Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Wolfhonden: Saarloos

Wolfhonden: Saarloos Alles over dieren vergelijkbaar met de TsW... informatie over Saarlooswolfhond...

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-10-2005, 22:30   #1
Excalibur-Sauvignon
Junior Member
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 174
Send a message via MSN to Excalibur-Sauvignon
Default Oproep raad van beheer.

(geplaats met toestemming van de auteur van de brief)
In het belang van de Saarlooswolfhond.
Kopier onderstaande tekst en plak deze in een mailtje , zet er boven IK ONDERSCHRIJF DEZE BRIEF en je NAAM.
Mail dan de brief met je naam en je onderschrijving naar [email protected]
Ik zorg dat de mails doorgestuurd worden.

Quote:
Beste Saarlooswolfhondenliefhebber,

Hieronder vindt u een oproep aan de Raad van Beheer. Bent u het met de brief eens, retourneer dan deze mail met de knop "beantwoorden" Typ vervolgens: IK ONDERSCHRIJF DEZE BRIEF en typ daarna UW NAAM (of NAMEN) Dat is alles.
Uw naam wordt dan toegevoegd aan deze brief. Alleen met een groot aantal mensen die deze brief ondersteunen wil en kan de Raad van Beheer in actie komen. Stuur deze brief ook door aan vrienden, bekenden en collega's. De mail moet in dat geval geretourneerd worden aan [email protected] ook dan met de toevoeging IK ONDERSCHRIJF DEZE BRIEF en daarna DE NAAM (of NAMEN).


Aan het Bestuur van de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland.
T.a.v. J.T.C. Duyster, directeur.
Postbus 75901
1070 AX Amsterdam. AANGETEKEND

27 oktober 2005

Geacht bestuur,

Wij, leden en ex-leden van de rasvereniging, liefhebbers en sympathisanten van het Nederlandse ras "De Saarlooswolfhond" willen dringend het volgende onder uw aandacht brengen. Bij de oprichting van de Nederlandse Vereniging van Saarlooswolfhonden, nu enige decennia geleden, was slechts een zeer beperkt aantal honden beschikbaar voor de fokkerij. Door het stelselmatig royeren van leden/fokkers door de jaren heen sloot de rasvereniging steeds meer honden uit. De toch al beperkte genenpool werd op deze wijze steeds verder verkleind. Een funest beleid met zeer verontrustende gevolgen! We zijn nu een paar generaties verder en er duiken alarmerende symptomen op die sterk wijzen in de richting van inteeltdepressie als gevolg van het fokken met te zeer bloedverwante dieren.

Het bestuur is doof voor elk voorstel deze problemen op te lossen of zelfs maar ter discussie te stellen. Men weigert pertinent elke samenwerking met andere fokkers of zusterverenigingen in het buitenland. Maar er is dringend nieuw bloed nodig! Wij maken ons nu grote zorgen over het voortbestaan van het ras. Het enige antwoord dat de Nederlandse rasvereniging heeft op leden die kritische vragen stellen en oplossingen vragen, is royement. Een onloochenbaar feit is dat de laatste jaren uiterst slechte resultaten geboekt worden met de dekkingen. Er worden veel te kleine nesten geboren, teven blijven leeg en reuen willen niet dekken. Er is regelmatig sprake van weeënzwakte bij de geboorte en er is een te hoog percentage doodgeboorte. Ernstige darmproblemen, allergieën en OCD komen nu ook voor en de erfelijke oogafwijking PRA rukt steeds verder op!

Op geen enkele manier is gebleken dat het bestuur van de Nederlandse rasvereniging bij machte is deze problemen te onderkennen en op te lossen. Maar de vereniging is door de Raad van Beheer tot nu toe de enig officieel erkende organisatie voor de belangenbehartiging van het ras. Het is niet mogelijk gebleken het bestuur van de rasvereniging in actie te laten komen om de genoemde problemen op te lossen.
Om verdere schade aan het ras te voorkomen, verzoeken wij u daarom met de meest mogelijke klem een commissie van onderzoek in te stellen en de behartiging van het ras op u te nemen krachtens artikel 7 lid 1 van het Kynologisch Reglement. Het mag niet zo zijn dat een schitterend en uniek Nederlands ras ten onder gaat aan het onvermogen van een rasvereniging, die geen enkele actie wil ondernemen. Wij verzoeken u dringend uw verantwoordelijkheid in deze te nemen.

Hoogachtend,
__________________
KLIK HIER : ONZE MIKA
Excalibur-Sauvignon jest offline   Reply With Quote
Old 29-10-2005, 09:16   #2
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Heb ik al gedaan !!
Ik had deze brief al via mijn eigen mail binnen gekregen , ondertekend, aan Johan gestuurd en weer doorgestuurd naar andere mensen.

Ik hoop dat veel mensen tekenen, zodat dit ras kan blijven voortbestaan.
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 29-10-2005, 10:32   #3
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Hoi,

Net als Stefanie, waren er meerdere mensen in TsW wereld die deze brief al eerder, via hun eigen adresboek, ter info naar anderen doorstuurden

Veel mensen die deze brief onderschrijven hebben inmiddels ook al rechtstreeks (zoals in de oproep gevraagd werd) hun reactie naar [email protected] gestuurd.

Dus wanneer jij persoonlijk nu misschien nog maar weinig reacties krijgt, na je topic op dit forum, ligt dat dus niet aan gebrek aan betrokkenheid van mensen met een TsW hoor!

Daarnaast zijn er ook mensen binnen andere rassen (fokkers/eigenaren) die zich betrokken voelen bij het SWH ras en deze brief verspeiden .

En hopenlijk zijn er veel mensen, die er het belang van inzien om deze brief te onderschrijven!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 29-10-2005, 13:51   #4
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Kan me haast niet voorstellen dat dit hier is geplaatst met toestemming van de auteur,want die heeft mij juist gevraagd om adressen die betrouwbaar waren zodat het niet meteen open en bloot op staat kwam te liggen.En dat is nu dus toch toch gebeurd.Maar goed geeft niet,ze mogen best weten dat we nog steeds bezig zijn om de RV van de Saarlozen aan te pakken.
Maar laat iedereen dus gewoon de brief naar degene sturen die in de officieele brief vermeld staat.Lijkt me wel zo handig.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 29-10-2005, 15:35   #5
Excalibur-Sauvignon
Junior Member
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 174
Send a message via MSN to Excalibur-Sauvignon
Default

toch is het zo christa.
__________________
KLIK HIER : ONZE MIKA
Excalibur-Sauvignon jest offline   Reply With Quote
Old 29-10-2005, 15:46   #6
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Heb het net vernomen ja.Nou dan kan hij net zo goed overal geplaatst worden,de reacties stromen binnen trouwens,kijken wat er mee wordt gedaan.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 29-10-2005, 15:56   #7
Excalibur-Sauvignon
Junior Member
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 174
Send a message via MSN to Excalibur-Sauvignon
Default

Hihihi had je het ff gecheckt, geloof je me zo niet meid?
__________________
KLIK HIER : ONZE MIKA
Excalibur-Sauvignon jest offline   Reply With Quote
Old 29-10-2005, 17:16   #8
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Nou is meer kwestie van overleg of dit wel helemaal de bedoeling was.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 29-10-2005, 18:14   #9
Excalibur-Sauvignon
Junior Member
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 174
Send a message via MSN to Excalibur-Sauvignon
Default

Was je maar wat aan het jennen hoor.
__________________
KLIK HIER : ONZE MIKA
Excalibur-Sauvignon jest offline   Reply With Quote
Old 05-11-2005, 21:15   #10
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

EN..... VEEL ONDERTEKENDE BRIEVEN GEHAD ??? :P
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 07-11-2005, 14:55   #11
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Hoor net dat er 206 ondertekende breven zijn binnengekomen,dus mag aannemen,dat dit toch genoeg is om stappen te ondernemen.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 07-11-2005, 15:42   #12
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Een mooi resultaat maar het mogen er nog best meer worden,

groetjes,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 07-11-2005, 16:59   #13
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Hopelijk, dat de RvB nu wel actie onderneemt

Hier kunnen ze toch niet om heen!!!!
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 07-11-2005, 23:59   #14
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Helaas is de RvB al jaren blind. Ik geloof niet dat dit de eerste keer is dat er bij de raad zoiets wordt neergelegd. Ik sta al lang ingeschreven bij de NVSW. Goddank heb ik nog geen pup gekregen. Ben erg blij dat ik voor een Tsjech heb gekozen bij betrouwbare fokkers.
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 09:42   #15
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Nou de afgelopen jaren is er natuurlijk wel het 1 en ander veranderd bij de Raad en we hebben best wel goed contact,ook is er al verscheidene keren ingegrepen door de Raad,al zijn dat vaak kleine dingetjes,die niet zo iedereen opvallen.
Begrijp alleen jou opmerking niet zo goed,want ook bij de Saarlozen zijn er goede fokkers.En vind het nogal een verschil een SWH of een Tsjech,beide mooie fijne honden,maar wel heel erg verschillend.Als je nu heel blij bent met je Tsjech,denk ik dat het ook beter is dat je misschien die pup niet hebt gekregen.Hoewel er natuurlijk tegenwoordig van beide rassen exemplaren rondlopen,die zowel kwa uiterlijk en/of karakter nogal op elkaar lijken,alleen is dan natuurlijk de vraag of dit nu wel de bedoeling is.
En dan komen we weer uit bij een moeder RV die vinger aan de pols houd voor het hele ras en dit niet door dictoriaal gedrag,maar door samenwerking, overleg en goede info naar pupkopers toe.Wie er dan nog gaan voor pups van ongecontroleerde ouders of vage afstammingen die moeten niet meer zeuren.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 18:56   #16
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Hallo,

Quote:
Ben erg blij dat ik voor een Tsjech heb gekozen
Ik vroeg mezelf af of je al een tsjech hebt of een toekomstig eigenaar bent?
Een tsjech kan namelijk erg slooplustig zijn en niet iedereen is daar blij mee.

groetjes,

Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 09-11-2005, 21:56   #17
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

begrijp me niet verkeert. Beide rassen hebben dingen in hun karakter die leuk en minder leuk zijn. Het grootste verschil, vind ik, is de terughoudendheid van de Saar. Ik wist nog niets van de Tsjech totdat ik met een fokker in aanraking ben gekomen en ik eigelijk het hele internet afgezocht heb voor meer info over dit ras. Toen ik bij de fokster was en haar hond zag wist ik dat dit het ras voor mij was. Je kunt niet ontkennen dat de Tsjech minder terughoudend is als een Saar en dat vind ik erg prettig. Maar uiteindelijk wil ik een gezonde hond.
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 09-11-2005, 22:00   #18
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by Azazel
Hallo,

Quote:
Ben erg blij dat ik voor een Tsjech heb gekozen
Ik vroeg mezelf af of je al een tsjech hebt of een toekomstig eigenaar bent?
Een tsjech kan namelijk erg slooplustig zijn en niet iedereen is daar blij mee.

groetjes,

Barry
Ik ben een toekomstige eigenaar. En van dat slopen, daar heb ik al erg veel verhalen over gehoord ja. Ben bezig de hele woning Tsjech proof te maken . Zelf ook goed opletten natuurlijk en een stevige bench op advies van Koos en Letty. De kennel is gebouwd. Erg mooi en groot geworden.
Als we gaan werken gaat de hond in de kennel en als we thuis zijn is ie binnen bij ons. Er is elke dag iemand aanwezig ik woon op een boerderij samen met mijn schoonouders en oom en tante van mijn vriend. Ik zelf werk 3 dagen in de week.
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 13-11-2005, 19:45   #19
Excalibur-Sauvignon
Junior Member
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 174
Send a message via MSN to Excalibur-Sauvignon
Default

Kreeg vanmiddag het volgende mailtje:

Quote:
Hallo Freddie,

Zou jij deze bedankbrief op de wolfdog website willen zetten? Bedankt. Johan.

Beste Saarlooswolfhondenliefhebber,



Hartelijk dank voor uw ondersteuning aan de brief voor het behoud van het ras Saarlooswolfhond. Het merendeel van de 206 ondertekenaars heb ik rechtstreeks kunnen bedanken, maar helaas niet allemaal omdat een aantal e-mails mij via anderen hebben bereikt. Er zijn dus meer dan 200 ondersteuningen binnengekomen!

De brief met alle namen werd op 7 november aan het bestuur van de Raad van Beheer per aangetekende post aangeboden.



Laten we hopen dat deze petitie de Raad verder zal aansporen actie te ondernemen richting Nederlandse rasvereniging.

De Raad liet weten al in gesprek te zijn met de Nederlandse Vereniging van Saarlooswolfhonden. Gezien de uiterst starre opstelling van het bestuur, heeft dit nog geen concrete resultaten opgeleverd.

Maar wij zullen niet rusten voordat de belangen en het voortbestaan van het ras Saarlooswolfhond gewaarborgd zijn. Het antwoord van de Raad van Beheer zal bepalend zijn voor eventuele verdere actie.



Met vriendelijke groet,



Johan Berends.
__________________
KLIK HIER : ONZE MIKA
Excalibur-Sauvignon jest offline   Reply With Quote
Old 23-12-2005, 20:06   #20
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Ik kreeg vanmiddag een mailtje van Johan Berendse, dat de RvB de rasvereniging van de Saarloos wel in de gaten houd, maar niets onderneemt

Ze zijn niet onder de indruk geraakt van de 206 handtekeningen
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 01:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org