Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Sport en training

Sport en training Tsjechoslowaakse wolfhonden als werkhonden - hoe ze te trainen, hoe ze nieuwe dingen aan te leren, informatie over wedstrijden en trainingsbijeenkomsten

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-10-2009, 21:38   #1
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default Tourtocht steppen met je hond

Deze link kwam ik tegen en lijkt me echt heel erg leuk om te doen. Wie stept regelmatig met zijn/haar Tsjech en met welke ervaring? http://www.dogscooter.eu/pages/nl/ag...tober-2009.php
__________________
Elise

www.ofthevoiceofnature.nl
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 03-10-2009, 22:21   #2
gerard&monique
Lupo & Mizar
 
gerard&monique's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Amsterdam Z.O.
Posts: 156
Default

Elise,

Zover ik het tot nu toe heb begrepen mag je in nederland de Tsjech niet als trekhond gebruiken je zal naar Duitsland of Belgie moeten. In de wet op de dierenbescherming is het sinds 1962 verboden om honden als trekhond te gebruiken op een paar uitzonderingen na zie hier onder.

Sinds 1961 is het gebruik van de hond als trekdier in Nederland wettelijk verboden. Op de laatste dag van dat jaar werden de laatste 23 trekhonden voorgoed uitgespannen. Tegenwoordig is in andere landen het trekken van karren echter nog steeds een vorm van folklore of een heuse tak van hondensport. In Nederland zijn deze activiteiten taboe. Het wordt in de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren aangemerkt ais dierenmishandeling en is zelfs strafbaar' Siechts voor enkele rassen geldt een vrijstelling: de Alaskan Malamute, Eskimohond, Groenlandse Hond, Samojeed en Siberian Husky. Voorwaarde is dat zij een zuiver ras moeten zijn, dus geen kruisingen. Zij mogen een kar of slee trekken, mits hun eigenaren in het bezit zijn van een ministeriële beschikking en er geen pijn of letsel wordt veroorzaakt, en hun gezondheid of welzijn niet wordt benadeeld.

Ik heb begrepen dat de boetes bij overtreden niet misselijk zijn. Dus als je niet toevallig vlakbij de grens woont gaat het niet lukken.
Ik heb wel een keer een demonstratie gezien waarbij Tsjechen de step trokken. Het was duidelijk te zien dat zij het leuk vonden en kunnen het ook zonder problemen doen. Heb het zelf toen ook even geprobeerd en ik moet zeggen was erg leuk om te doen zo.n step met twee Tsjechen ervoor. Helaas woon ik ook niet in de buurt van de grens dus blijft het voor mij fietsen met de Tsjechen.

Gerard
gerard&monique jest offline   Reply With Quote
Old 03-10-2009, 22:52   #3
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default

http://www.steppenwinkel.nl/blog/200...in-en-de-hond/

Hoe kan dit dan?
__________________
Elise

www.ofthevoiceofnature.nl
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 04-10-2009, 00:13   #4
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Ik denk dat jullie het over twee verschillende dingen hebben.

Er staat:
Met het hele gezin kan er een tocht gestept worden
en zelfs de hond mag mee.

Dus ik denk dat het met een 'gewone' step is,
waar de hond naast loopt, en Gerard bedoelt een step die de hond trekt.

Bij de doe-dag van de TWK vorig jaar haden wij een demonstratie,
die Gerard bedoelt en dat is in Nederland verboden om met je hond te doen
zie foto hieronder:

__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 04-10-2009, 15:05   #5
casa lupo
Junior Member
 
casa lupo's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Location: Dalerpeel
Posts: 175
Default

even een kleine correctie, steppen is wel toegestaan in nederland omdat je zelf meestept .... het trekken van een kar is niet toegestaan, aan het steppen zijn wel bepaalde voorwaarden belangstellenden wil ik die wel mailen.

( op de foto zie je mijn man met een van onze Tsjechen en een van onze Alaskan Husky's)
__________________
casa lupo jest offline   Reply With Quote
Old 04-10-2009, 16:36   #6
gerard&monique
Lupo & Mizar
 
gerard&monique's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Amsterdam Z.O.
Posts: 156
Default

Elise,

De eerste link die je plaats verwijst naar steppen met je hond voor de step.
De tweede naar steppen met je hond naast de step wat natuurlijk mag net zoals fietsen met de hond. Je kan n.l. niet zomaar met honden voor de step gaan lopen ze moeten dan toch wel de basis commando's links, rechts, vooruit en natuurlijk stoppen kennen.

Hieronder een stukje uit de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren zie lid 2 punt D

Hoofdstuk III De zorg voor het welzijn van dieren
Afdeling 1 Algemene bepalingen
Artikel 36
  • 1.Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen.
  • 2.Tot de in het eerste lid verboden gedragingen worden in ieder geval gerekend:
    • a. een dier arbeid doen verrichten, welke kennelijk zijn krachten te boven gaat of waartoe het uit hoofde van zijn toestand ongeschikt is;
    • b. een koe met overvolle uier vervoeren of op een markt of openbare verkoping ten verkoop houden;
    • c. bij de verlossing van een koe gebruik te maken van dierlijke trekkracht of van een niet door Onze Minister daarvoor toegelaten krachttoestel;
    • d. een hond als trekkracht gebruiken.
  • 3.Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen
@ Casa Lupo ik zou graag de voorwaarde waaronder het wel zou mogen ontvangen in een PB'tje nog liever gewoon als reactie op het forum zodat een ieder het kan lezen.

Heb ondertussen een mail gestuurd aan de dierenbescherming of het nu wel of niet mag. Is het als hobby steppen met de honden arbeid?
Als ik antwoord heb gehad zal ik dit plaatsen.

Gerard
gerard&monique jest offline   Reply With Quote
Old 04-10-2009, 17:13   #7
casa lupo
Junior Member
 
casa lupo's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Location: Dalerpeel
Posts: 175
Default

De voorwaarden waar ik het over had zijn geen wetsvoorwaarden maar voorwaarden onder welke condities (denk bv.aan het weer ed) je kunt steppen met de hond.

Wij zitten zelf ook in de 'sledenhondenwereld' en steppen is toegestaan want ook al trekken je honden je moet wel degelijk zelf meesteppen en dat is gewoon toegestaan ook met andere dan de vijf erkende sledehondenrassen.

En natuurlijk is het logisch dit je een en ander eerst leert maar dat is ook het geval als je gaat fietsen met je hond.

Het stuk heeft gestaan in de nieuwsbrief van de TWK. en voor liefhebbers is het opvraagbaar bij ons en wellicht ook bij de TWK.

ps Overigens zou ik het wel zo netjes vinden als mensen het even vragen of het goed is dat een foto op het forum geplaats wordt.
__________________
casa lupo jest offline   Reply With Quote
Old 04-10-2009, 22:25   #8
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default

Een hond naast de fiets loopt mee en de bedoeling is dat de hond de fietser niet gaat slepen. In het enthousiasme van de hond kan dat dan toch wel even gebeuren. Trekken dus. Ik denk niet dat daar ooit iemand voor is aangehouden .

Ik ben erg benieuwd naar het antwoord van de dierenbescherming!
__________________
Elise

www.ofthevoiceofnature.nl
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 09:42   #9
gerard&monique
Lupo & Mizar
 
gerard&monique's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Amsterdam Z.O.
Posts: 156
Default

Elise ik ben het met je eens dat de hond aan de fiets ook kan trekken. Dit is echter niet de bedoeling. Ik zie ook wel eens mensen vooruit gesleurd worden, is het dan ook een trekhond. Maar er is wel een duidelijk verschil of de hond naast of voor een karretje, step, fiets of wat dan ook gespannen wordt.
Ik hoop ook dat de honden gewoon voor de step mogen want het lijkt mij heerlijk met die twee doeraken te gaan steppen i.p.v. fietsen.
Ik woon echter in Amsterdam gelukkig aan de buitenkant dus ik heb genoeg mogelijkheden om het te doen. Het is er natuurlijk wel wat drukker met mensen dus ben zo tegen de lamp gestept als het niet zou mogen.

Gerard
gerard&monique jest offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 12:04   #10
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Bij mijn weten was ook alle “trekkracht” van honden (behoudens die voor de eerder genoemde rassen) in Nederland verboden (op basis van de trekhondenwet).

Het aannemen van wetten zoals de “trekhondenwet” van destijds had allemaal met Bescherming van dieren te maken.
Deze wet had bv ten doel om een einde te maken aan de erbarmelijke omstandigheden waaronder sommige trekhonden hun werk moesten doen.

De oorsprong van artikel 36 van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren heeft de zelfde Bescherming ten doel, maar zoals ik het hier lees staan zaken hier minder specifiek beschreven.
Maar ik weet natuurlijk niet of er nog specifieke paragrafen t.a.v. het verbieden van iedere vorm van trekkracht (en de rassen waarop dit niet van toepassing was) exact beschreven worden!

Ik weet alleen uit totaal andere zaken rond wet en regelgeving, dat hoe specifieker een wetgeving is en zaken expliciet omschreven worden, hoe moeilijker het is om nog “uitzonderingen” te vinden en zaken toe te staan! Want haast altijd zal daar dan altijd een wetswijziging aan ten grondslag moeten liggen.

Maar als alleen deze regel nog van toepassing is: a. een dier arbeid doen verrichten, welke kennelijk zijn krachten te boven gaat of waartoe het uit hoofde van zijn toestand ongeschikt is;
Lijkt het mij toe dat geen normaal denkende opsporingsambtenaar een eigenaar van bv een hond van formaat Newfoundlander zal beboeten als deze een slee met een kind er op trekt

Daarnaast zou als “iedere vorm van trekkracht” voor honden nog verboden is, volgens de letter van de wet ook evenementen zoals de nationale Watertrials die gisteren voor Newfy’s gehouden werden niet geoorloofd zijn!

Maar wellicht worden boetes voor dit soort activiteiten alleen uitgedeeld door zeer fanatieke opsporingsambtenaren die met wetboek in de hand spijkers op laag water zoeken

Ik ken div. eigenaars die met hun TsW bv steppen, sleeën etc., maar nog nooit is iemand van hen daarvoor (bij mijn weten) zelfs maar voor een controle aangehouden. Maar misschien worden TsW’s die daarmee bezig zijn, door buitenstaanders ook wel voor husky’s aangezien! Hahahahahaha
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 18:40   #11
Teshi
Mutti
 
Teshi's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: NRW
Posts: 181
Default







Hier in Duitsland is toegestaan. We hebben met succes getest. We waren zelfs met Atesh in Zweden en is soepel met buitenlandse slede honden samen. Januari 2009 hebben we samen gemaakt met enkele vrienden voor een heel weekend een groot experiment. Zie ook de tweede video.

Liebe Grüße Franziska en haar Tanslator google
__________________
Neid muss man sich erarbeiten, Mitleid bekommt man geschenkt.
Teshi jest offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 18:56   #12
casa lupo
Junior Member
 
casa lupo's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Location: Dalerpeel
Posts: 175
Default

heeeee nog een musher gaaf zeg!
__________________
casa lupo jest offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 21:14   #13
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default

Echt KEIGAAF!!!!!!!!!!!!!!!
__________________
Elise

www.ofthevoiceofnature.nl
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 06-10-2009, 16:49   #14
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default

Hier een filmpje over steppen met jehond naast de fiets.

__________________
Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 06-10-2009, 16:58   #15
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default

Jolanda, wat leuk! Heb je die meteen "gevraagd" voor je verjaardag???
__________________
Elise

www.ofthevoiceofnature.nl
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 06-10-2009, 17:15   #16
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default

Nog een filmpje, maar dan voor de step (en geen 'trekras')



Quote:
Originally Posted by ELISE View Post
Jolanda, wat leuk! Heb je die meteen "gevraagd" voor je verjaardag???
Nee, maar wie weet.......
__________________
Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 07-10-2009, 17:03   #17
gerard&monique
Lupo & Mizar
 
gerard&monique's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Amsterdam Z.O.
Posts: 156
Default

Hieronder de antwoorden op de vraag of een hond voor de step mag om de step te trekken. De antwoorden zijn zowel van de dieren bescherming als van de hondenbescherming.

Beste meneer Jeurissen,

Dank u wel voor uw e-mail. De step die u bedoelt is waarschijnlijk de zogenaamde “Walkydog”. Deze step wordt gebruikt om honden voldoende beweging te geven in het juiste tempo. Wandelen is vaak te kort en het tempo te laag. Fietsen kan gevaarlijk zijn en het tempo te hoog. De step kan gebruikt worden voor zowel grote als kleine honden, hiervoor kan de step worden aangepast. Het is niet de bedoeling dat de hond de step alleen vooruittrekt; het “baasje” stept ook mee. Het is dus niet juist dat de step alleen voor trekhonden bedoeld
Hopelijk bent u hiermee voldoende geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Dieren

Intake & Service

Postbus 85980, 2508 CR Den Haag
Telefoon: 088-8113000
Fax: 088-8113077
Ledenadministratie: 088-8113311

Geachte heer Jeurissen,

Allereerst zijn we blij te lezen dat u actief met uw hond wilt gaan bewegen, hartstikke goed! Het steppen met de hond is momenteel populair onder hondenbezitters. Maar terecht stelt u de vraag of het trekken van de step door de hond wel mag van de wet.

Op grond van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren is het gebruik van de hond als trekkracht verboden. Sterker nog, het wordt beschouwd als een vorm van dierenmishandeling. Het verbod op het gebruik van een hond als trekkracht is van toepassing op alle door een hond verrichte trekarbeid, ongeacht de zwaarte van deze arbeid, de motieven van de houder van de hond of de gestelde aard van de hond. Het verbod is dus absoluut. Door met name het gebruik van een hond als trekkracht tot dierenmishandeling te bestempelen heeft de wetgever ieder gebruik van een hond als trekkracht strafbaar willen stellen. De omschrijving zoals deze is opgenomen in de wet maakt geen enkel onderscheid naar incidenteel of regulier gebruik van een hond als trekkracht. Ieder gebruik, hoe beperkt ook, is blijkens de bewoordingen van de wet strafbaar als dierenmishandeling. Zo beschouwd moet het trekken van de step door een hond beschouwd worden als een verboden gedraging.
Dit gezegd hebbende voeg ik hier wel aan toe dat het met het steppen met de hond de bedoeling is dat de hond naast de step meeloopt. Bij het steppen wordt hierbij gebruik gemaakt van de zogeheten ‘Walkydog’. Dit is een verbinding tussen step en hond die zo is gemonteerd dat de hond naast de step meeloopt/rent en dat is uiteraard (wettelijk) gewoon toegestaan.

Tot zover mijn bevindingen.

Mocht u naar aanleiding van het vorenstaande nog vragen en/of opmerkingen hebben dan kunt u me altijd even mailen.

Met vriendelijke groet,

Mr. Just de Wit
Beleidsmedewerker juridische zaken




Steun de Hondenbescherming.
Word lid of doe een gift.
Kijk op www.hondenbescherming.nl

Zeker het laatse antwoord lijkt mij duidelijk. Heb de vraag nogmaals bij de dierenbescherming neer gelegd waarbij ik duidelijk heb gezegd dat ik de honden voor de step wil en dan natuurlijk wel mee step.
Een ieder is natuurlijk verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag maar voor mij is het duidelijk onze hondjes gaan niet voor de step heb geen behoefte aan een event. proces vebaal voor dierenmishandeling. Ik blijf gewoon fietsen.
Voor mensen die problemen hebben met het onder appel houden van de hond naast de fiets is de step met de hond ernaast een prima alternatief.

Gerard
gerard&monique jest offline   Reply With Quote
Old 07-10-2009, 22:14   #18
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default

Het is nu in ieder geval duidelijk!
__________________
Elise

www.ofthevoiceofnature.nl
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 10-10-2009, 19:11   #19
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default

Quote:
Originally Posted by Jolanda View Post
Nog een filmpje, maar dan voor de step (en geen 'trekras')
Uiteraard moeten er regels zijn, maar als ik dit filmpje zie, vinden deze niet-trekrassen het ook leuk. Als een hond het lichamelijk aan kan, zie ik geen enkele belemmering (alleen die bekeuring dan , maar zoals Mijke ook al zei: de TsW wordt misschien wel voor Husky aangezien. Het lijkt me ook heel erg sterk, dat een bevoegd persoon om bekeuringen uit te delen ook kennis heeft van alle hondenrassen....
__________________
Elise

www.ofthevoiceofnature.nl
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 10-10-2009, 19:53   #20
casa lupo
Junior Member
 
casa lupo's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Location: Dalerpeel
Posts: 175
Default

Eigenlijk wilde ik niet meer reageren op dit topic omdat het dan een wellus nietus verhaal wordt maar daar er mensen belangstelling hebben nog even de volgende tip: informeer maar even bij de sledensport verenigingen wat wel en niet mag met 'niet sledehonden'.

je zult dan ontdekken dat andere rassen niet in de kar/ sleeklasse mogen uitkomen in wedstrijden, maar wel in de stepklasse

Ik heb veel respect en ben ook betrokken geweest bij activiteiten van de dierenbescherming maar ze zijn geen handhaver van de wet en zoals in een eerder bericht te lezen geeft de desbetreffende persoon zijn visie op de wet ....

Mensen die meer willen weten over deze fijne sport voor mens en dier kunnen gerust contact opnemen met ons.
__________________
casa lupo jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 22:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org