Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Fokken

Fokken Informatie over fokken, bonitaties, jeugd presentaties en nesten

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-10-2010, 11:00   #1
Arnolda
Junior Member
 
Arnolda's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Barneveld
Posts: 145
Default Check je certificaat

Tip voor een ieder:

Check bij ontvangst je certificaat bij elke test die je uit laat voeren!!
Bij Orson van Goverwelle is het verkeerde chipnummer op het dwerggroei certificaat terecht gekomen. Oorzaak is bekend (ligt buiten mijn schuld)maar je schiet er niets mee op. Test moet nu over gedaan.
Gelukkig is Dr.Leegwater in Utrecht bereid mee te werken.
__________________



www.vanmeiselsstee.nl
Arnolda jest offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 22:36   #2
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

ff om misverstanden te voorkomen:
Dr. Leegwater gaat geen chipnummers wijzigen op het certificaat!

Maar hij wil wel opnieuw de test uitvoeren als er opnieuw bloed of DNA met het juiste chip nr toegestuurd wordt van de hond (mits de chip gecheckt door een DA!)
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 22:38   #3
Arnolda
Junior Member
 
Arnolda's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Barneveld
Posts: 145
Default

Inderdaad, had ik even duidelijker moeten zeggen. Er volgt een nieuwe test, met nieuw bloedmonster en met de juist aangeleverde gegevens.
__________________



www.vanmeiselsstee.nl
Arnolda jest offline   Reply With Quote
Old 05-10-2010, 18:45   #4
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Ik heb van Sky maar meteen alles nagekeken en gelukkig is het allemaal kloppend.

Gr
Tatiana
__________________
www.hogan-sky.com

Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 15:58   #5
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Hoe kan dit nou fout gegaan zijn ?
Gegevens worden toch door de dierenarts gecheckt ?
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 16:14   #6
Arnolda
Junior Member
 
Arnolda's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Barneveld
Posts: 145
Default Dwerggroei test

Quote:
Originally Posted by wolfwoman-stefanie View Post
Hoe kan dit nou fout gegaan zijn ?
Gegevens worden toch door de dierenarts gecheckt ?
Ten tijde van de test stond Orson nog op naam van de fokker.
Er is toen bij een grote groep TWH (stuk of 10) bij deze fokker thuis door de dierenarts bloed afgenomen zonder de chipgegevens te checken.
Deze fokker heeft alle gegevens op de daarvoor bestemde formulieren van te voren ingevuld.
De dierenarts heeft te goeder trouw gehandeld. Heb vanmorgen nog telefonisch contact met hem gehad hierover.
Dat betekent dus dat al deze Dwerggroeitesten op die dag afgenomen, waardeloos zijn geworden nu blijkt dat de dierenarts de honden niet gecontroleerd heeft. Stambomen en chipnummers kunnen zijn verwisseld.
Zoals bij Orson het geval is.
Voor het fokken met Orson wil ik het ZEKER weten en geen Russische roulette spelen.
__________________



www.vanmeiselsstee.nl
Arnolda jest offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 16:58   #7
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Super dat je het opnieuw laat doen.
Ik snap veel DA's niet, Sky word door mijn eigen DA altijd bij zulke zaken opnieuw gecontroleerd terwijl ze in haar praktijk maar een Tsjech heeft die altijd blij is om haar te zien

Gr
Tatiana
__________________
www.hogan-sky.com

Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 17:21   #8
Arnolda
Junior Member
 
Arnolda's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Barneveld
Posts: 145
Default

Wat denk je van de eventuele nakomelingen? En de honden die naar nieuwe eigenaren gaan? Alles wordt gebaseerd op mogelijk onjuiste informatie.......
__________________



www.vanmeiselsstee.nl
Arnolda jest offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 18:16   #9
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Quote:
Originally Posted by Arnolda View Post
Dat betekent dus dat al deze Dwerggroeitesten op die dag afgenomen, waardeloos zijn geworden nu blijkt dat de dierenarts de honden niet gecontroleerd heeft. Stambomen en chipnummers kunnen zijn verwisseld.
Pfftt...
Dus dan zouden die andere 9 honden eigenlijk ook opnieuw getest moeten worden,
want je weet nu niet welke testen betrouwbaar zijn en welke niet.

Ik ben blij dat ik er met onze 4 honden, zowel bij de DM-test als dwergroei-test,
er met m'n neus er bovenop heb gestaan,
en gezien heb dat ze de chipnummers afgelezen heeft,
voordat ze voor akkoord tekende.
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 20:09   #10
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Ik denk dat het goed zou zijn als die honden uit de lijsten van geteste honden gehaald worden, want nu is er net zoveel zeker als dat deze niet getest zouden zijn.

Rot maar helaas waar

Gr
Tatiana
__________________
www.hogan-sky.com

Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 21:44   #11
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

dat is wel weer shit zeg.... een foutje is natuurlijk altijd snel gemaakt. Vandaar dat ik in ieder geval probeer om alles 2 x door te kijken en nog iemand anders dit te ook te laten controleren. En als het nodig is 2 x een chip te controleren als de hond uit het zicht is geweest... don't trust anybody
Van Orson is nu wel DNA opgeslagen dus vanuit dat dna zou je nog een keer de dwergtest kunnen herhalen, maar balen is het dus zeker wel dan hoeft hij in ieder geval niet nog een keer geprikt te worden, dat is dan ook het enige voordeeltje die je nu hebt.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 07-10-2010, 13:42   #12
Arnolda
Junior Member
 
Arnolda's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Barneveld
Posts: 145
Default

Quote:
Originally Posted by jmvdwiel View Post
dat is wel weer shit zeg.... een foutje is natuurlijk altijd snel gemaakt. Vandaar dat ik in ieder geval probeer om alles 2 x door te kijken en nog iemand anders dit te ook te laten controleren. En als het nodig is 2 x een chip te controleren als de hond uit het zicht is geweest... don't trust anybody
Van Orson is nu wel DNA opgeslagen dus vanuit dat dna zou je nog een keer de dwergtest kunnen herhalen, maar balen is het dus zeker wel dan hoeft hij in ieder geval niet nog een keer geprikt te worden, dat is dan ook het enige voordeeltje die je nu hebt.

Sorry Judith maar dit noem ik geen FOUTJE......
__________________



www.vanmeiselsstee.nl
Arnolda jest offline   Reply With Quote
Old 07-10-2010, 16:09   #13
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Ik kan me ook niet voorstellen dat dingen expres gedaan zijn, je geeft nml niet zoveel geld uit voor een test waar je uiteindelijk niks mee kan. Ik ga er dus nog van uit dat het een foutje is, een slordig foutje maar niet bewust gedaan. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het erg slordig is dat er niet gechecked is op de chip
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 07-10-2010, 16:58   #14
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Quote:
Originally Posted by mijke View Post
Maar hij wil wel opnieuw de test uitvoeren als er opnieuw bloed of DNA met het juiste chip nr toegestuurd wordt van de hond (mits de chip gecheckt door een DA!)
Ik zou zeggen dat de baasjes van de betroffen honden contact met de DA opnemen, want ik denk dat hier ook wel iets te regelen is ivm de kosten voor een nieuwe bloedafname, het foutje ligt immer zoals het uitziet bij de DA, deze hoort de nummer te controleren, want geloven doet men in de kerk toch

En als het labo voor die honden de test dan inderdaad gratis opnieuw uitvoert, zou er over een paar weken duidelijkheid zijn, en kunnen de honden gewoon terug op de lijst met geteste honden en is er niets aan de hand.

Gr
Tatiana
__________________
www.hogan-sky.com

Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 07-10-2010, 18:59   #15
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by wolfwoman-stefanie View Post
Pfftt...
Dus dan zouden die andere 9 honden eigenlijk ook opnieuw getest moeten worden,
want je weet nu niet welke testen betrouwbaar zijn en welke niet.
.
Over de uitslagen van de testen bestaat geen enkele twijfel hoor!
Alle testen die uitgevoerd zijn, zijn betrouwbaar. Maar er zijn in dit geval fouten gemaakt met het vermelden van chip nrs en de honden zijn niet door de DA geïdentificeerd op basis van hun chip.

Tja... een vergissing is menselijk en dat kan iedereen overkomen!
Daarom zijn er wat bloedafname betreft ook protocollen voor het checken van chip nrs.
En een DA hoort m.i. daarbij ook nooit van "te goeder trouw", "vriendschap" etc. uit te gaan als hij/zij tekent voor de identificatie van een hond!

In dit geval heeft dus zowel de fokker als de DA een fout begaan.
Wanneer ik samen met Judith of een andere DA bloed afneem checken we alles zelfs dubbel om menselijke fouten te voorkomen.
En zeker wanneer het een bloedafname van een groep honden betreft, is zorgvuldigheid en dubbel check geboden!

Quote:
Originally Posted by Tatti View Post
Ik denk dat het goed zou zijn als die honden uit de lijsten van geteste honden gehaald worden, want nu is er net zoveel zeker als dat deze niet getest zouden zijn.
Rot maar helaas waar
Als ik kopieën van officiële test uitslagen ontvang, ga ik er vanuit dat dit ook werkelijk de uitslag van de vermelde hond is en dat de hond door de DA aan de hand van de chip geïdentificeerd is.
Maar het is voor mij geen doen om alle honden nog eens zelf te identificeren!
In dit geval weet ik nu toevallig dat er bij de bloedafname geen identificatie van de chip door de DA plaats vond.
Maar wie zegt mij dat dit niet bij veel meer honden gedaan werd?
Ik moet bij de vermelding van uitslagen dus zelf ook er "te goeder trouw" van uitgaan dat er inderdaad altijd ook een identificatie plaats vond.
Ik kan er nu dus niet aan beginnen om honden bij lijsten bij de test uitslagen te gaan verwijderen.

Maar om alle eventuele "praatjes en geruchten" voorgoed de wereld uit te helpen, zou het voor de fokker inderdaad een optie kunnen zijn om de DA te verzoeken om ook van deze honden opnieuw bloed af te nemen en de chip te checken. En wellicht is Utrecht ook bereid om dan deze testen opnieuw uit te voeren. Maar dat is niet aan mij, maar een keuze voor de fokker!

Persoonlijk denk ik ook dat er geen sprake was van "boos opzet", maar dat er enerzijds sprake was van het vermelden van een verkeerd chip nr (waarbij wellicht een andere hond uit die groep ook een verkeerd chip nr kreeg). En anderzijds was het de fout van de DA om niet te checken.
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 07-10-2010, 20:06   #16
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Quote:
Originally Posted by mijke View Post
Als ik kopieën van officiële test uitslagen ontvang, ga ik er vanuit dat dit ook werkelijk de uitslag van de vermelde hond is en dat de hond door de DA aan de hand van de chip geïdentificeerd is.
Maar het is voor mij geen doen om alle honden nog eens zelf te identificeren!
In dit geval weet ik nu toevallig dat er bij de bloedafname geen identificatie van de chip door de DA plaats vond.
Maar wie zegt mij dat dit niet bij veel meer honden gedaan werd?
Ik moet bij de vermelding van uitslagen dus zelf ook er "te goeder trouw" van uitgaan dat er inderdaad altijd ook een identificatie plaats vond.
Ik kan er nu dus niet aan beginnen om honden bij lijsten bij de test uitslagen te gaan verwijderen.

Maar om alle eventuele "praatjes en geruchten" voorgoed de wereld uit te helpen, zou het voor de fokker inderdaad een optie kunnen zijn om de DA te verzoeken om ook van deze honden opnieuw bloed af te nemen en de chip te checken. En wellicht is Utrecht ook bereid om dan deze testen opnieuw uit te voeren. Maar dat is niet aan mij, maar een keuze voor de fokker!

Persoonlijk denk ik ook dat er geen sprake was van "boos opzet", maar dat er enerzijds sprake was van het vermelden van een verkeerd chip nr (waarbij wellicht een andere hond uit die groep ook een verkeerd chip nr kreeg). En anderzijds was het de fout van de DA om niet te checken.
Hier ben ik het helemaal met je eens en kan het ook goed begrijpen dat jij afhankelijk bent van de DA's in dit geval.

Misschien dat de mensen eraan moeten denken die hun honden hebben laten testen en hun in de fok willen inzetten, dat het kan zijn dat eventuele pup kopers of reu/teef eigenaren die documenten willen zien, en natuurlijk raar kijken als ze zien dat de chipnummers op verschillende documenten anders zijn voor dezelfde hond.

Tuurlijk zal het veel mensen niet opvallen, maar zelf beschouw ik mij nu als gewaarschuwd en zal deze gegevens wel controleren als Sky ergens voor een dekking gaat of alles bij de teef wel juist is.
Ik wil niet de persoon zijn die dadelijk ondanks testen zieke pups op de wereld helpt zetten.

Hier is gewoon iets mis gegaan, wat gelukkig wel weer recht te zetten is.

Gr
Tatiana
__________________
www.hogan-sky.com

Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 08-10-2010, 19:39   #17
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Arnolda View Post
De dierenarts heeft te goeder trouw gehandeld. .
Maar wel de enige die hier fout is .
Dierenarts behoort dit nou eenmaal te checken .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 17-10-2010, 23:21   #18
Arnolda
Junior Member
 
Arnolda's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Barneveld
Posts: 145
Default

De discutabele honden zijn nu geel geacceerd in de lijst met uitslagen.
__________________



www.vanmeiselsstee.nl
Arnolda jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 08:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org