Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Clubs en wetgeving

Clubs en wetgeving Informatie over Tsw clubs in andere landen, wetgeving betreffende TsW en Kennel club regels

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-04-2008, 20:12   #1
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default De nieuwe Federatie voor Rasverenigingen

Ik vind dit http://www.wolfdog.org/forum/showthr...10&langid=5een interessante discussie over de nieuwe Federatie en wil er daarom eigenlijk breder naar kijken dan alleen naar de positie van de TWK hier in.
Daarom heb ik er dit nieuwe topic over geopend.

Quote:
Originally Posted by donkamatz View Post
In mijn ogen is het altijd positief als er een tweede rasvereniging bijkomt, want als je 1 rasvereniging hebt dan krijgt deze rasvereniging een monopolie positie. En dan kunnen ze alles doen en laten wat ze zelf willen
Vanuit democratisch oogpunt ben ik het er mee eens, dat er voorkomen moet worden dat bepaalde groepen door de landelijke regelgeving een monopolie positie krijgen!
Voor alle hobby’s bestaan er tig verenigingen. Mensen die lid willen worden van zo’n club, kunnen zelf kiezen welke club hen het meeste aanspreekt.
Maar voor mij ligt dit voor RV’s nog iets anders, dan bv voor een schaak of postzegel club….

Want aan de andere kant….

Een dergelijke federatie voor RV’s biedt wel de mogelijkheid van wildgroei van allerlei rasvereniging (want wie bepaalt dan weer dat er dan maar weer 2 RV’s per ras mogen komen? Waarom geen 3 of 4 of iedere provincie of stad een eigen RV???)

In principe kan dan iedere fokker die het bv niet eens is met het fokbeleid van de al bestaande verenigingen weer een eigen vereniging starten om zijn/haar eigen visie en ideeën tav fokken te kunnen realiseren (en zich laten ondersteunen door hun eigen fan club van puppy kopers).
Want vanzelfsprekend staat het iedere rasvereniging dán weer vrij om eigen statuten/huishoudelijk reglement en het fokbeleid te bepalen.

Maar een grote diversiteit en verschillen in fokbeleid (op basis van eigen belang en persoonlijke voorkeuren) binnen een ras, lijkt mij niet goed en gezond voor welk ras dan ook!

En dan zou het toch op termijn wellicht weer handig zijn, als al die verschillende RV’s zouden gaan samenwerken met elkaar en de RVBH om gezondheidsproblemen binnen rassen aan te pakken en te voorkomen

Daarnaast denk ik dat je ook echt niet dat je van iedere aspirant puppykoper mag verwachten dat hij zich zal (kunnen) verdiepen en zal (kunnen) snappen wat nu het verschil is tussen al die diverse fokbeleid zaken en wat de impact er van op het ras is. De doorsnee pupkoper zal gewoon kiezen op wat hem gewoon de leukste club lijkt! (of wie het goedkoopste is)

Daarom denk ik dat het beter zou zijn, als iedere nu reeds bestaande rasvereniging normaal democratisch zou gaan functioneren!
Dan kunnen alle voorstellen, ook die t.a.v. het fokbeleid, onderbouwd uitgelegd worden en kunnen alle leden gezamenlijk de beslissingen nemen

Op die manier kun je tenminste nog enigszins voorkomen dat alleen de persoonlijke inzichten (voorkeuren, belangen en wensen) van een individuele fokker in de toekomst het fokbeleid van een ras bepalen.

Ik ben dan persoonlijk ook blij met de ontwikkeling binnen een aantal rassen, waarbij RV’s/fokkersgroepen/fokkerskringen/belangengroepen, op dit moment juist bezig zijn om manieren te vinden om meer samen te gaan werken !
Quote:
Originally Posted by donkamatz View Post
….., want als je 1 rasvereniging hebt dan krijgt deze rasvereniging een monopolie positie. En dan kunnen ze alles doen en laten wat ze zelf willen
Daarom schreef ik ook dat iedere RV normaal democratisch zou moeten functioneren! Dan bepalen al de leden gewoon gezamenlijk de regels.

Wanneer dit niet gebeurt en er ontstaan door gebrek aan democratie binnen een RV meerdere RV’s die dan ook weer van “alles doen en laten wat ze zelf willen” lijkt me dat ook geen vrolijk en hoopvol vooruitzicht voor het welzijn en voortbestaan van diverse rassen…
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 06-04-2008, 20:38   #2
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Zou het zonde vinden,voor welk ras dan ook,mocht dit er ooit door komen.

En hoop dan ook van harte, dat het RvB hier niet voor hoeft te buigen.

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 06-04-2008, 21:48   #3
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Ben het helemaal met Mijke eens.
De AVLS bijvoorbeeld is ook duidelijk niet opgericht omdat we het niet eens zijn met een bepaalde standaard voor fokbeleid.
Iedereen die onze doelstellingen leest,kan zien dat we gezondheid wel als 1e vereiste zien bij de rashond.Alleen jammer dat de Raad dit niet echt goed oppakt.

Er wordt nu maar 1 RV toegestaan van een ras en die hoeft verder nergens aan te voldoen.Iedere fokker in nederland die met stamboom honden fokt krijgt gewoon een Stamboom voor de pups,aleen degene die buiten een Rv om fokken betalen wat meer.

Maar nu komt het.Ze willen certificeren.Hier kunnen dus alleen weer fokkers aan mee doen die lid zijn van een aangesloten RV.Ook als die Rv niet meedoet,kan je dus niet certificeren.

Daarnaast kan je als niet aangesloten RV,nooit een officieel onderzoek starten naar gezondheid of eisen gaan stellen aan honden voor de fok.
Je hebt dus gewoon helemaal niks te vertellen,ook niet bij de overheid,want die speelt alle (ras)hondse zaken weer via de Raad.

Denk dat meerdere RV's heel goed kunnen samenwerken,onder hun eigen paraplu.Dit doen wij bij de Saarloos bijvoorbeeld al met duitsland.Helaas mag het niet met de belgische RV,want dat staat St. Hubertus weer niet toe.

Mooiste zou zijn 1 RV,helaas is het moeilijk veel verschillende mensen samen te laten werken voor 1 doel hebben we gemerkt.
We zeggen duidelijk als AVLS dat bijvoorbeeld verantwoording van fokken bij mensen zelf ligt,daarin wordt alleen advies gegeven.Wel is het zo dat honden aan bepaalde gezondheids en welzijnseisen moeten voldoen.
wil je dat niet,oké,even goede vrienden,maar dan geen reclame via de AVLS.
Dit wordt allemaal vastgesteld via de ALV.
Via het forum kunnen er ook gericht vragen gesteld worden .Zowel aan medeleden als aan bestuur.
Alle beslissingen door bestuur genomen worden direkt op forum gezet.

Grappig is ook dat leden verwachten dat we als bestuur allemaal hetzelfde zeggen en denken.Als je naar het lijstje namen kijkt,zal je zien dat we nu niet echt een groepje zijn met 1 leider en de rest is volgzaam,zoals je wel vaak ziet bij officiele RV's.Dat botst wel eens .Nou en? Krijg je gezonde discussies van en tot nu toe zijn we er altijd weer uit gekomen.

Eerlijkheid en openheid zijn hele vieze woorden lijkt het wel eens in de kynologie.Jammer de hond is er niet bij gebaat,vaak de pupkopers ook niet en voor de fokkers die zich strak aan openheid en eerlijkheid houden is het eigenlijk zwemmen tegen de stroom in.

Hoop dat onder dit topic een eerlijke open discussie ontstaat.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 06-04-2008, 22:28   #4
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Hoi Christa,

ik denk dat de Saarloos vereniging ook wel een enorme uitzondering is qua functioneren van een RV

Maar bij vele RV's is het gewoon omdat de een niet met de ander door 1 deur kan en in zo'n geval vind ik het persoonlijk niet in het belang van het ras om maar gewoonweg een tweede RV op te richten.

Nog even en het gaat er net zo aan toe als in de kattenwereld. Daar doet men maar wat, kan ik het niet vinden binnen de reeds bestaande verenigingen richten we toch gewoon weer een nieuwe op. Dit zie je helaas binnen vele rassen wat betreft gezondheid en uiterlijk ook weer terug. Ooit was er 1 vereniging, maar die vond men te streng
__________________


Keep your friends close but keep your enemies closer !
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 06-04-2008, 22:33   #5
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Hai Christa,
Als je het met Mijke eens bent,wat is de motivatie van de AVLS dan geweest,om lid te worden van de Federatie van Rasverenigingen?

Want wat ik begrijp staat die federatie,ondermeer voor meerdere RV.

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 07-04-2008, 08:29   #6
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

De federatie is opgericht om meerdere verenigingen ook een stem te geven in de kynologie.
Want al zeggen vele dat Saarloos vereniging een uitzondering is,daar geloof ik niet helemaal in.
Weet dat heel veel RV's bepaalde regels hanteren die nergens op slaan en ben je het daar niet mee eens dan kan je eruit gezet worden.En bij de meeste RV's(alle verenigingen trouwens)kunnen regels makkelijk doorgevoerd worden,omdat mensen nu eenmaal moeilijk gemotiveerd zijn te krijgen om mee te denken en beslissen.Dit kost een hoop werk en energie van paar leden.Meeste gaan pas schreeuwen dat iets niet goed is ,als er niks meer aan gedaan kan worden.Vele doen helemaal niks en laten zich gewoon afvoeren (krijgen geen acceptgirokaart,vergeten te betalen en hup weg ermee)

Dus begrijp waar Mijke op doelt,maar zolang er maar 1 RV mag zijn,gebeurt het vaak dat er weinig democratie is binnen zo'n RV.
In principe vind ik dat een vereniging er is om advies te geven op allerlei gebied aan zowel fokkers als pupkopers.Naar buiten te treden met een ras.Gezondheids onderzoeken te doen,populatie in kaart brengen.
Maar al die regels is eigenlijk onzin.Je krijgt toch altijd mensen die zich er niet aan willen houden en die raak je dan weer kwijt.

De lijst van Statuten en Huishoudelijk Reglement bij AVLS is toch nog vrij lang geworden,omdat sommige regels nu eenmaal verplicht zijn voor een vereniging,dit is wettelijk.Daarnaast moet je wel structuur brengen in een organisatie.Verder is het zo minimaal mogelijk gehouden.Vrijheid blijheid zeg maar.
Dat kan je ook zien,omdat er leden bij ons aangesloten zijn,die totaal niet aan gezondheidsadviezen doen die wij geven houden.
Vind het persoonlijk heel stom als er bewezen wordt dat bijna de hele populatie uit dragers van PRA en cataract bestaat en je zet dan een niet gespiegelde reu op je teef,of spiegeld zelfs beide niet.Maar ze mogen wel lid blijven.Er ligt nu eenmaal nog steeds geen eis vanuit de Raad dat dit verplicht is.Maar dit komt weer omdat de officiele RV nog steeds geen officieel onderzoek doet.

Dus ja ben het eens dat er in principe 1 RV zou moeten zijn,maar dat lukt niet omdat er nogal veel mensen uitgesloten worden door regels en die moeten wel ergens een stem hebben.

Wel vind ik dat federatie zou moeten bestaan uit verenigingen die officieel zijn,dus niet zo maar een fokker bijvoorbeeld die stichting opricht,zonder verantwoording af te leggen tegenover leden.

Federatie is ook maar een start.Best kans dat dit een vereniging wordt,maar dat is veel lastiger en kost ook weer geld.Dus eerst maar eens kijken wie er allemaal interesse hebben.Je moet ergens beginnen.

Gr. Christa

p.s. zal het er maar even bij schrijven,dit is allemaal op persoonlijk titel geschreven en niet als bestuurslid van AVLS.
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 07-04-2008, 19:02   #7
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Nou denk ik zelf dat de federatie,misschien beter achter het RvB kan gaan.
Dat die voor oplossingen zorgt,bij de RV waar problemen zijn.
Dan dat ze voor die 2e,3e,4e etc,etc ,RV gaan zorgen.
Want denk als dat er door heen komt,het hek van de dam is.
En dan in de toekomst,nog grotere problemen komen.
En dat je dan nog maar weinig,rastypische honden in de toekomst zal zien.

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 07-04-2008, 19:27   #8
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Hoe bedoel je federatie achter RvB aan gaan?

De meeste 2e RV's zijn al jaren aan het proberen om voet tussen de deur in te krijgen bij de RvB.Maar je krijgt nog net een ontvangstbevestiging ,dan houd het op.
Als je niet aangesloten bent bij RV kom je gewoon niet verder.

En de meeste verengingen bestaan al jaren,zo niet tientallen jaren,alleen hoor je er meestal niks van.Omdat er niet geadverteerd mocht worden en bij tentoonstellingen kan je ook niet terecht.
Denk niet dat meerdere RV's er voor zorgen dat de honden niet meer op de standaard lijken.Daar heb je alleen maar fokkers voor nodig die in het groot werken en gewoon hun gang kunnen gaan,omdat er hele slechte controle is door de Raad.

Trouwens ik vind gezondheid in 1e instantie belangrijker als rasstandaard (waarmee ik weer niet wil zeggen dat een hond totaal niet meer lijkend gefokt zou moeten worden).

Als je kijkt naar de hondenrassen,zijn over het algemeen rassen waar mee gewerkt wordt gezonder en minder homogeen.Ook populatie Tsjechen in landen waar veel meer met bonetatie gewerkt werd/wordt.

Snap wel wat je bedoelt hoor.Zowel bij de SWH als bij de TsW zie je tegenwoordig honden waar je niet vrolijk van wordt.En dan heb ik het niet over de honden die dan beetje op de andere Wolfhond lijkt,maar waar de basis kwa bouw en karakter gewoon niks meer van een Wolfhond heeft (en ja gooi beide nu even op een hoop)

Hoop dat er nog wat meer mensen meningen hebben trouwens.Vind dit zinnige discussie.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 07-04-2008, 20:25   #9
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Zeg maar waar ik kan tekenen,om de bonitatie test voor heel Europa te verplichten.
Want rastypisch is niet alleen uiterlijk,maar ook karakter.
En deze test pakt beide,hij is niet geweldig,maar welke test is dat wel.
Want je ziet genoeg TSW's met een karakter,dat je beter een JR kan nemen.
Die hebben doorgaans meer karakter.
Maar der word gewoon vrolijk mee gefokt,maar ja kwa uiterlijk lijkt het wel op een TSW.

Maar denk dat de federatie dus beter het RvB,kan aanpakken.
En als de federatie daar voor gaat ,denk ik dat er veel meer RV lid worden .
Ook die, waar geen problemen zijn.
Want er zijn echt meerdere dingen bij het RvB,dat het daglicht niet kan velen.

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 07-04-2008, 21:26   #10
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

http://www.federatie-van-rasverenigingen.nl/index.html

Weet niet of je doelstellingen hebt doorgenomen?

Want het is wel degelijk de bedoeling de RvB te laten veranderen.
Dat kan dus op meerdere manieren.Je begint natuurlijk om gewoon lid te worden van een vereniging,wat de Raad is.Als die dat niet toestaat,kan je dus andere wegen gaan bewandelen,maar dat kan alleen gezamelijk,want daar heb je nu eenmaal geld voor nodig en een groep mensen.Maar denk dat geld het belangrijkste is.(politiek tegenwoordig is daar goed voorbeeld van).

Vandaar dus die federatie.Je moet ergens beginnen.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 07-04-2008, 22:04   #11
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Ja,ik had hem gelezen.
En wat er toch echt als eerste staat,is meerdere RV ,officieel toelaten bij het RvB.
En daarom zullen ,de officiele RV denk ik nooit lid worden.
Ga je daar niet voor,en je gaat voor een gezond RvB,denk ik dat zo goed als alle RV aansluiten.
(Samen staan we sterker!!)
En worden de problemen,bij de RV op den duur ook opgelost,en is der ook geen 2e RV nodig.

Maar denk dat we het hier nooit over eens zullen worden

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 07-04-2008, 22:23   #12
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Jawel hoor,want wat mij betrefd is er ook geen 2e RV nodig als de 1e iedereen toe laat.En dat zouden denk ik de meeste leden van de AVLS ook willen.
Kan niet praten voor andere Verenigingen.
Gaat mij louter de gezondheid van m'n geliefde ras en denk dat heel veel mensen dat hebben.Behalve degene die hun naam belangrijker vinden dan de hond.
Maar dit is meer een gesprek tussen 2 mensen en geen discussie,want verder schijnt niemand het interessant te vinden.Jammer.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 07-04-2008, 22:42   #13
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by Xhrista View Post
Jawel hoor,want wat mij betrefd is er ook geen 2e RV nodig als de 1e iedereen toe laat.En dat zouden denk ik de meeste leden van de AVLS ook willen.
Kan niet praten voor andere Verenigingen.
Gaat mij louter de gezondheid van m'n geliefde ras en denk dat heel veel mensen dat hebben.Behalve degene die hun naam belangrijker vinden dan de hond.
Maar dit is meer een gesprek tussen 2 mensen en geen discussie,want verder schijnt niemand het interessant te vinden.Jammer.

Gr. Christa
Hoi Christa,

Het is zeker een interessante discussie. Zeker omdat je in de door mij ge-quote bijdrage een heel goed punt aansnijd. Namelijk het feit dat bij de NVSW niet iedereen word toegelaten. Gelukkig zie je dit bij niet veel verenigingen gebeuren en is het zoals S&E omschreef meer uitzondering dan regel.

Zolang er binnen een rasvereniging op een democratische manier word omgegaan met elkaar is een 2e vereniging niet nodig in mijn ogen. Het zou wat zijn als 20% van het nederlandse volk een 2e regering gaat vormen in dit land omdat ze het niet eens zijn met het kabinet Balkenende... dat gaat dus nooit werken in mijn ogen.

Ik denk dat je altijd moet streven naar een vereniging waar iedereen een stem heeft en deze zonder aanziens des persoons kan vertileren. Uiteindelijk zal democratische besluitvorming voor een juist beleid moeten zorgen.

In de saarlooswereld is dit helaas niet mogelijk gebleken, ik hoop echter van harte dat zo'n afscheiding in de tsjechenwereld niet nodig zal zijn.
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 07-04-2008, 23:00   #14
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
In de saarlooswereld is dit helaas niet mogelijk gebleken, ik hoop echter van harte dat zo'n afscheiding in de tsjechenwereld niet nodig zal zijn.
Maar mocht het zo zijn,dat het bij de saarloos wel mogelijk word.
Blijft het echt niet alleen, bij de saarloos.
En zullen der altijd wel mensen zijn,die het ook nodig vinden bij andere rassen.
En dat is het geen,waar ik bang voor ben.

Ik hoop echt van harte dat er bij de NVSW,iets verandert.

We hebben hier een stel,wonen die lid zijn van die vereniging.
En als je ze hoort praten over de vereniging,dan zou je zweren,dat ze lid zijn van een of andere sekte.
Totally brainwashed,en echt geen eigen mening.
Ja,en moet je het van zuks soort leden hebbe,kan je het lang vol houden.

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2008, 00:10   #15
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

De reden dat iemand lid wil worden bij deze federatie wil niet automatisch zeggen dat men het niet met de andere vereniging eens is of hun fokbeleid. Je kunt ook gewoon problemen hebben met de machts positie van de RvB. En als je evenementen wilt organiseren waarbij een keurmeester aanwezig is kan dat niet. Dit kan al een reden zijn om bij deze federatie mee te werken. Zonder dat je de andere vereniging wilt dwarsbomen. Verder moet een fokker meer betalen bij nestmelding en afgifte stambomen, en denk aan de mogelijke certificering. RvB meld de aangesloten vereningen ook dat niet aangesloten vereningen makkelijker kunnen rotzooien terwijl men bij aanvraag stambomen aan de zelfde kynologische regelementen moet voldoen. Sterker nog is dat wel erkende RV makkelijker kan rotzooien daar de RvB ze een hand boven het hoofd houd.

De RvB kan hier weinig tegen doen want op de ALV bepaald de stemmende leden, en dat zijn de erkende RV bestuursleden!!

En ik geloof niet dat alleen de AVLS zo bijzonder is. In alle RV's(ok bijna) heerst wel enige vriendenpolitiek.
Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2008, 02:43   #16
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by Joswolf View Post
En ik geloof niet dat alleen de AVLS zo bijzonder is. In alle RV's(ok bijna) heerst wel enige vriendenpolitiek.
Jos
En door mn jarenlange ervaring in verschillende RV's kan ik Jos hierin alleen maar gelijk geven!

Ik onderschrijf ook de motivatie van Christa en Jos dat er meerdere redenen kunnen zijn waarom groepen/clubs lid worden van de federatie
Want er zijn ook in het totale systeem en regelgeving binnen de kynologie een heleboel zaken totaal "krom".
Daarnaast weet ik ook dat door ons democratische systeem in de samenleving de invloed/impact van grote (belangrijke) fokkers giga kan zijn in RV's en daardoor de RVBH!

Maar dat neemt niet mijn zorgen weg, dat dit echt minder zal worden als er voor ieder ras versch. RV's gaan komen binnen een nieuwe federatie! (ik wil niet in herhaling vervallen, dus lees nog maar eens mn eerste topic daarover)

Ten slotte wil ik nog wel opmerken, dat ook ik het jammer vind, dat zo veel mensen wel blijkbaar dit topic lezen, maar niet actief mee willen praten

We leven niet in een totalitaire staat, en je leven hangt er niet vanaf hoor, als je je eigen mening geeft in dit forum!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2008, 10:54   #17
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Monopolypositie is in mijn ogen niet goed.

Maar de RVB heeft ook een monopoly positie. Ok fungeert de RvB als officieel advies-orgaan voor de overheid mbt allerlei honden aanverwante zaken.

Je zou toch denken als er een redelijke groep leden van een RV (b.v 25%) aangeeft aan de RVB dat er mistanden zijn, op welk gebied dan ook, binnen een RV dat de RVB dan een ONAFHANKELIJK onderzoek instelt.

Maar zelfs als dat gebeurt en de uitslag is dat er niks aan de hand is, dan zal die groep van 25% niet tevreden zijn. Ze kunnen dan nergens geen "second opion" vragen en de onvrede zal blijven bestaan.....tja dan slaan mensen de handen ineen en een nieuwe "vereniging" is geboren.


Daarnaast is het m.i. bijna onmogelijk om te verwachten dat een paar duizend hondenbezitters van één bepaald ras allemaal tevreden zulen zijn over één RV. Er zullen altijd mensen blijven "die het er niet mee eens zijn" en die kunnen zich dan weer gaan afsplitsen.......moeilijk hoor

Ik ben ook wel van mening dat het fokken erg is doorgeschoten. Ik bedoel daarmee dat men ooit is, is begonnen met fokken uit passie, enthousiasme en hobby en dat het allemaal liefde werk oud papier was...maar dat was niet erg want het was tenslotte een hobby en die kosten geld.

Maar geld is een vervelend goedje (wel makkelijk als je er veel van heb denk ik) en dat heeft wel invloed op mensen. Geld en status gaan meespelen, hoe beter mijn pups hoe duurder ze zijn. (of is het hoe duurder ze zijn hoe beter ze lijken) Maar prijzen ver over de 1000 euro voor en pup en dan een nestje van 6 pups hebben dan gaan er bij veel (niet allemaal) ook echt andere belangen meespelen. En met die belangen dan weer op één lijn zien te komen met al die andere leden en fokkers...pfhoe zal niet meevallen.. en dat dan bij meer dan 400 rassen.

Maar wel een zeer interessante discussie

Bert
herder jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2008, 13:39   #18
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by mijke View Post


Ik onderschrijf ook de motivatie van Christa en Jos dat er meerdere redenen kunnen zijn waarom groepen/clubs lid worden van de federatie
Want er zijn ook in het totale systeem en regelgeving binnen de kynologie een heleboel zaken totaal "krom".
!
Zeg ook nergens dat ik het er niet mee eens ben.
Zeg alleen dat er een heleboel RV,zich niet zullen aansluiten,omdat de federatie,ook voor een 2e RV staat.
Het enige waar ik het niet mee eens ben,en het ook nooit eens kan worden,is die 2e RV!
En laten ze dat achterwege,word ik ook nog lid van zo een vereniging,om hun standpunt te steunen.

Quote:
Originally Posted by Joswolf View Post
Verder moet een fokker meer betalen bij nestmelding en afgifte .

En ik geloof niet dat alleen de AVLS zo bijzonder is. In alle RV's(ok bijna) heerst wel enige vriendenpolitiek.
Jos
Ik vind dit niet meer dan normaal,elke vereniniging waar je je ook bij aansluit geeft op de een of andere manier korting.
Bij welke vereniging of club,staat er niet vermeld bij een of ander evenement,ledenkorting.
Ik zie dit niet anders.

En vriendjespolitiek???
Ja,waar komt het niet voor.
Denk dat het gewoon menselijk is,tot een bepaalde hoogte.

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2008, 14:01   #19
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Joswolf View Post
. En als je evenementen wilt organiseren waarbij een keurmeester aanwezig is kan dat niet.Jos
Dit was ik vergeten.

Vind dit helemaal het toppunt.
Straks dus in de toekomst als dit er allemaal doorheen komt.

Kan ik een kleine RV opstarten,me netjes officieel aanmelden.
Kan ik een showtje,of Ipo examen,in me achtertuintjeorganiseren.
En altijd de mooiste kwalificatie's krijgen.
Werkelijk waar,heb je in "NO TIME" een geweldenaar van een hond in je bezit.
Kost een paar centen,maar dan heb je wel wat.
En een keurmeester vind je hier altijd wel voor,want zoals Bert zegt,geld is een raar goedje.

En dan heeft straks geen enkele kwalificatie, enige waarde.

En dan zie ik het waarschijnlijk erg zwart wit,maar dat behoord dan ook tot de mogelijkheden,word het ooit toegelaten die meerdere RV.
Maar je hebt me dus nog een reden gegeven,om tegen meerdere RV te zijn.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2008, 14:03   #20
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Zeg ook nergens dat ik het er niet mee eens ben.
Zeg alleen dat er een heleboel RV,zich niet zullen aansluiten,omdat de federatie,ook voor een 2e RV staat.
Het enige waar ik het niet mee eens ben,en het ook nooit eens kan worden,is die 2e RV!
En laten ze dat achterwege,word ik ook nog lid van zo een vereniging,om hun standpunt te steunen.


Ik vind dit niet meer dan normaal,elke vereniniging waar je je ook bij aansluit geeft op de een of andere manier korting.
Bij welke vereniging of club,staat er niet vermeld bij een of ander evenement,ledenkorting.
Ik zie dit niet anders.

En vriendjespolitiek???
Ja,waar komt het niet voor.
Denk dat het gewoon menselijk is,tot een bepaalde hoogte.

Groette Martine.
De Federatie is opgericht om 2e RV's een gezicht te geven en het is dan ook niet zo dat federatie een vereniging is met bestuur en betalende leden.Er zijn ook geen statuten en dergelijke.Het is gewoon puur om overzicht te krijgen van welke verenigingen er nog meer zijn.
Het is dus niet de bedoeling dat individule mensen zich aan gaan sluiten.

Je kan het ledenkorting noemen,maar dan moet je wel lid kunnen worden van een vereniging en dat kunnen nu eenmaal sommige fokkers niet,omdat ze in onmin leven met bestuur of niet eens zijn met fokbeleid en dan kan je dus niet lid worden van andere vereniging.
Als je dan geen 2e RV's wil,dan zou er gedacht kunnen worden aan bijvoorbeeld verenging voor fokkers,waar iedereen lid kan worden.Die zouden dan gewoon fokken via richtlijnen Raad,desnoods kunnen certificeren en ze hebben dan ook een stem.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org