Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

 
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-12-2010, 18:41   #1
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default Update rond DM en Dwerggroei

Inmiddels zijn er al veel meer TsW's getest op Dwerggroei en DM

Update testuitslagen Dwerggroei: Klik HIER

Update testuitslagen DM: Klik HIER

Helaas zijn er nog heel veel TsW's niet getest En bij de nestaankondigingen staan dan ook heel veel nesten waarvan beide ouder dieren niet getest zijn.
Maar dit betekent niet dat al deze ouderdieren en hun lijnen VRIJ zijn van genetische afwijkingen!

Nederland en Italie geven op dit moment het "goede voorbeeld" doordat heel veel fokkers hun honden wel laten testen!
En de Nederlandse nestaankondigingen die er op dit moment staan zijn dan ook allemaal van geteste honden!

DM is al een "oude ziekte" die bij veel rassen en rasloze honden voorkomt. En binnen het Tsw ras is het waarschijnlijk vroeger al ontstaan in de landen van orrigine. Maar omdat er in het verleden geen DNA testen voor DM (en Dwerggroei) waren konden fokkers hier ook geen rekening mee houden.
Daarom is het ook wat zot dat op andere taalfora soms met een beschuldigende vinger naar fokkers wordt gewezen wanneer er binnen hun lijnen genetische defecten voorkomen!
Dit heeft er helaas wel toe geleid dat een aantal mensen geen testuitslagen meer met vermelding van de naam van hun hond willen publiceren

Nadat de DNA testen voor TsW's beschikbaar waren, heb ik ook zelf mijn honden laten testen. En zoals je bij de test uitslagen kunt zien is:
Chezka: Vrij van Dwerggroei en Drager van DM
Yazhi: Lijder van Dwerggroei en Vrij van DM

Helaas bleek een van de reuen die ik in het verleden (toen er nog geen testen waren) voor Chezka gebruikt heb ook Drager of Lijder van DM te zijn, want een van de nakomlingen van hen blijkt DM Lijder te zijn (DM/DM) En we kunnen alleen maar hopen dat deze hond zelf geen fysieke verschijnselen van DM krijgt.

En voor iedereen die nu gaat fokken of een pup wil kopen, kan ik alleen maar het advies geven: maak gebruik van de test mogelijkheden die we nu hebben!!
Laat je fokdieren testen en als je een pup wil kopen, vraag de fokker dan om de uitslagen van HD, DM en Dwerggroei te laten zien



Tenslotte heb ik nog een vraag m.b.t. de opvang van TsW pups met Dwerggroei (want helaas worden deze ook nog steeds geboren)
Uit mijn eigen ervaringen met Yazhi weet ik, dat een TsW dwerg ondanks de "handicap" in doen en laten wel een echte TsW is!
Daarnaast is Yazhi (in tegenstelling tot dwergen bij andere rassen) ook een heel actieve pup! Gerard en Monique zullen dit na haar logeerpartij zeker kunnen bevestigen!
En niet ieder opvang/gastgezin van andere soorten honden is dus per definitie ook een geschikt adres voor een TsW pup met dwerggroei!

Daarom ben ik ook op zoek naar ervaren TsW mensen die in de toekomst ook eventueel gastgezin willen zijn voor een TsW pup met dwerggroei (in samenwerking met de stichting Saartje)
Mensen die eventueel geinteresseerd zijn kunnen per mail contact met mij opnemen (en zal ik vanzelfsprekend ook nadere info geven!)
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 06:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org