Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Bijeenkomste

Bijeenkomste Groot en klein – officieel en prive...

 
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-03-2007, 12:53   #33
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by Patty33
Wat de MAG-test betreft; gisteren was alweer in het nieuws, dat men erachter was gekomen, dat het niet zo eenvoudig was alle honden een test te laten doen. O.a. omdat de huidige test daar vermoedelijk toch niet zo geschikt voor zou zijn.
De MAGtest haalt net als veel andere testen vaak alleen “extremen” er uit. En honden die nog maar weinig prikkels/druk nodig hebben om echt te bijten zullen ook zeker niet door deze test komen.
Maar zoals ik al eerder vertelde, ik ben geen voorstander van deze test als generaal “meet instrument” omdat het mij weinig over de hond zegt en de uitslag zeker niet maatgevend is voor het gedrag van de hond in de toekomst.

Hiervan ken ik diverse voorbeelden, maar ik zal slechts een paar praktijk voorbeelden noemen waar ik zelf bij was:
*Bij een met vlag en wimpel geslaagde hond, bleek de frustratie tolerantie zo hoog opgelopen dat hij bij het verlaten van het terrein op een (diep) slapende hond dook en dusdanig verwondde dat hechtingen nodig waren.
* Een geslaagde hond beet tijdens een groepswandeling (op andere dag)een kind dat begon te huilen onverwacht in de rug
* Een gezakte hond deed zonder enige tussentijdse training een half jaar later weer de test en slaagde met een supergoede score.
* Twee gezakte honden deden en maand later een andere gedragtest (waarbij veel praktijk situaties waren ingebouwd, winkelcentra etc) en slaagde met zeer goede score als stabiele hond.
* Een geslaagde hond deed zelfde test maar zakte juist door dit praktijk onderdeel.
* Verder ken ik een aantal gezakte teven wiens nakomelingen allemaal wel voor de MAGtest slaagden.

Kortom alle testen zijn moment opnames en geven alleen een globale indruk van de hond op dat moment. Voor mij persoonlijk is het ook veel interessanter om de interactie en het gedrag van baas en hond te zien en te beoordelen in de dagelijkse praktijk

Even nog ter info bovenstaande voorbeelden waren de gedragstesten onderdeel van een fokgeschiktheid test bij rassen die niet op RADlijst voorkomen

Quote:
Originally Posted by jolanda
Dus, zoals jullie ondertussen wel begrepen hebben, ben ik voor een test!
Die heb ik veel liever dan een keuringsrapport van de keurmeester, waarbij het echt wel degelijk om de smaak van de keurmeester gaat! (zie verslag lezing Ed Gubbels)
Ik sta voor 100% achter de ideeën van Ed Gubbels
En tsja.. of alle testuitslagen wel objectief zijn…
Even een klein voorbeeldje van een “bijzondere” bonitatie uitslag die ergens op dezxe site te vinden is: een hond haalde eerst: A67 E1 M5 Og P3 en de vlg maand: A68 E3 Of R1 P3
Naast dat hij in 1 maand een cm groeide, veranderden blijkbaar ook een aantal lichamelijke kenmerken, maar werd ook zelfs z’n karakter anders.

Het doet er niet toe om welke hond het gaat, maar het geeft wel aan dat ook hierbij persoonlijke interpretatie van een keurmeester meespeelt.

Quote:
Originally Posted by bert
Waarom worden pups geboren met een werkend reukzintuig, en gaan later pas de ogen open en daarna de oren?
Maak als fokker in de praktijk ook mee dat ze binnen een paar dagen ook al je geur herkennen (blijven dan ook lekker relaxt in je nek liggen )Maar zien je je echt nog voor geen meter hoor! Ben het dus helemaal met Ron en Bert eens.

Maar doorom nog wel even een vraag aan Ron en Bert over over iets wat mij zelf super verbaasde:
Een bevriende DA had een Newfoundlander en een half gedomesticeerde vos. De vos was dikke maatjes geworden met deze Newfy, maar reageerde altijd angstig, gedrukt of panisch op andere honden.
Onverwacht kom ik een keer met mijn Newfy binnen lopen; vos springt op rent naar mijn hond, wil naar hem opspringen en krijgt op dat moment pas een soort gebrek en vliegt weg (Mijn Newfy stond zeer relaxt, zond geen vreemde signalen uit en kende div. andere vossen en hun gedrag)
Wat is jullie verklaring hiervoor?

groetjes
mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 01:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org