Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-08-2005, 17:26   #1
gumpy
Junior Member
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 9
Default vlees voeding ?

Ik lees weinig over problemen met de voeding , , maar krijg veel te horen over het voeren van vlees ??

Kan mij mischien iemand zijn ervaring hierover vertellen ??
Je hoort veel over energique ?

groetjes,
Ellen.
gumpy jest offline   Reply With Quote
Old 22-08-2005, 20:50   #2
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Zelf voer ik al jaren hoofdzakelijk vlees,daarnaast dan nog wat goede brok.
Eerst had ik AHV wat me erg goed beviel,maar moest grote hoeveelheden tegelijk nemen.Nu haal ik smuldier bij de supermarkt,doen ze het ook heel goed op.Wissel de pens af met decompleet,omdat ik toch ook nog brok geef.Doe je dat niet,zou ik het alleen bij de compleet houden ,omdat dan alle benodigde voedingsstoffen erin zitten.
Er zijn vele soorten in alle prijsklasse.Rodi,AHv,energique,bibi,duck.Daarnaast krijgen ze bij mij runderribben en tafelrestjes,van sla,tot nasi en alles daartussen.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 22-08-2005, 23:13   #3
Hondenhut
Junior Member
 
Join Date: Jul 2005
Location: Goch/Duitsland
Posts: 31
Default

Ik voer aan alle honden Cavom, alleen de TWH's krijgen hoofdzakelijk Carnibest (kantenklaar vers), afgewisseld met af en toe wat lamsrib of een soepkip, voor het kauwen en het plezier.

Yukon reageerde op elk droogvoer met diarree, behalve bij Cavom. Yukon had toen ik hem twee jaar geleden kreeg (was toen 3 jaar) 3 keer een insult gehad. Eind vorig jaar ben ik begonnen met Cavom. Daarna kreeg Yukon om de haverklap een aanval, in mei was de frekwentie 2 tot 3 per week. Ik wilde hem perse niet aan de medicijnen, rotspul met veel bijwerkingen, zag me al met zo'n versufte TWH. Op aanraden van een vriendin ging ik over op versvoer, al geloofde ik er geen barst van dat dat invloed zou kunnen hebben op epilepsie. Sinds de start met versvoer op 11 juni heeft hij nog 7 keer een aanval gehad. De laatste is nu ruim 3 weken geleden - van 2 tot 3 aanvallen per week! Dus ik ben verbaasd, en blij.

Volgens mij hebben de meeste (in ieder geval veel) wolfhonden snel last van hun darmen, net als herders (naar mijn ervaring vooral witte en duitse herders).

Groetjes,
Marian
Hondenhut jest offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 10:01   #4
laszlo
Junior Member
 
laszlo's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: waalwijk
Posts: 229
Default

Ik ben eigenlijk wel blij dat er iemand over vers vlees begint, want ik heb ook al gedacht om Laszlo en Misty daarop te zetten.

Laszlo is namelijk vreselijk mager en ik krijg het er niet bij. We hebben al van alles geprobeerd. Van droog tot nat voer, van goedkoop tot ontzettend duur. De laatste maanden krijgen ze Cavom (ongeveer 2,5 x) de hoeveelheid die ze aanbevelen. Daarbij krijgen ze ook nog schapenvet en het zet niet aan.
Ik ben bij de dierenarts geweest en daar heeft ie een volledig bloedonderzoek gehad. Tig wormkuren...En daar kwam niets uit. Hij weegt misschien 22 kg. Hij ziet er niet uit. Het is net een zak met botten....
Ik moet wel zeggen dat dat al dik een jaar zo is. Van te voren zag ie er wel goed uit. Ik weet het niet meer...

Nou zat ik te denken om hem over te zetten op bibi.

Maar wie weet er nog iets???
__________________
Greetzzz Vannessa
laszlo jest offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 10:55   #5
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Zou ten 1e minder voer gaan geven.Klinkt raar,maar juist bij verstoorde stofwidsseling schijnt dat heel veel juist avrechts te werken.
Zou in ieder geval op vleesvoeding over gaan,maakt niet uit welk merk ,ze zijn eigenlijk allemaal wel goed,alleen in duck zit vrij veel granen vind ik zelf.Daarnaast kook eens lekker wat extra groenten en verder eten en geef lekker restjes erbij.
Zal eens het recept opzoeken van Satin Balls,daar schijnen ze van aan te komen.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 10:58   #6
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Satin Balls

Hollands recept
1 kilo VersVleesvoeding(of 1 kilo rundergehakt,de goedkoopste)
250 ml warm water
1 vel gelatine
100 gr Havermout of ander cerial,het liefste Nutrix rijstebloem van Nutricia
(moet voorbewerkte Havermout zijn,zoals b.v Bambix of Brinta)
1 rauw ei
2 eetlepels stroop.

De gelatine oplossen in warm water.
Voeg de Havermout,het ei en de stroop toe,en klop met vork door elkaar.
Mix dit samen met het vlees en rol er ping-pong maat ballen van.
Verdeel in aparte porties en vries.
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 15:48   #7
laszlo
Junior Member
 
laszlo's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: waalwijk
Posts: 229
Default

ik zal ze eens proberen. Alvast bedankt voor het recept.

Zit ook te denken om ze alletwee over te zetten op BARF. Is wel wat meer werk, maar het is wel gezond!!
__________________
Greetzzz Vannessa
laszlo jest offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 17:57   #8
gumpy
Junior Member
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 9
Default

Hai Vannessa,

MIjn pup is nu vier maanden uod maar het is me een geknoei geweest met het eten het spoot er bij hem vanachter uit om gek van te worden , pure kip met rijst hielp ook niet, ben toen over gegaan op eukanuba lam rijst en dit heeft geholpen , hier heb ik hem een tijdje op gelaten en nu voer ik eukanuba pup junior normaal en dit gaat ook goed .

maar heb dus heel veel geinformeerd over vleesvoeding en heb ook veel reacties van mensen gehoord , deze mensen waren allemaal zeer tevreden ook over BARF.

Vandaar dat ik hier ook eingelijk de vraag heb gesteld of iemand iets over vleesvoeding kon zeggen want ik blijf het moeilijk vinden .

Kijk in een goede brok zit ook alls in alleen je moet even uitzoeken op welke brok jou hond het beste doet een hond moet zijn voeding opnemen en met vlees zeggen ze dat dat ook gebeurd en dat de hond ook bijna geeen ontlastng heeft . Bij brokken kan dit ook als er maar niet meer granen en dergelijke als vlees inzit .
Mijn andere honden doen het goed op de brok en pens wel vuile pens , maar met die kleine ben ik nog aan het twijfelen ik heb nu energique gehaald en ga één voeding brokken stopzetten en daar voor in de plaats geef ik energique kijken wat ie hier op doet.

Als dit mij niet bevalt stop ik ermee en ga ik het ook niet meer uitproberen en ga dan alleen brok voeren en mischien later een beetje pens.

Ik hou je op de hoogte .

groetjes,
Ellen.
gumpy jest offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 19:27   #9
raywwf
Junior Member
 
Join Date: Nov 2003
Posts: 38
Default

Ik voer voor mijn duitse herders en hollandse herder, 5 dagen aaneen Cavom en dan 2 dagen aaneen Carnibest natuurvoeding.
Tijdens die twee dagen knagen ze ook nog een lekker lamsribje naar binnen.
De honden zien er prima uit en volgens mij voelen ze zich ook prima.
Over de Cavom schenk ik bij periodes ook zalmolie.

Het liefst zou ik helemaal overgaan op Carnibest, maar helaas wordt dat wat te duur voor mijn portemetniks.

Groetjes, Joyce
raywwf jest offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 20:21   #10
Hondenhut
Junior Member
 
Join Date: Jul 2005
Location: Goch/Duitsland
Posts: 31
Default

Hi Ellen, brok en vers door elkaar te geven schijnt niet goed te zijn - ik geloof dat de reden was dat het maagzuur zuurder moet zijn om botten te verteren en bacterien te doden als je vers geeft, geef je tussendoor brokken maakt dat het maagzuur minder zuur en kan dat dus gevolgen hebben voor de vertering van het versvoer, zoiets.

Ben je al op
http://www.barfplaats.nl geweest? Daar staat heel veel info. Ik ga af en toe nog iets raadplegen daar maar doe niet meer mee in het forum omdat ik er zowat ben afgemaakt toen ik een jaar geleden -nogal ontdaan- verteld heb dat Yukon dat ree gedood heeft (wat wel opvallend is voor zo'n BARF-forum, alsof hun honden alleen worteltjes vreten.....).

@Joyce: In Cavom zit trouwens al vrij veel vet ..........zou het niet wat evenwichtiger zijn op de cavomvrije dagen de lamsribben met visolie in te smeren? Mag ik vragen hoeveel jij voor Carnibest betaalt?

Groetjes,
Marian
Hondenhut jest offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 20:29   #11
raywwf
Junior Member
 
Join Date: Nov 2003
Posts: 38
Default

Hoi Marian,
Ik betaal 2,50 per worst van een kilo voor de natuurvoeding.
Dit is omdat ik het bij een kennis haal.
Hier in de dsz betaal ik 3,20 per worst van een kilo.
Dat scheelt nogal wat, alleen moet ik het bij die kennis in tientallen kilo's kopen.

Ik gebruik met die 2 duitsers en 1 hollander (oud) 2 kilo per dag.

Groetjes, Joyce
raywwf jest offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 21:47   #12
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Dat brok en vlees niet samen zouden gaan is praatje wat ooit eens de wereld in is gebracht.Niemand die ooit met iets wetenschappelijks is gekomen.
Geef zelf trouwens nu gewone Levertraan,is veel goedkoper als al die speciale visolie (capsules)en werkt goed.Vroeger werd iedereen daar groot van.

Heb zelf iets tegen voer waar allerlei chemische toevoegingen inzitten,maar goed dat moet iedereen voor zich weten.Krijg er zelf hoofdpijn van,al die E nummers oftewel door EEG toegestane toevoegingen.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 22:16   #13
gumpy
Junior Member
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 9
Default

Hai allemaal,

Jullie zien wel dat er over de voeding heel veel verschillende meningen zijn en toch willen we allemaal hetzelfde ; gezonde honden ! toch?

Ik denk dat het belangerijkste is of je nou goedkoop, duur, vlees of brok geeft dat maakt niet uit als onze honden maar goed in hun vel zitten en het er goed op doen iedereen probeert het goed te doen maar soms proberen we denk ik ook wel teveel .

Daarom is het wel mooi dat je dat je op deze manier je ervaringen kunt uitwisselen en zoals jullie weten komen er steeds meer soorten voeding (brokken)voor de honden op de markt steeds meer op natuurlijke basis ,heeft hier iemand al enig ervaring mee ?

groetjes,
Ellen.
gumpy jest offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 22:29   #14
Hondenhut
Junior Member
 
Join Date: Jul 2005
Location: Goch/Duitsland
Posts: 31
Default

Bedankt voor de info Christa & Joyce!
Ik denk dat er een heleboel bakerpraatjes de ronde doen.... en wetenschappelijk bewijs is er maar mondjesmaat. Soms denk ik dat het "barf front" de eigen ruiten ingooit door allerlei beweringen los te laten over droogvoer, jammer. Het zal zoals altijd ook wel met de centen te maken hebben, wetenschappelijk onderzoek kost geld en in de voerindustrie is geld zat om onderzoeken te doen, in tegenstelling tot de barfhoek. Aan de andere kant: waar een wil is is een weg, en het aantal barfers is inmiddels toch wel zodanig gegroeid dat er geld bij elkaar te zoeken zou moeten zijn.

Joyce, ik betaal € 2.65 per kilo, maar alleen als ik een maandvoorraad tegelijk koop. Anders is het € 2.95. Per maand ben ik aan die twee wolfjes dus al € 115.- kwijt, de 3 anderen krijgen gewoon Cavom met af en toe een lamsrib/soepkip traktatie.
Helemaal barfen zou goedkoper zijn (met vlees van de islamitische slager), alleen heb ik de tijd niet om dat allemaal verantwoord samen te stellen. Zelf leef ik op cafeïne, nicotine en kleurstoffen en rauwe groenten pureren voor de honden (en dan bedenken hoe ik die brei bij ze naar binnen krijg) is voor mij echt teveel gevraagd helaas...

groetjes weer,
Marian
Hondenhut jest offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 22:41   #15
raywwf
Junior Member
 
Join Date: Nov 2003
Posts: 38
Default

Ik leef ook op cafeine, nicotine en kleurstoffen, maar voor mijn kinderen en honden probeer ik het wat beter te doen.
De Cavom is een redelijk zuivere brok, is ook niet al te lang houdbaar.
Ik ben juist overgegaan op 2 dagen vlees omdat ze het zo ongelovelijk smakelijk staan op te smakken.
Ben van mening dat hun ook wel wat lekkers mogen eten in het weekend, dat doen de mensen hier in huis ook.
Soms vervang ik de vleesmaaltijd door een grote lap pens, nou dan is het feest compleet, ze joelen en springen net zolang totdat ze het hebben.
Dat is leuk, het zijn dan net een paar wilde dieren.
Verder merk ik dat ik nooit geen hond hier aan de diarree heb, geen spugers en ze komen heel snel door de rui heen.
Dus ga ik maar op deze manier door.

Groetjes, Joyce
raywwf jest offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 23:38   #16
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Ellen,

Wat bedoel je met, of iemand ervaring heeft met brokken op natuurlijke basis.

Bedoel je daar de samenstelling mee of bedoel je de fabrikant.

Ben benieuwd,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 23:44   #17
gumpy
Junior Member
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 9
Default

Hai Joice,

Ben het helemaal met jou eens als ze het hier goed op doen waarom zou je dan veranderen , en vooral ook dat pens geven dit is naar mijn idee goed voor de honden .

Heb daar zoals ik al eerder zij ook goede ervaring mee.

groetjes,

Ellen.
gumpy jest offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 23:47   #18
gumpy
Junior Member
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 9
Default

Hai Letty,

Ik bedoel de samenstelling want nu komen er tal van brokken op de markt op natuurlijke basis maar hier zittten ook weer zoveel verschillen in.

groetjes,
Ellen.
gumpy jest offline   Reply With Quote
Old 24-08-2005, 09:36   #19
laszlo
Junior Member
 
laszlo's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: waalwijk
Posts: 229
Default

onze honden hebben het ook goed gedaan op cavom. Wat dat betreft is het goed voer. Geen diarree of overgeven. Maar aangezien het toch redelijk hoogwaardig voer, komen de honden er weinig tot niet van aan.
__________________
Greetzzz Vannessa
laszlo jest offline   Reply With Quote
Old 24-08-2005, 09:50   #20
Hondenhut
Junior Member
 
Join Date: Jul 2005
Location: Goch/Duitsland
Posts: 31
Default

Hi Joyce,
heb je weleens geprobeerd de pens voor wat extra pret (en werk) tegen een boom te spijkeren (of vastbinden met touw, wel zodanig dat ze echt wat te doen hebben)? Werkt ook goed met een kippetje.

groetjes,

Marian
Hondenhut jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org