Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Overig

Overig Alles over Tsjechoslowaakse Wolfhonden

View Poll Results: Vind jij dat de TSW een modehond begint te worden?
Ja 3 15.00%
Nee 17 85.00%
Voters: 20. You may not vote on this poll

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-01-2009, 17:46   #21
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Ik ben d'r nog geen 1 tegengekomen die mij kon vertellen dat ik een Tsjech heb.
Of ze denken een saarloos, of Husky of ze denken een mengelmoes oftewel asbakkie.

groetjes Kim

PS ik geloof niet dat een Tsjech ooit een modehond gaat worden. En de hoeveelheid nesten waar Barry op doelt, heb ik al een keer eerder gezien. Dit zijn piekmomenten. Die zijn redelijk normaal.
Houdt het maar eens in de gaten, straks staan er weer heel weinig nesten op.
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 26-01-2009, 22:40   #22
buidelwolf
senior member
 
buidelwolf's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Location: The Netherlands
Posts: 163
Default

Meestal denkt men dat onze Lucky een "Husky" is ofwel "poolhond", ook vaak "wolf". Een enkele keer "Saarloos" en één keer had iemand het bij het goede einde. Iedereen vindt hem indrukwekkend en schitterend en is er veel ontzag; soms is men er ook wel wat bang voor.

Bij ons is de vonk overgeslagen toen we eens een jonge Saarloos zagen in een drukke winkelstraat zo'n twee jaar geleden. Het werd voor ons na een ruime, leerzame oriënteringsperiode een Tsjech en zijn er dolgelukkig mee! Alhoewel we Lucky overal mee naar toe nemen, ook mee de stad in etc. geloof ik niet dat we tot op heden bij iemand dezelfde vonk hebben doen overslaan.

De Tsjech een modehond? Ik denk het (nog) niet echt. De nestaankondigingen betreft data van afhalen. Deze nesten zijn/worden dus ruwweg anderhalf tot twee maanden eerder geboren. Constateer je in december 90 nestaankondigingen voor de komende 4 maanden, dan zijn/worden die geboren in de maanden november, december, januari en februari. Deze maanden zijn goed voor meer dan 50% van de Tsjechengeboorten zoals uit de statistieken van de laatste jaren blijkt. Er is dus niet echt sprake van een spectaculaire groei. In 2008 zijn er trouwens zo'n 7% minder Tsjechen geboren dan in 2007.

Een jaarlijkse (niet al te grote) groei van de Tsjechenpopulatie met navenante groei van het aantal liefhebbers (en vice versa) zou ik alleen maar toe willen juichen, mits de toekomstige groep potentiële eigenaren goed voorgelicht wordt c.q. voorbereid is. Een Tsjech is geweldig, maar zéér zeker niet voor iedereen!

Groeten
buidelwolf jest offline   Reply With Quote
Old 28-01-2009, 12:11   #23
Suske504
Junior Member
 
Join Date: Oct 2008
Location: Voorthuizen
Posts: 48
Default

Degene die ons kon vertellen dat we een Tsjech hadden was een gedragsterapeut.. Die vond dat ze te vrij liep in het centrum voor een Saarloos dus kon het niet anders zijn dan een Tsjech
Suske504 jest offline   Reply With Quote
Old 28-01-2009, 20:45   #24
buidelwolf
senior member
 
buidelwolf's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Location: The Netherlands
Posts: 163
Default

Ik ben benieuwd of iemand weet hoeveel % ongeveer van de (aangekondigde) nesten uiteindelijk "leeg" blijkt?
buidelwolf jest offline   Reply With Quote
Old 29-01-2009, 00:59   #25
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Quote:
Originally Posted by Suske504 View Post
Degene die ons kon vertellen dat we een Tsjech hadden was een gedragsterapeut.. Die vond dat ze te vrij liep in het centrum voor een Saarloos dus kon het niet anders zijn dan een Tsjech
Nou we hebben hier 3 SWH's en daarvan lopen er 2 zo vrij als wat rond.Dorp verderop 3 SWH's,en ook daar 2 die uitermate vrij zijn.Denk als je gaat vergelijken er tegenwoordig bijna net zoveel vrije SWH's zijn als Tsjechen.
Trouwens opvallend dat we als SWH eigenaren toch ook vaak merken dat mensen denken dat het Tsjechen zijn.Het is maar net of ze deze dieren in hun omgeving kennen of wel eens gezien hebben.
Meestal is het ook hier Sledehond of zoals bij onze Anubis,iets van Herder.

Denk dat je met de aantallen wereldwijd nog niet kan spreken van modehonden.Wel vind ik dat er door sommige fokkers wel erg veel geproduceerd wordt en zeker veel van hetzelfde,zowel SWH als TsW.
Vraag me wel eens af waar al die aantallen blijven.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 29-01-2009, 15:27   #26
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Xhrista View Post
Denk als je gaat vergelijken er tegenwoordig bijna net zoveel vrije SWH's zijn als Tsjechen.
Gr. Christa
Maar de manier van "vrij zijn" is wel erg verschillend tussen deze 2 rassen .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 29-01-2009, 17:51   #27
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Maar de manier van "vrij zijn" is wel erg verschillend tussen deze 2 rassen .
En wat is dat verschil dan ?

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 29-01-2009, 19:18   #28
miran
Junior Member
 
miran's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 245
Default

nou het verschil is hier goed te zien hoor. Bobs als saar zijnde is zeer knuffelig met vreemde maar pakt dit voorzichtig en rustig aan. Bine als tsjech daarin tegen is wat drukker en wacht niet die springt gewoon op je hahahaha daar zit het verschil dus in de aanpak
miran jest offline   Reply With Quote
Old 29-01-2009, 19:41   #29
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Xhrista View Post
En wat is dat verschil dan ?

Gr. Christa
Denk dat Miran het goed heeft verwoord.
Weet zelf niet zo goed hoe je het moet beschrijven/verwoorden, vind er zelf echt groot verschil in.
Of vind jezelf dat er geen verschil tussen zit ??
Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 29-01-2009, 20:29   #30
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Nou heb nu in al die jaren al heel veel Saarlozen meegemaakt en ook al behoorlijk wat Tjsechen.Ging in 2000 al naar bijeenkomsten in duitsland van beide rassen.en er zijn exemplaren die heel eind uit elkaar liggen kwa gedrag en houding,maar ook die elkaar gewoon overlappen.
Er is niet duidelijk wel of niet verschil op te noemen.
Heb Solo gehad (zit nu bij vrienden) en die duikt bij iedereen in z'n nek die ze tegenkomt uit vrolijkheid,behalve als het zeer onbetrouwbaar persoon is,want dan hangt ze in z'n broek als je niet uitkijkt.Nergens bang voor en klimt op ladders als het moet.
Loopt ook precies hetzelfde over de kermis als door een bos.
Een beetje Saarloos durft heel veel,heeft eigenlijk geen enkele moeite met wat voor hindernis ook,alleen als er vreemde mensen bij betrokken zijn,vormt dat voor de terughoudende een probleem.Dus neem dat weg en je hebt een hond die overal voor gaat en vreselijk moeilijk te sturen is.Dus geef mij de wat terughoudende exemplaren maar(niet te verwarren met de angstige,want die zijn er helaas ook,net als bij de Tsjech).

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 29-01-2009, 20:38   #31
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

En wat is dan het verschil tussen een Tjech en een Saarloos ??
Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 29-01-2009, 21:17   #32
miran
Junior Member
 
miran's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 245
Default

Ik blijf er toch bij dat het voornaamste verschil dan in de aanpak zit.
Dat wat Christa bij Solo beschrijft ken ik ook wel van Bobs maar toch is het anders dan Bientje. Om dat verschil wat ik nu juist bedoel duidelijk te hebben zou je eigenlijk dat verschil hier moeten meemaken. Ondanks dat Bobs dus het liefst in je nek kruipt enzo is het toch duidelijk veel rustiger en voorzichtiger dan de aanpak van Bientje
En verder vind ik zeer zeker het verschil tussen de twee rassen dat je vaker zogezegd de middelvinger krijgt van de saar hahahaha en ook vind ik dat de saar minder van je eist dan de tsjech. Maar ja dat vind ik vanuit Bobs en Bientje natuurlijk en kan ergens anders weer anders zijn.
miran jest offline   Reply With Quote
Old 29-01-2009, 22:50   #33
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
En wat is dan het verschil tussen een Tjech en een Saarloos ??
Groette Martine.
Dat zie ik nu juist niet zo.Daarom vroeg ik aan jou wat je daar zo'n verschil in vind.
Een vrije SWH is net zo'n dwingende spring in het veld als een vrije Tsjech.Ziet niks,hoort niks,en gaat er gewoon voor.

En Miran ik het heb het niet over in je nek kruipen voor een knuffel,maar meer als kruising tussen een Boxer en een Labrador,alleen dan veel sterker.En daar is niks voorzichtigs bij.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 29-01-2009, 23:18   #34
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Dacht dat ik een paar vrije Saarlooswolfhonden had gezien, maar die vrije Saarloos net zo vrij als de Tjech,......... heb ik dus duidelijk nog niet gezien .
Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 29-01-2009, 23:26   #35
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Misschien neem ik 1 van de 2 nog wel eens mee ergens naartoe.Alleen het vervelende met die teven is,dat als je ze uit het roedel haalt,al is het maar een dag,ze meteen klieren als ze weer in roedel terug komen.
Zijn er ook niet zo heel veel hoor,van die hele vrije.Alleen je kan het net treffen.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 29-01-2009, 23:33   #36
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Xhrista View Post
Zijn er ook niet zo heel veel hoor,van die hele vrije.Alleen je kan het net treffen.

Gr. Christa
Dus eigenlijk een beetje vergelijkbaar met me Duitse Herder, die absoluut geen "will to please " had ?
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 29-01-2009, 23:44   #37
miran
Junior Member
 
miran's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 245
Default

Quote:
Originally Posted by Xhrista View Post
En Miran ik het heb het niet over in je nek kruipen voor een knuffel,maar meer als kruising tussen een Boxer en een Labrador,alleen dan veel sterker.En daar is niks voorzichtigs bij.

Gr. Christa
Okee dan begreep ik het niet helemaal hihi kan gebeuren.

Tja als je het zo gaat bekijken is het natuurlijk individu afhankelijk en dan begin ik me ook wel een beetje af te vragen waar kwa gedrag nu het grote verschil tussen de twee zit.
Quote:
Dacht dat ik een paar vrije Saarlooswolfhonden had gezien, maar die vrije Saarloos net zo vrij als de Tjech,......... heb ik dus duidelijk nog niet gezien .
Groette Martine.
Die zijn er echt hoor. Ik kan je zeggen dat Bobs de saar dus veel vrijer wat dat betreft is als Bientje de tsjech
miran jest offline   Reply With Quote
Old 29-01-2009, 23:51   #38
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Ja hoor er valt wel mee te werken,heb met Solo van alles gedaan.Alleen ben zelf niet echt iemand die veel aan training doet ,dus dan kom je ook niet ver.En op de meeste trainingen was het al snel saai voor haar.Als je op behendigheid 3x hetzelfde rondje moet springen,ga je liever op het andere veld achter de hondjes aan die aan het Fly ballen waren en dat viel niet in zulke goede aarde.Zo'n Wolf die aan staarten hangt en die honden maar gillen,nog leuker dus.
Maar echt werklustige hond .Door haar ben ik ook bij de KC gaan lesgeven.

Als jonge hond kwam ze als een Border ,steeds met haar balletje aan ,die moest je dan steeds weggooien.Dat kon ze langer volhouden als ik.
Aporteren kon ze als de beste(behalve op examens)

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 30-01-2009, 16:55   #39
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Zo bedoelde ik het niet want me DH werkte wel degelijk maar meer voor zichzelf dan to please me .
Maar uiteindelijk bedoelde ik dit eigenlijk wel .
Want zo geef je toch zelf wel aan hoe uitzonderlijk Solo voor een Saarloos is .
En dat Solo dus eigenlijk niet het karakter van een doorsnee Saarloos heeft , maar misschien wel het karakter waar Mr Saarloos voor ging .
Of heb ik hem verkeerd ???????????????
Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 30-01-2009, 17:50   #40
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Want zo geef je toch zelf wel aan hoe uitzonderlijk Solo voor een Saarloos is .
En dat Solo dus eigenlijk niet het karakter van een doorsnee Saarloos heeft , maar misschien wel het karakter waar Mr Saarloos voor ging .
Of heb ik hem verkeerd ???????????????
Groette Martine.
Denk dat Solo weer net niet stabiel genoeg is.Maar heb daarentegen wel Anubis hier zitten.Die het op een Show niet al te best zou doen,maar wel heel stabiel is en ook wil werken.Straalt echt innerlijke rust uit,zodat eigenlijk elke hond,maar ook mens hem lief vind,maar wel ontzag voor hem hebben.
Onze overleden Stenka had dat precies hetzelfde.En denk dat dit nu net dat stukje was wat het zo'n goede geleidehond maakte.Dat mis ik wel in heel veel honden tegenwoordig en dat heeft niks met Vrij of terughoudend te maken.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org