Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-02-2012, 15:38   #1
Wilko
Junior Member
 
Wilko's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 238
Question TSW Pup: hoe lang en ver wandel je met dit weer?

Ik werd gisteren aangesproken door een verontwaardigde vrouw die het me kwalijk nam dat ik met onze TSW pup Styx (van 14 weken) een stukje door het bos aan het wandelen was. Een puppy hoorde volgens haar met dit weer binnen te blijven. Het was min 5 en de zon scheen en ik had niet het gevoel dat we te ver liepen (een rondje van ongeveer 820 meter als ik de GPS mag geloven)...

Vandaar mijn vragen:

-Hoe lang en ver lopen jullie met een TSW pup?

-Passen jullie de afstand van de wandeling aan de buitentemperatuur aan als die onder of boven een bepaalde grens komt?
Wilko jest offline   Reply With Quote
Old 08-02-2012, 15:49   #2
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

wow... een hele 820 meter...
Nix mis mee wat mij betreft.... lekker blijven wandelen met je doggie...

Wandelingen van meer dan een half uur zou ik op die leeftijd echter niet doen.. maar dat heeft niet echt met het weer op dit moment te maken.

Groetjes,
Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 08-02-2012, 15:55   #3
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Sky van mij was als pup al een hond die liever buiten lag als binnen vandaar dat onze wandelingen ook wat langer waren met hem als met ons buldogje toen.
Buldogje met zijn korte haartjes gaf aan als het tijd was om naar huis te gaan, en die was 2 maanden ouder als Sky.

Sky is indertijd in November bij ons gekomen, en in Januari was het toen ook bitter koud.
Wij pasten onze wandelingen gewoon aan de pups aan, merkten wij dat ze geen zin meer hadden, werden ze op de arm genomen en gingen wij naar huis.

Ik denk niet dat je standaard kunt zeggen ... meter.

Doe het gewoon op jou gevoel.

Gr
Tatiana
__________________
www.hogan-sky.com

Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 08-02-2012, 16:33   #4
Annemiek
Junior Member
 
Annemiek's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Location: Breda
Posts: 180
Default

Kaeley hier loopt standaard een rondje van 20 tot 30 min (afhankelijk van hoelang ze naar de koeien staat te kijken). Verder heeft het niets met het weer te maken. Mijn tante fokt goldens en die pups lopen vanaf dat ze 6 weken zijn ook rustig door de sneeuw te banjeren, zolang het maar met mate is. Ik zou een pup dus geen hele dagen buiten laten, maar zo'n wandeling kan geen kwaad en zelfs een tijd in de tuin banjeren met collega-honden is geen probleem omdat ze door te spelen vanzelf warm wordt.
Annemiek jest offline   Reply With Quote
Old 08-02-2012, 16:41   #5
Wilko
Junior Member
 
Wilko's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 238
Smile

Tja, Styx heeft er regelmatig zin in om maar door te blijven gaan, kompleet met bokkesprongetjes en plotselinge sprintjes, als ze de omgeving en het gezelschap leuk vindt (wandeling met andere hond, helemaal een volwassen TSW die haar aandacht en leuke nieuwe spelletjes geeft, bijvoorbeeld).

Zo is Styx een paar dagen geleden ruim een uur aan het spelen geweest met een Friese Stabij van een week of twee ouder dan zij. Die twee bleven maar dollen met elkaar, en waren duidelijk ook gecharmeerd van elkaars gezelschap.

Toch heeft ze, zeker als het regent, hard waait of als ze net wakker is, wel dat ze duidelijk aangeeft er niet blij mee te zijn om uberhaupt naar buiten te gaan.

We lopen nu 3 tot 5 keer per dag een stukje, maar dat kan, afhankelijk van hoeveel we andere honden tegen komen waar ze mee wil spelen of andere hondenbezitters die vragen wat het is, wel eens 30 minuten duren.

Last edited by Wilko; 08-02-2012 at 16:59.
Wilko jest offline   Reply With Quote
Old 08-02-2012, 16:53   #6
Annemiek
Junior Member
 
Annemiek's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Location: Breda
Posts: 180
Default

Ja, wanneer ik bij mijn ouders ben (waar een golden rondloopt van 2 jaar) dan weet kaeley ook van geen ophouden met ches samen. Rondrennen, rare bokkesprongen en al het andere gekke puppen/honden gedrag. Soms moet je ook de pup tegen zichzelf in bescherming nemen en moet ze van mij na een uur gek doen en rennen verplicht rusten. Vergeet ik de tijd en wordt het iets langer (1,5 uur) dan zie je haar ook enorm hijgen en toch willen doorgaan. Zeker op deze leeftijd is het van belang de pup tegen zichzelf te beschermen.
Annemiek jest offline   Reply With Quote
Old 08-02-2012, 17:15   #7
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by Tatti View Post
Doe het gewoon op jou gevoel.
Wat mij betreft 1 van de meest slechte adviezen die je op een forum kan geven. Tenzij je de persoon goed kent, zou ik dit nooit adviseren. Er zijn mensen die er namelijk helemaal geen gevoel voor hebben, en dus maar even een paar uur gaan wandelen met de hond.

Met pups moet je geen lange afstanden gaan lopen. En dan kun je het beste iemand duidelijke grenzen aangeven.

Je wil niet weten wat mensen allemaal op gevoel mis kunnen doen.

Ik zeg dit overigens niet om je aan te vallen Tatiana, wel om een punt te maken dat de term "gevoel" wat dat betreft multi interpretabel is en dus niet voor iedereen gelijk.

Ik heb ooit iemand op "gevoel" mijn hond zien omhelzen.... en laat ik het zo zeggen dat ik blij ben dat deze mevrouw op dit moment nog gevoel heeft in haar gezicht....

Just my 2 cents....
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd

Last edited by Azazel; 08-02-2012 at 17:52.
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 08-02-2012, 18:01   #8
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default

Quote:
Originally Posted by Annemiek View Post
Ja, wanneer ik bij mijn ouders ben (waar een golden rondloopt van 2 jaar) dan weet kaeley ook van geen ophouden met ches samen. Rondrennen, rare bokkesprongen en al het andere gekke puppen/honden gedrag. Soms moet je ook de pup tegen zichzelf in bescherming nemen en moet ze van mij na een uur gek doen en rennen verplicht rusten. Vergeet ik de tijd en wordt het iets langer (1,5 uur) dan zie je haar ook enorm hijgen en toch willen doorgaan. Zeker op deze leeftijd is het van belang de pup tegen zichzelf te beschermen.
Ik zou de pup (van 15 weken) zeker niet langer dan 15 à 30 min. met een andere hond laten spelen. Een uur vind ik wel erg lang.
Wanneer de pup aan de lijn loopt dan kan je beter één minuut per week (dus bij 15 weken, 15 min.) gaan lopen, loopt de pup los dan kan het langer, je hond kan dan namelijk zelf zijn tempo bepalen, is hij moe dan blijft hij wel stilstaan of gaat liggen. maar langer dan een uur zou ik dat dan ook niet doen. En met de erge kou is denk ik afhankelijk van het ras en karakter van je hond.
__________________
Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 08-02-2012, 19:02   #9
Annemiek
Junior Member
 
Annemiek's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Location: Breda
Posts: 180
Default

Ja een uur rennen en gek doen is niet een uur rennen he. Is ook touwtje trekken en op elkaar gaan liggen en zo spelen. Dit kan een pup prima aan zolang het niet te vaak en te veel gebeurt.



Verder ben ik het niet geheel met je eens over je redenatie dat los lopen langer kan dan aan de lijn. Hoewel het een goede indicatie is om 1 min per week te doen is het geheel afhankelijk van het terrein, het tempo en wat het hondje gewend is. Als je gewoon rustig loopt en de hond min of meer het tempo laat bepalen en hem/haar niet meesleurt dan kan 20-30 min prima op deze leeftijd aan de lijn en niet alleen wanneer ze los lopen. Zeker als styx net zo'n muts is als die van mij, namelijk dat ze om de haverklap iets interessants ziet wat uitgebreid bekeken moet worden, het liefst zittend. (900 meter in 30 min komt neer op zo'n 2 km per uur, wat een rustige slenterpas is, dus kan prima). Echte wolvenjongen doen ook niet niets.
Annemiek jest offline   Reply With Quote
Old 08-02-2012, 19:32   #10
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
Wat mij betreft 1 van de meest slechte adviezen die je op een forum kan geven.
Ja en nee Barry, ik heb gewoon nog altijd het gevoel dat iemand die voor een Tsjech gaat en over iets zoals wandelen een vraag stelt, zijn/haar hond juist goed probeert te lezen.
En wie dat doet zal het heel snel zien wanneer het beestje moe is.

Pups die niet spelen met andere honden tijdens de wandeling hebben er een handje aan om gewoon boers midden op de stoep te gaan zitten.
Vaak nemen mensen dan automatisch aan dat de pup moe is, maar uit mijn ervaring weet ik dat ze gewoon geen zin meer hebben, en zeker Tsjechen beheersen dat trukje ook al heel snel...dat wil ik niet, t is saai
Bij Sky werkte dat dus niet daar hij al heel snel uit het til-mij-op boekje was gegroeid.

Groetjes
Tatiana
__________________
www.hogan-sky.com

Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 08-02-2012, 19:48   #11
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by Tatti View Post
ik heb gewoon nog altijd het gevoel dat iemand die voor een Tsjech gaat en over iets zoals wandelen een vraag stelt, zijn/haar hond juist goed probeert te lezen.
En daar zit hem de crux van dit verhaal wat mij betreft dan ook... want dat kunnen dus veel mensen niet.... een hond lezen. (dit zegt trouwens helemaal nix over de topicstarter... laat ik daar even heel duidelijk in zijn)

De 1 denkt te lezen dat z'n pup zich aanstelt terwijl het niet zo is, de ander denkt te lezen dat de pup het allemaal makkelijk kan handlen terwijl hij beter tegen zichzelf of een andere doggie beschermt kan worden.....

Spelen is sowieso al multi interpretabel... want is dat wel spelen dat ze doen?.... en met wat voor hond speelt ie dan...? is het een klein ras?, groot ras....? pup...? of volwassen hond...?

Moeilijk voor mensen hoor.... om dat allemaal te kunnen lezen/handlen/ op de juiste manier kunnen interpreteren...

Gelukkig pakt het vaak goed uit... dat dan weer wel.

Gr,
Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 09-02-2012, 02:00   #12
Wilko
Junior Member
 
Wilko's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 238
Smile

Quote:
Originally Posted by Annemiek View Post
Zeker als styx net zo'n muts is als die van mij, namelijk dat ze om de haverklap iets interessants ziet wat uitgebreid bekeken moet worden, het liefst zittend. (900 meter in 30 min komt neer op zo'n 2 km per uur, wat een rustige slenterpas is, dus kan prima). Echte wolvenjongen doen ook niet niets.
Dat is inderdaad precies het geval. Ze vindt allerlei interessante dingen die in het begin van zo dichtbij mogelijk bekeken moesten worden, maar nu vooraal ook nog besnuffeld moeten worden.

Zonder de momenten van stilstaan halen we volgens de GPS gemiddeld ongeveer 2,5 tot 3km per uur, maar dat komt ook omdat ik alleen op korte stukjes er wel even de pas in zet als ik wil dat ze even netjes naast me blijft lopen i.p.v. overal aan zitten, ineens gaat stil staan midden op een spoorwegovergang e.d..

En Barry, ik denk dat je een valide punt hebt als je aangeeft dat het vooral een kwestie is van in weten te schatten wat het dier voor signalen aangeeft.
Mijn probleem is dat ik liever iets te conservatief ben dan dat ik over Styx haar grenzen heen ga.

Aan de andere kant was ik ronduit verbaasd over de opmerking van die dame over dat puppies helemaal niet buiten horen bij deze temperaturen. Ik heb al het idee dat ik het best rustig aan doe en rekening met haar grenzen houd, en dan maakt zo'n pomerking toch wel de behoefte los om even kort te sluiten met andere eigenaren van dit ras of ik daarin de plank dan inderdaad zo ver mis sla.

Ik zal echter niet ontkennen dat ik al uit kijk naar de dagen dat ze volwassen is en we lange wandelingen kunnen maken en stukken over de heide en door het bos kunnen gaan fietsen. :-)
Wilko jest offline   Reply With Quote
Old 09-02-2012, 12:37   #13
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Quote:
Originally Posted by Wilko View Post
kunnen gaan fietsen. :-)
Pas op met lantarenpalen en geparkeerde auto's
Sky vind het nu nog prachtig om regelamtig te testen hoe goed het vrouwtje oppast tijdens het fietsen........ dat kreng doet het gewoon voor de fun

Gr
Tatiana
__________________
www.hogan-sky.com

Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 09-02-2012, 12:48   #14
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by Wilko View Post
Mijn probleem is dat ik liever iets te conservatief ben dan dat ik over Styx haar grenzen heen ga.
Dat is geen probleem, dat is gewoon verstandig.
Fietsen met je doggie is zeker leuk, kan het zeker aanraden.

__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd

Last edited by Azazel; 09-02-2012 at 13:09.
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 09-02-2012, 12:52   #15
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by Tatti View Post
Pas op met lantarenpalen en geparkeerde auto's
Sky vind het nu nog prachtig om regelamtig te testen hoe goed het vrouwtje oppast tijdens het fietsen........ dat kreng doet het gewoon voor de fun

Gr
Tatiana
ik ga met Denzeltje toch echt niet fietsen. Aangezien sommige grassprietjes besnuffelt en bepist moeten worden langs de weg, en ik weet niet welke grassprietjes dat zullen zijn................................get the picture........
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 09-02-2012, 12:58   #16
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Quote:
Originally Posted by kobesen View Post
ik ga met Denzeltje toch echt niet fietsen. Aangezien sommige grassprietjes besnuffelt en bepist moeten worden langs de weg, en ik weet niet welke grassprietjes dat zullen zijn................................get the picture........
Yep
Skytje Nr2....maar t is wel altijd spannend
Ik verheug mij al op het examen van de 40km

Gr
Tatiana
__________________
www.hogan-sky.com

Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 09-02-2012, 13:09   #17
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

ik haal nog niets eens de 100 meter
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 09-02-2012, 14:21   #18
Wilko
Junior Member
 
Wilko's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 238
Smile

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
Dat is geen probleem, dat is gewoon verstandig.
Fietsen met je doggie is zeker leuk, kan het zeker aanraden.
Ik zie het bij vrienden van ons die ook een TSW hebben en daarmee gaan fietsen of steppen (makkelijker afstappen als het joekel ineens een haakse bocht richting de berm neemt :-) ). Ik fietste normaal voor mijn conditie een aardig stukje per dag, dus dat mis ik nu wel. Daarnaast kunnen we dan op mooie plekjes komen waar ze nu simpelweg nog het uithoudingsvermogen en de fysieke gesteldheid nog niet voor heeft.
Wilko jest offline   Reply With Quote
Old 09-02-2012, 14:23   #19
Wilko
Junior Member
 
Wilko's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 238
Smile

Quote:
Originally Posted by Tatti View Post
Pas op met lantarenpalen en geparkeerde auto's
Sky vind het nu nog prachtig om regelmatig te testen hoe goed het vrouwtje oppast tijdens het fietsen........ dat kreng doet het gewoon voor de fun
Goede tip! :-)

Ik heb al een paar prachtige voorbeelden gezien van hoe het beginnen te fietsen met een hond niet werkt, inclusief een hond die dacht door een draaiend wiel te kunnen stappen (zere neus en bazin op haar snufferd).

Maar ik hoop het tegen die tijd eerlijk gezegd eerst te oefenen op een mooi open veld of plein voor ik het voor ons beiden spannender ga maken door een route met (pijnlijk harde en absoluut niet wijkende) obstakels op te gaan zoeken.

Styx houdt inmiddels zo'n 90% van de tijd in de gaten door welke opening ik heen ga, zodat we bijna nooit meer aan twee zijden van een boom, hek, lantaarnpaal of ander obstakel belanden. Die andere 10% zouden op de fiets dan nog wel eens pijnlijk kunnen worden... :-)

Last edited by Wilko; 10-02-2012 at 11:31.
Wilko jest offline   Reply With Quote
Old 09-02-2012, 16:19   #20
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Oh en Wilco, niet fietsen voor het 1e levensjaar van je dog. Dit ivm heupen elleboogjes en andere bot/gewricht/spier zaken.
Voordat je het nog niet wist....
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org