig doet hij dit in 1 a 2 sec. Maar het verschil in reactietijd tussen Shadow en onze mechelaar Breezer is nog steeds erg groot. En Breezer heeft ook veel meer "drive" om iets voor me te doen dan Shadow.

voorbeeldje:

Als ik Shadow aan de fiets heb moet ik hem continue aanmoedigen om ervoor te zorgen dat ie niet achterop raakt en ik hem meesleur (tempo ligt dan rond de 12 km/h) De mechelaar daarintegen is net een siberische husky en trekt me bijkant van de fiets af.

Shadow is ook nog steeds een eigenwijze donder, maar dat vind ik wel z'n charme hebben en hoort een beetje bij het ras.
Maar het motiveren blijft moeilijk. Want z'n conditie mag dan wel beter zijn, meneer staat nog steeds niet te popelen om bijv. mee te gaan fietsen. Motiveren door middel van aand8 werkt niet bij hem (hoge stemmetjes, belonen met een aai --> hij geeft er helemaal nix om)en om eten geeft ie ook al helemaal nix. De lekkerste brokjes laat ie gewoon liggen en kijkt je dan aan van "wat moet je nou van me"
Speelgoed doet ie heel weinig mee maar wee het gebeente dat je niet in de buurt bent, dan gaat ie los en sloopt ie wat ie te pakken kan krijgen. hehe.

Misschien moet er over het motiveren van de TSW maar eens een apart topic worden geopend want ik ben best benieuwd hoe andere wolfhonden zich laten motiveren.

Groeten,

Barry
Old 31-05-2006, 19:16   #8
herder
Musketier

herder's Avatar

Quote:
Originally Posted by herder
Hoe zit het met het temperament van zijn vader en broers en zussen?

Ieder zijn mening over bovenstaand (en de rest van Aram zijn verhalen) lees ik graag.

Zelf denk ik eerder aan iets medisch dan aan wat anders, ga morgen ook met hem naar de dierenarts.

Groetjes Bert.

Ondanks dat een aantal vormen van gedrag nog steeds in zijn karakter kunnen en zullen zitten is er wel iets aan de hand.

Aram heeft een uitgebreidt en inwendig onderzoek gehad. hart, longen, ogen, gewrichten in orde. probleem is een serieus vergrote prostaat zeer waarschijnlijk door verstoorde hormoon huishouding ontstaan. ( langdurige stress is het meest waarschijnlijk). De prostaat drukt bij Aram omhoog en veroorzaakt een onprettig tot pijnlijk gevoel in het buik / heupen gebied. Deze druk kan zels de ruggewervel prikkelen.

Aram heeft een hormoon injectie gehad en ontstekingsremmers, na drie dagen moet er verbetering optreden, zoniet dan twee dagen pijnstillers geven ( paracetamol / novalgin). Dan nog geen duidelijke verbetering terug naar de Dierenarts. De dierenarts is er van overtuigd dat het echt een hormoon kwestie is, en hoeven we niet aan enge ziekten te gaan denken. Prostaat was al zo groot dat de Arts er met inwendig onderzoek niet voorbij kon komen!!

Ben ik even blij dat ik naar de dierenarts ben gegaan!!
Ik leer het "ventje" al een beetje kennen

Ik ben erg benieuwd naar evt. gedragsveranderingen.

Groetjes Bert.
Old 31-05-2006, 19:23   #9
casa lupo
Junior Member

casa lupo's Avatar

Hoi Bert,

Gelukkig ben je toch even naar de dierenarts gegaan zeg.
Hoop dat het snel over is lijkt me pijnlijk voor Aram.

Beterschap!

groet Willy
Old 31-05-2006, 20:56   #10
Casey
Junior Member

Tjonge Bert wat ben jij goed! Aan een verder geheel onbekende hond van een ras dat je eigenlijk ook niet kent, en die gedrag vertoont dat toch tamelijk rastypisch is (gezien de reacties van TSW eigenaren hier!!!) toch kunnen zien dat er iets anders aan de hand is....! Ongelovelijk. Aram had het echt niet beter kunnen treffen, dat is duidelijk!

Kees

ben stiekum een beetje jaloers dat ik niet zo veel van honden weet...
Casey jest offline   Reply With Quote
Old 31-05-2006, 21:16   #11
Azazel
n00b

Azazel's Avatar

Hoi Kees

Als je niet zoveel van honden weet kun je nog heel wat opsteken van dit forum nietwaar?

Groeten,

Barry
Old 31-05-2006, 21:45   #12
herder
Musketier

herder's Avatar

Quote:
Originally Posted by Casey
Tjonge Bert wat ben jij goed! Aan een verder geheel onbekende hond van een ras dat je eigenlijk ook niet kent, en die gedrag vertoont dat toch tamelijk rastypisch is (gezien de reacties van TSW eigenaren hier!!!) toch kunnen zien dat er iets anders aan de hand is....! Ongelovelijk. Aram had het echt niet beter kunnen treffen, dat is duidelijk!

Kees

ben stiekum een beetje jaloers dat ik niet zo veel van honden weet...
Bedankt voor het compliment!!!!!!!!

Bij deze de inleidende tekst van mijn "honden bijbel"
Eens dit boek gelezen en je kijk op honden verandert, voor mij in positieve zin S. Budiansky beschrijft feiten en verslagen, dus geen verkoop praatje van een nieuwe trainingsmethode, maar informatie waarmee jezelf een menig kan vormen.

Het is een lang stuk tekst maar ik vind het wel de moeite waard om het hier even weg te zetten.
-----------------------------------------------------------------------

De hond, de ultieme parasiet

Bioloog Stephen Budiansky prikkelt met De waarheid over honden: niet wij hebben de honden gekozen, maar zij ons en we zitten aan ze vast!
Simon Rozendaal in Elzevier 3 november 2001.

Eigenlijk zijn wij, mensen, sukkels. We laten ons aan de lopende band in de maling nemen. We staan toe dat onze schoenen worden stukgekauwd, we accepteren (zij het vloekend en tierend) dat er tegen de cactus wordt geurineerd, we laten het uitslapen versjteren, onze vakantiebestemmingen dicteren. Dat alles pikken we.
We maken geen eind aan de relatie met degene die ons tiranniseert, we zetten deze onverlaat de deur niet uit, we bellen de brandweer of politie niet, we schakelen geen advocaat in. Niets van dit alles. Doorgaans behandelen we de tiran zelfs als een prins.
En dat alles omdat onze honden, want daar gaat het hier natuurlijk over, zo'n intens treurige blik in hun ogen kunnen leggen waarmee ze rechtstreeks toegang hebben tot ons hart, en omdat ze de beschikking hebben over een merkwaardig uitsteeksel boven op hun lichaam dat zo vertederend begint te kwispelen als we de sleutel in het slot steken.
Vanuit evolutionair oogpunt is het onbegrijpelijk dat de mens de hond om zich heen duldt. De evolutie is immers genadeloos: alleen als de voordelen groter zijn dan de nadelen, redt een nieuwe eigenschap of nog niet eerder vertoond gedrag het. En wat zijn in hemelsnaam de voordelen van het hebben van een hond?
De afgelopen jaren is uit medisch-biologisch onderzoek duidelijk geworden dat het bezit van een hond gezond is: het verlaagt bijvoorbeeld de bloeddruk. Verder is het vermoedelijk voor veel mensen die door hun partner, baas, kinderen of ouders gekoeioneerd worden, een bevredigende compensatie om een lagergeplaatste in de hiërarchie te hebben. Een wezen dat (tot op zekere hoogte) wel naar je luistert.
Toch vallen die biologische voordelen totaal in het niet bij de nadelen. Aan voer kost een hond jaarlijks evenveel als een vliegvakantie. Per jaar laten in de Verenigde Staten en Europa honderdduizenden mensen zich voor honden
beten behandelen. Miljoenen hondendrollen vormen tezamen een berg stress die de bloeddrukverlaging van het hebben van een hond ruimschoots tenietdoet. En dan is er nog de niet geringe vrijheidsbeperking voor de hondenbezitter.

Waarom accepteren we dit?
Misschien is de verklaring wel dat de hond ons te slim af is.
De antropoloog David Rindos heeft aangetoond dat het waarschijnlijk is dat veel gewassen zichzelf hebben gedomesticeerd doordat hun zaden terechtkwamen in de afvalhopen van de primitieve jager-verzamelaars. Met andere woorden, evolutionair succes van een gedomesticeerde soort heeft evenveel te maken met die soort als met onszelf. In zijn boek De waarheid over honden past Stephen Budiansky deze redenering ook op honden toe. `Wij hebben niet de honden gekozen. Zij hebben ons gekozen en wij zitten aan ze vast.'
Honden zijn biologische profiteurs, zo schrijft bioloog, hondenliefhebber en gerenommeerd wetenschapsjournalist Budiansky - hij publiceerde onder meer in Nature, Science, The Economist en The New York Times - in zijn kostelijke boek. `Als biologen niet het slachtoffer waren van dezelfde blindheid waarmee wij allemaal geslagen zijn, zouden zij waarschijnlijk niet aarzelen om honden als sociale parasieten te classificeren.' Door biologen is de hond vreemd genoeg altijd verwaarloosd. Net als andere huisdieren werden honden als een gedegenereerd fenomeen beschouwd in plaats van `volledig nieuwe organismen die gedrag vertonen dat wolven niet in hun kop zouden halen'. Budiansky vergelijkt de hond met de koekoek. `Die legt zijn eieren in het nest van een nietsvermoedend slachtoffer van een andere vogelsoort; de arme beduvelde ouders zien de grote snavel om voedsel bedelen en stoppen hem vol wormen, ten koste van hun eigen nakomelingen.' In feite is de hond natuurlijk nog slimmer. Het is één ding om een vogel in de maling te nemen, het is een prestatie van een ander formaat om 's werelds slimste zoogdier, met een IQ dat ver verheven is boven alle andere dieren, in de luren te leggen.
`Dat honden bestaan, floreren en in ons gezelschap gedijen, terwijl er buitengewoon goede biologische redenen zijn waarom zij tot het allerlaatste exemplaar uitgeroeid hadden kunnen zijn, is een biologisch staaltje van verbijsterende evolutionaire slimheid.'
Ook om deze reden is de hond natuurlijk superieur aan zijn grote concurrent, de kat. De kat legt ons niet in de luren, de kat is er gewoon en gaat zijn of haar eigen gang. De kat kan zich in tegenstelling tot de hond heel goed zonder de mens redden. De relatie tussen mens en hond is oneindig veel intrigerender dan die tussen mens en kat. Tussen mens en hond is er een fascinerend machtsspel. De hond is ons in alle opzichten de baas, zo maakt Budiansky duidelijk, maar in ruil daarvoor geeft hij ons een gevoel van macht. Het is nog steeds niet helemaal duidelijk hoe de wolf hond is geworden. Wel staat inmiddels uit DNA-onderzoek min of meer vast dát het zo is. Charles Darwin en Konrad Lorenz, die meenden dat zowel de wolf als de jakhals voorouder van de hond was, hadden ongelijk. De hond en de wolf staan dichter bij elkaar dan de hond en de jakhals. Uit dat DNA-onderzoek komt ook naar voren dat honden en wolven 135 duizend jaar geleden uit elkaar zijn gegaan. Ook is waarschijnlijk dat honden al snel een aparte diersoort vormden die niet met wolven mengden en honderdduizend jaar lang nauwelijks uiterlijke veranderingen ondergingen.

Vermoedelijk zijn honden hun relatie met de mens begonnen als een soort ratten. Beesten die rondtrekkende groepen mensen volgden omdat daar voedsel viel te halen. Uit opgravingen blijkt dat menselijke nederzettingen in de prehistorie werden gekenmerkt door grote bergen afval.
Nog steeds vertonen veel dorpshonden in de Derde Wereld trekken die in de buurt komen van het prehistorisch hondengedrag, constateerde de bioloog Raymond Coppinger ooit. `Honden werden beschouwd zoals wij ratten bejegenen: een dier dat overal aanwezig is, een potentiële verspreider van ziekten, een aaseter en soms een dief, waarvan het aantal nu en dan door afschot in toom gehouden moet worden.'
In de loop van de evolutie moet de hond echter hebben ontdekt dat er handiger manieren zijn om aan voedsel te komen. Hij verliest de schuwheid en de daaraan gekoppelde agressiviteit die wolven eigen is, en leert dat wanneer hij de mens met grote ogen aankijkt hij soms een kluif krijgt toegeworpen. Zie een hond bedelen en observeer bij jezelf hoe effectief die verleidingsstrategie is. Je moet wel een hart van steen (en de nodige hondenboekjes gelezen) hebben om dat bedelen te kunnen weerstaan.
Conclusie van Budiansky: `Dit waren dieren die zelf verkozen om in de buurt van de mens rond te hangen en zich daardoor isoleerden van hun wilde tegenhangers, uit eigen vrije wil. Het waren geen huurlingen of slaven, zelfs geen uitgenodigde bezoekers; het waren ongenode gasten die niet meer weg wilden.'

In de loop van de tijd hebben honden geleerd met mensen om te gaan.
Tegenwoordig zijn ze er zo bedreven in dat ons als een `trekharmonica' kunnen bespelen. Zo zijn ze meesters in het syndroom Munchausen: ze kunnen een heel scala ziekten veinzen, tot en met verlamming. Alles om lekkere hapjes te krijgen of achter hun oren gekrabd te worden.
Heel soms is in het gedrag van een hond de voorouder nog te herkennen. Met name hun sociale gedrag is nog helemaal dat van een wolf: zo ligt volgens Budiansky zelfs liefste en gehoorzaamste hond altijd op loer om op een gegeven moment (een teken van zwakte bij de hogergeplaatsten) de macht in huis over te nemen. Ook in hun eetgedrag zijn honden nog wolven: ter compensatie van al die dagen dat de jacht tegenzit, kunnen ze enorme hoeveelheden voedsel op - honden hebben altijd de neiging zich te overeten. Tegelijkertijd zijn honden in veel opzichten anders dan wolven. Om één intrigerend voorbeeld te noemen, wolven blaffen niet, honden wel. En hoe. `Honden blaffen als ze honger hebben of zich vervelen; ze blaffen als ze naar binnen willen; ze blaffen als ze naar buiten willen; ze blaffen als een andere hond een bot heeft; ze blaffen als een andere hond blaft; ze blaffen als hun bal onbereikbaar op een plank ligt; ze blaffen als hun baas thuis komt; ze blaffen als een meteropnemer het tuinpad opkomt; ze kunnen zelfs blaffen als een dief probeert om in te breken. De hoeveelheid energie die honden aan blaffen besteden, is fenomenaal en staat in geen enkele verhouding tot het voordeel dat ze ervan kunnen hebben. Alleen dat al suggereert dat blaffen niet zozeer een bewust of opzettelijk geselecteerde aanpassing is, maar eerder iets wat toevallig uit de genetische vermenging is gekomen (naast hangoren en een gebroken-kleurenvacht en een zekere mate van sulligheid) toen wolven honden werden.'
De traditionele visie is om de hond als een gedegenereerde wolf te zien. Een wolf kan een prooi vangen en vervolgens opeten. Er zijn maar weinig honden die een prooi kunnen vangen en als dat lukt, hebben ze geen idee wat ze met zo'n halfdood beest moeten doen. Toch is de hond vele malen succesvoller dan de wolf. Er leven wereldwijd nog maar honderdduizend wolven, terwijl er minstens duizendmaal zo veel honden zijn. Het is dus een buitengewoon slimme stap geweest van de wolf om hond te worden. Door voor ons te kiezen, heeft de hond een sprong voorwaarts in de evolutie gemaakt. `Honden hebben ons precies gekregen waar ze ons willen hebben en wij, met een idiote grijns op ons gezicht, laten ons alles aanleunen.'

7,95 bij de Bruna

Groetjes Bert.
Old 31-05-2006, 22:26   #13
mijke
Senior Member

mijke's Avatar

Quote:
Originally Posted by Azazel
Als ik Shadow aan de fiets heb moet ik hem continue aanmoedigen om ervoor te zorgen dat ie niet achterop raakt en ik hem meesleur (tempo ligt dan rond de 12 km/h)
Klinkt mij niet onbekend in de oren
Toen ik begon met fietstraining zag ik een UV examen ook niet echt als een ooit haalbare kaart!
Totdat ik samen met iemand met een Russische Laika teef ging trainen Die wilde Chezka er echt wel even "uit lopen"

Tijdens het UV examen liet Chezka weer het oude beeld zien Lekker "hangen" bij de achterblijvers en continu tempo vertragen tot zo'n 12 km

In de pauzes waarin alle honden even uitrusten ging onze slome donder continu rennen/klooien/uitdagen (ze was verre van moe van deze voor haar geringe inspanning)

Pas toen we haar vooraan in de groep plaatste (Waar ook de Laika liep) ging de dame als een speer en trok het draf tempo op van 14 naar 16 km

Mijn ervaring is dat je bij het trainen van een TsW altijd creatief moet zijn en steeds nieuwe trucs moet verzinnen!

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 31-05-2006, 23:07   #14
Koos
Member

Mijke, Mijke,

Je weet nu toch wel langer dan vandaag, dat je niet een truckendoos met 100 trucks in je bagage moet hebben maar een met 1000 trucks.

TW stellen je steeds weer voor verrassingen.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 01-06-2006, 05:19   #15
Casey
Junior Member

Quote:
Originally Posted by herder

Bij deze de inleidende tekst van mijn "honden bijbel"

7,95 bij de Bruna

Groetjes Bert.

Klinkt inderdaad leuk! Heb je ook een Engelse titel voor kij? Kan ik eens zien of Amazon het ook heeft. ik woon nl. niet in Nederland maar in Mexico

Azazel: Wat dacht je dat ik op dit forum deed? Heb niet eens een wolfhond! Ik heb een hele lieve straathond die zich meestal heel netjes gedraagd. Soms wat probleempjes (niet 100% onder appel, bijvoorbeeld, zeker niet als hij andere honden ziet!) maar geen dramas. Maar als ik dan zo lees wat jullie af en toe door moeten maken... pfffff respect! Maar inderdaad wel erg leerzaam. IK blijf dus lekker door lezen!
Casey jest offline   Reply With Quote
Old 01-06-2006, 09:16   #16
herder
Musketier

herder's Avatar

Yep, volgende link is van amazon..........

http://www.amazon.com/gp/product/067...lance&n=283155

52 used & new available from $1.24 voor de prijs hoef je het niet te laten

Groetjes Bert, en veel leesplezier.

P.s. zit je voor je werk in Mexico of woon je daar?
Old 01-06-2006, 09:54   #17
laszlo
Junior Member

laszlo's Avatar

Die is leuk om te lezen! Budiansky hoort toch wel bij mijn favorieten...
Old 01-06-2006, 15:43   #18
Jolanda
Member

Jolanda's Avatar

Reactie op Budiansky:
En dan te bedenken dat er nog steeds mensen zijn die denken dat hun hond 'een will to please' heeft!!!?
En waarom zou een wolf blaffen? Daar komt geen reactie op! Is juist alleen maar het verraden van zijn schuilplaats!!!
Bij de hond heeft blaffen wel succes, dus gevolg: lekker gaan blaffen!!

Bert, 'fijn' (liever niet natuurlijk) dat er iets gevonden is bij Aram. Maar of dit nu echt verklaard waarom hij zo ineens van de doorknippende tak schrok, betwijfel ik een beetje. Ben benieuwd of je in de toekomst nog zoiets meemaakt, de ja of de nee?

Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 01-06-2006, 15:56   #19
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske

wolfwoman-stefanie's Avatar

Volgens mij weet Bert, dat wat er bij Aram gevonden is, niet verklaard, waarom hij geschrokken was.
Maar misschien wel waarom hij zo 'sloom' is
De hormooninjectie moet nu binnen enkele dagen uitwijzen, of de pijn die hij waarschijndelijk toch heeft minder wordt, en hij daardoor nu wat actiever wordt.
Het schijnt veel vaker voor te komen bij reuen. Kij maar eens op:
http://www.huisdiereninfo.nl/content...h_prostaat.php
En meestal is het goed te genezen

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 01-06-2006, 16:43   #20
Jolanda
Member

Jolanda's Avatar

Default Zo'n toffe Honden????

Hoi Stefanie,

Ja, daar had ik even niet aan gedacht. Dat Aram ook last van 'sloomheid' had/heeft. Al was dat niet de directe aanleiding voor Bert, volgens mij, om naar de dierenarts te gaan. Het zal wel meegespeeld hebben. Maar dat maakt niet uit. Ben 'blij' dat er iets gevonden is, want dan kan je 'iets' doen en mischien helpt dat weer in zijn gedrag.

Groetjes, Jolanda

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules