Ga terug   Wolfdog.org forum > Nederlands > Leven met een TSW

Leven met een TSW Verhalen als waarschuwing voor toekomstige eigenaren - alles over het karakter van Tsjechoslowaakse wolfhonden

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 23 May 2006, 10:44   #61
herder
Musketier

herder's schermafbeelding

Standaard

Hoi Vannessa,

Even voor wat het waard is,

Ik had/heb die tekst van Patty ook niet gelezen als persoonlijk aan jouw adres, maar meer in de zin, vergeet de baasjes niet want in de voorgaande reactie`s kwamen een beetje de instructeurs in het algemeen aan bod en hun evt. tekort "komingen"

Geen twijfel dat de band met jouw en je honden niet goed zo zijn, hoor

Vandaar ook mijn reactie op Patty, "..en goed gesproken.."

Groetjes Bert,

P.s heb je mijn e-mail ontvangen Vannessa?
herder jest offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2006, 21:45   #62
herder
Musketier

Standaard

Hoi Bert,

Ik heb mijn 2 honden (een mechelaar en TSW) in een ren rondlopen met een omheining va +/- 1,80 meter en wij hebben aan de binnenkant van dit hek een stroomdraad geplaatst (voor kleindieren). Shadow (het broertje van Aram) sprong alsmaar tegen het hek op wat een enorm kabaal maakte en ook nog eens slecht is voor de achterpoten. Sinds we de stroomdraad geplaatst hebben doet hij dit niet meer (gek he ), wellicht dat dit ook een optie is voor je schutting. Erg makkelijk te plaatsen en niet zo duur.

Groeten,

Barry[/quote]

Heb er eentje aangeschaft via marktplaats , de MINIGARD van KOLTEC inc. een hele rol schrikdraad, ga het spul morgen ophalen, is gelukkig lekker in de buurt. Nog een paar "isolatoren" ergens vandaan halen en dan heb ik donderdag wat te hobby-en

Groetjes Bert.
Oud 23 May 2006, 21:47   #63
herder
Musketier

Standaard

[/quote]
Hoi Bert,

Ik heb mijn 2 honden (een mechelaar en TSW) in een ren rondlopen met een omheining va +/- 1,80 meter en wij hebben aan de binnenkant van dit hek een stroomdraad geplaatst (voor kleindieren). Shadow (het broertje van Aram) sprong alsmaar tegen het hek op wat een enorm kabaal maakte en ook nog eens slecht is voor de achterpoten. Sinds we de stroomdraad geplaatst hebben doet hij dit niet meer (gek he ), wellicht dat dit ook een optie is voor je schutting. Erg makkelijk te plaatsen en niet zo duur.

Groeten,

Barry[/quote]

Heb er eentje aangeschaft via marktplaats , de MINIGARD van KOLTEC inc. een hele rol schrikdraad, ga het spul morgen ophalen, is gelukkig lekker in de buurt. Nog een paar "isolatoren" ergens vandaan halen en dan heb ik donderdag wat te hobby-en

Groetjes Bert.
Oud 23 May 2006, 21:50   #64
herder
Musketier

Standaard

oeps , was een beetje ongeduldig denk ik
Oud 24 May 2006, 09:19   #65
laszlo
Junior Member

laszlo's schermafbeelding

Standaard

Had je mailtje ontvangen ! Je krijgt er nog een terug.

Enne, stroomdraad??

Werkt perfect!!
Oud 24 May 2006, 17:10   #66
Azazel
n00b

Azazel's schermafbeelding

Standaard

Hoi Bert

Stroomdraad werkt bij mij als een tierelier. Je zult er geen spijt van krijgen denk ik .. succ6

Groeten,
Barry
Oud 24 May 2006, 17:40   #67
herder
Musketier

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Azazel
Hoi Bert

Stroomdraad werkt bij mij als een tierelier. Je zult er geen spijt van krijgen denk ik .. succ6

Groeten,
Barry
Nee dat denk ik ook niet, het is in iedergeval al goed voor mijn gemoedsrust als ik ga werken, dat ik niet de eerste tijd in de stress zit of Aram niet ergens anders is dan in mijn tuin

Ga het app. dadelijk ophalen, als het nou is ff droog blijft kan ik nog even lekker op de motor

Groetjes Bert.
Oud 24 May 2006, 20:24   #68
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch

kobesen's schermafbeelding

Standaard

Hoi Patty,

Als ik hoor wat Jourdy allemaal uithaalt met je, ben ik eigenlijk gezegend met zijn broertje Denzel. Dat komt vooral door zijn surrograat vader DH Cliff. Hij probeert bij ons ook dominantiegedrag te vertonen (zie topic zindelijkheid). Uiteindelijk krijgt hij op zijn sodemieter. Maar als wij hem op zijn sodemieter geven, dan geeft de DH hem OOK nog eens op zijn sodemieter.
De duitse herder in huis halen is mijn beste beslissing tot nu toe. Ik ben dol op deze hond, hij is zo lief en rustig en hij kan Denzel op een hele subtiele manier terecht wijzen. Ook in de kennel zitten zij samen. Soms dan heeft Denzel zijn gekke halfuurtje en is helemaal wild. Cliff wijst hem na een tijdje terecht en dan is het ook gelijk afgelopen. Denzel heeft erg veel onzag voor de DH. Ik hoop dat dat ook na zijn pubertijd nog steeds zo is.

Nog even een reactie op Herder:

Ik kom uit Veghel, ook noordbrabant en zou een bijeenkomst van brabanders erg leuk vinden! Zullen we met zijn alle eens iets afspreken???
kobesen jest offline   Met citaat reageren
Oud 24 May 2006, 21:26   #69
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske

wolfwoman-stefanie's schermafbeelding

Standaard

Wij hebben stroomdraad langs de vijver staan, toen Ayla klein was stond ze regelmatig op het eerste platau, tussen de vissen en waterplanten. Mijn man vond dat iets minder leuk
Ook vlogen de bloemen en planten regelmatig door de lucht Nu staat er dus langs de border en vijver een draadje. En denk maar dat ze op afstand blijven............
Zelfs de honden die komen logeren hebben het in 1x door hoe het werkt bij ons

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Met citaat reageren
Oud 24 May 2006, 21:56   #70
herder
Musketier

Standaard

Zo ik heb mijn minigard-Koltec inmiddels ook in huis, hij is speciaal voor huisdieren (honden/katten.)

Maar ja het is tweedehands dus wel leuk dat het lampje brand maar doet ie het ook?? Is toch weer 45 euro.Die man stond me vreemd aan te kijken toen ik de polen vastpakte en hem vroeg de stekker in het stopcontact te steken, TJEE!! wat een opdoffer zeg, maar hij doet het

Groetjes Bert.
Oud 24 May 2006, 23:29   #71
Excalibur-Sauvignon
Junior Member

Stuur een bericht via MSN naar Excalibur-Sauvignon
Standaard

Eerst iemand anders een hand geven en dan dat draad beet pakken hihihi.
Oud 26 May 2006, 20:24   #72
herder
Musketier

Standaard

Wat een pokkenweer zeg t`is hier nog geen 5 seconden droog geweest

Maar goed, Aram heeft gisteren zijn eerste piercing gezet bij een bordercollie reu Hij reageerde niet op mijn commando HIER, dus daar baalde ik goed van. Aram rent er in volle sprint naartoe, gaat vol in de remmen en probeert puur op lichaamstaal de bordercollie onderdanig te krijgen, BC staat naast bazin, ( die gelukkig meteen de lijn los liet) en bij "zijn" voordeur, dus die BC gaat niet zomaar liggen natuurlijk, maar ja één beweging en Aram "klapt" erop, de BC geen schijn van kans, maar op zijn territorium zal die ook niet (snel) opgeven, dus maar weer ingegrepen, ook nu weer dat schudden van Aram, ook nu weer alleen met de vacht, BC had wel één gaatje in zijn nek, maar die zal van de eerste "slag" geweest moeten zijn, want bij een echte bijtwond zouden er minstens twee gaatjes( hond had geen halsband om) moeten zitten en meer waarschijnlijk vier. Ik moet er niet aan denken dat Aram al was begonnen met schudden toen die ene tand nog achter dat vel zat, dan had het meer gekost dan 53 euro. Omdat ik in eerste instantie had aangeboden om de wond te verzorgen, met de vacht dichtknopen na goed te hebben ontsmet, stond de eigenaresse erop dat ik maar de helft van de dierenartsrekening zou betalen, toch aardig Aram gaat voorlopig alleen los met een snuitje om, hij zal toch rap moeten leren dat als er iets verdedigt/ aangevallen moet worden ik toch echt diegene ben die daar initiatief toe neemt en niet hij. Zal allemaal niet meevallen voor hem,na twee jaar Alpha hond te zijn geweest. Maar dat niet luisteren naar het commando, we zijn 10 dagen verder,….. maar ja om mezelf maar even te quoten:

Ik ben wel benieuwd of en evt. hoe zijn gedrag verandert als hij over een aantal dagen wat meer zelfvertrouwen gaat krijgen in zijn nieuwe omgeving en nieuwe "roedel". Voorlopig kan ik mooi gebruik maken van zijn wat mindere zelfvertrouwen om hem met andere honden en m.n. reuen in contact te laten komen.

Dus vandaar voorlopig maar even met snuitje om als hij los mag, en goed trainen op de commando`s .

Ik vind het aan de ene kant heel erg leuk om de ervaringen met Aram hier op te schrijven, aan de andere kant twijfel ik soms omdat de verhalen over het "vechten" hem misschien een naam bezorgen die hij niet verdient. Het is een dominante reu, die door omstandigheden fel is geworden op andere reuen, maar ondanks dat is hij niet agressief, want dan waren die honden er echt heel wat slechter van afgekomen, dus om misverstanden te voorkomen, Aram is een ontzettend stabiele lieve rustige geweldige hond, en dat probleem met die reuen gaat gewoon helemaal goed komen, het zit hem niet in zijn karakter het is hem ook allemaal maar overkomen, en wat niet in een karakter zit is in een ander gewoonte te brengen, daar ben ik van overtuigd!!

Groetjes Bert.
Oud 26 May 2006, 22:31   #73
Koos
Member

Standaard

Hallo Bert,

Ik ben ervan overtuigd, dat er geen agressie in Aram zit maar wel een hele duidelijke dominantie.

Bij Jeffrey heeft hij deze dominantie niet zo zeer uitgebuit maar wel bij de mensen van Texel omdat hij daar wel moest en het dus botste en ook goed fout ging.

Je moet je voorstellen als pup, kom je in een reeds bestaande roedel met reuen. Tot dusver gaat het redelijk goed. Dan verhuis je als hond in de leeftijd van een half jaar tot 9 maanden naar iemand anders en daar zijn geen andere mededingers behalve de honden op straat. Dan kom je als ruim 2 jarige weer terug op Texel, waar ook daar de reuen ouder en wijzer geworden zijn, net als Aram.
En dan laat je je niet alles meer welgevallen en ga je er eventueel tegenin en dan botst het.

Datzelfde is nu ook met de Border Collie gebeurd. Die wilde niet wijken omdat hij op zijn territorium zat en Aram vond, dat hij meer rechten had dan de BC. Dus bingo.

Maar nogmaals ik ben ervan overtuigd, dat het geen agressie is. Dit dominantiegedrag vertoond vader Dino dagelijks en lokt het zelfs uit. Gaat de ander in de fout, dan slaat Dino zijn slag en als je goed oplet, zie je het al aankomen aan de manier van lopen.

Aram ging eerst als een speer, daarna vol in de remmen. Dino loopt dan meestal in draf en vertraagt dan, net als slomotion en staat dan uiteindelijk stil. Vanuit stilstand imponeert hij en slaat dan eventueel ook toe.

Ik denk dan ook, dat Aram in karakter heel veel op Dino lijkt, heel tolerant maar ook heel dominant op een subtiele manier.

Je moet hem heel goed leren "lezen" en daar wens ik je veel succes mee, het duurt alleen wel even.

Groetjes,

Letty
Koos jest offline   Met citaat reageren
Oud 27 May 2006, 11:46   #74
casa lupo
Junior Member

casa lupo's schermafbeelding

Standaard

Hoi Bert .... (in een keer goed ...)

Je schrijft dat je soms twijfelt of je je verhaal zult delen op dit forum .... ik ken dit gevoel wel maar dan meer in de zin van of mensen wel op mijn verhaal zitten te wachten terwijl je gemakkelijk een boek kunt vullen over dit geweldige ras met al z'n streken.
Ik vind het juist erg leuk om je 'dagboek' te volgen, en als mensen dan evt. de conclusie trekken dat je een agressieve reu hebt, tja daar kun jij niks aan doen, het zegt vaak meer over de ander.
Bovendien heb ik respect voor iemand die een 'herplaatser' in huis neemt en er zoveel energie in steekt en volgens mij ook veel plezier mee heeft!
Wij hebben het ook wel eens overwogen vooral een oude hond, je zou die nog wat mooie jaren kunnen geven, maar onze dames zijn niet zo gemakkelijk met vreemde volwassen honden dus dat houd ons eigenlijk tegen.

Onze Goraggia is een dominante teef, die toen ze jong was een vervelende ervaring heeft opgedaan en het heeft nog steeds z'n invloed ...
We woonden hier nog maar net en aan de overkant van de weg kun je het bos in wandelen, dus ik op zondagmorgen met de toen 5 mnd oude Goraggia lekker het bos in, uit het niets verschenen twee volwassen herders die haar wel eens even te grazen zouden nemen ... ik schrok me gek en stond klaar om in te grijpen ... maar Goraggia werd het zat greep een van de honden in z'n oor en draaide die om en bleef vasthouden ..., ik moest tussenbeide komen zodat ze uiteindelijk losliet, de herders hielden het voor gezien en taaiden af!

Als we nu langskomen durven die twee niet meer in haar buurt te komen, waardoor ze zich oppermachtig voelt en niet alleen naar die twee toe, voor dit gebreurde was ze altijd vrij relaxed naar andere honden toe.

wel ik hoop dat je je vorderingen met Aram blijft delen,

groet Willy
casa lupo jest offline   Met citaat reageren
Oud 27 May 2006, 13:13   #75
Patty33
Member

Patty33's schermafbeelding

Standaard

Hoi bert,

Ik volg ook je verhalen met veel plezier en wat ik zo fijn daar aan vind; je kan er ook m.b.t. je eigen hond van leren.
Zowel van jouw verhalen als van de adviezen die daarop gegeven worden.

En voor mij zeer interessant, omdat ik ook een zoon van Dino in huis heb

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Met citaat reageren
Oud 27 May 2006, 17:05   #76
herder
Musketier

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KoosLetydeGraaff
Hallo Bert,

Ik ben ervan overtuigd, dat er geen agressie in Aram zit maar wel een hele duidelijke dominantie.

Bij Jeffrey heeft hij deze dominantie niet zo zeer uitgebuit maar wel bij de mensen van Texel omdat hij daar wel moest en het dus botste en ook goed fout ging.

.................................................. ....
Groetjes,

Letty
Hoi Letty,

Inderdaad, zoals ik al schreef, ik twijfel er niet aan dat er sprake zou kunnen zijn van een agressief karakter, integendeel juist heel stabiel.! Maar wel zeer DOMINANT !!

Even voor de volledigheid ;

V.w.b. Het uitbuiten van zijn dominatie bij Jeffrey, er was wel degelijk sprake van een uit de hand gelopen rangorde-verhouding, en dat heeft Aram toch wel voor elkaar weten te krijgen, ondanks de duidelijke leiding en instructies van Jeffrey.( hij moest tenslotte niet voor niets terug naar Texel!) Buiten op straat had Aram bij Jeffrey ook al problemen met andere reuen. (Al deze informatie heb ik overigens van Jeffrey zelf.)

Maar verhalen zijn verhalen, en het enige wat telt is je hond leren kennen en leren LEZEN!! En dat ben ik helemaal met je eens Letty!
Oud 28 May 2006, 00:38   #77
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske

wolfwoman-stefanie's schermafbeelding

Standaard

In de eerste plaats vind ik het knap, dat iemand (in dit geval Bert), een herplaatser, een nieuw 'thuis' wil geven. Je moet maar denken dat een herplaatser (meestal) niet voor niets weg moet (NIET IN ALLE GEVALLEN !!!)
Zoals iedereen weet, zit er toch wel veel verschil tussen de ene en de andere tsjech !
Ik denk als we onze ervaringen hier met elkaar delen we er allemaal wat van kunnen leren.
Dus Bert lekker je ervaringen met ons blijven delen, degene die Aram kennen weten wel beter !

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Met citaat reageren
Oud 28 May 2006, 18:26   #78
laszlo
Junior Member

laszlo's schermafbeelding

Standaard

wat voor herplaatser je ook in huis besluit te halen en hoe oud ze zijn, ze hebben altijd bagage bij zich.

Wij hebben dat met Misty ook gehad. En nog steeds trouwens. Ze hebben toch altijd ongewenst gedrag waar je weinig tot niets meer aan verandert.
Oud 29 May 2006, 16:58   #79
Jolanda
Member

Jolanda's schermafbeelding

Standaard Zo'n toffe honden????

Hallo allemaal,

Was er een paar dagen tussenuit!
Gelogeerd bij Marjan Holwerda, die met kalmeringssignalen met Igor getraind heeft. En daarna alles eens rustig op me laten inwerken en nu pas tijd om alle nieuwe berichten, van het forum, door te nemen.
Zo heeft ieder zijn eigen problemen met zijn/haar hond(en).
Ik vind het ook interessant om van ieder zijn/haar verhaal te horen. Of dit nu positief of negatief is. Daar kan ik wat van leren!

Verder worden onbetrouwbare honden door mensen gevormd. En dat kunnen alle gedragtypen zijn: dominant of onderdanig.
Bijv. onafgetrainde IPO honden (pakwerk)! Blijken ongeschikt en er wordt een ander tehuis voor ze gezocht of komen in het asiel. Zodat de baas een andere hond kan aanschaffen, die wel geschikt is voor die training. En vaak weten de nieuwe eigenaren niet wat er met die hond gedaan is. Dit geldt natuurlijk ook voor bijv. Border Collies, die niet kunnen schapen drijven of geen agillity beheersen en de baas móet persé die sport beoefenen. En zo zijn er nog meer, denk ook maar aan jachttraining e.d..

Oké, in een aantal gevallen doet de eigenaar nog zo zijn best, maar lukt het gewoon niet. Of de situatie is zo veranderd, dat er geen andere optie is om voor de hond een andere baas te zoeken.

Er zijn zoveel mensen die hun eigen hond niet kunnen lezen en begrijpen. Die domweg 'de taal' van honden niet kennen.Daar is nog een lange weg te gaan!
Ik doe mijn best om er wat aan te doen, maar sommige cursisten hebben; of een bord voor hun kop of willen gewoon niet! Gelukkig zijn er ook die het wél willen leren. En dát blijft de drijfveer!

Bert veel succes en blijf schrijven over Aram!

Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Met citaat reageren
Oud 29 May 2006, 18:12   #80
herder
Musketier

Standaard

Bedankt voor de positieve reacties!!, ben wel benieuwd naar die kalmeringssignalen Jolanda, kan je daar een voorbeeld van geven?

Update Aram

Ik had de afgelopen twee weken al eerder gemerkt dat Aram zomaar ergens van kon schrikken, wat je in eerste instantie niet van hem zou verwachten overigens, want hij loopt aardig zelfverzekerd rond , b.v. een plotselinge beweging met een bezemsteel, maar ook zichzelf een slag in de rondte schrikken bij een plotseling opvliegende duif Zo ook vandaag tijdens het hardlopen, zowel Gina als Aram waren mee, we lopen op een voetpad met rechts naast ons vrij dichte bosjes variërend van één meter tot twee meter hoog. ( Gina links -, Aram rechts aan de voet) Verderop staat een man in de bosjes wat snoeiwerk te doen, in een vrij open gedeelte ongeveer één meter van de stoep vandaan, ik had hem al een tijdje zien staan. Op het moment dat we deze man passeren, knipt deze man een vrij dikke tak door, .......Aram vliegt van rechts achter naar links voor, staart tussen zijn benen( tegen zijn buik!!), oren half plat, borstelen, en grommen gelukkig hersteld Aram weer heel snel op het moment dat ik tegen hem begin te praten. Gina heb ik het commando af en blijf gegeven, en ben met Aram terug gelopen richting man, Aram loopt op dat moment al weer ontspannen, en volgt mij de bosjes in( was maar één stap van mij hoor ) en nadat ik contact had gemaakt met meneer, moest Aram van mij ook even kennis maken, geen probleem, geen spanning. Gina geroepen en verder gegaan met hardlopen.

Deze schrikreactie`s van Aram zijn gezien zijn lichaamstaal behoorlijk heftig hij vertoond echt angst, Gelukkig is het herstel er binnen twee seconden dus dat is niet zo`n probleem, maar het past voor mij niet bij de rest van zijn gedrag.

Aram komt m.i. erg sloom over, van temperament is weinig sprake, hij slaapt / rust het grootste gedeelte van de dag. Is erg moeilijk te motiveren, zelfs voor worst zet hij geen stap sneller. Het lijkt erop of hem dingen ontgaan. Dit laatste zou schijn kunnen zijn omdat zo`n houding ook bij een dominante hond hoort. Alleen dat extreme schrikken hoort daar dus niet bij, als het een korte schrikreactie is kan het nog alertheid zijn, voor alertheid gaat het in dit geval te ver, het is angst in combinatie met vluchtgedrag. dit geldt bij alle drie de voorbeelden.

Herkent iemand dit gedrag als vaker voorkomend ( "normaal") bij de TSW?

Een "tennisbal" van runderhuid is hij iets mee te motiveren, voor korte duur.(ras-eigen ) maar het tempo waarmee hij hem gaat halen is ook weer traag, terwijl hij dol op runderhuid is, dat dan weer wel. Zet ik Gina en Aram 5 meter uit elkaar en ik gooi één stuk opgerold runderhuid op 1,5 mtr van Aram, dan heeft Gina hem en heeft Aram net één voorpoot opgetild

Hoe zit het met het temperament van zijn vader en broers en zussen?

Ieder zijn mening over bovenstaand (en de rest van Aram zijn verhalen) lees ik graag.

Zelf denk ik eerder aan iets medisch dan aan wat anders, ga morgen ook met hem naar de dierenarts.

Groetjes Bert.
Reageren

Regels voor berichten