Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-09-2007, 08:17   #1
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default Voeding...deel 1

Hallo allemaal,

Wij zijn een aantal maanden geleden overgestapt van brok naar kant en klaar versvoer (KKV) en daarna langzaam overgestapt naar Natuurlijk Rauw Voeding (NRV) - rauw vlees. Een van de redenen is onderstaand artikel.
Inmiddels ervaren wij zoveel vooruitgang qua algemene gezondheid van onze honden, dat ik dit artikel ook hier plaats. Gewoon ter info! Niet om een discussie te starten - lees het eens en doe ermee wat je wilt. Wij hebben bv. ervaren, dat het NIET normaal is dat een TW geregeld dunne ontlasting of zelfs diarree heeft. Dat werd ons namelijk verteld. Wil je meer info over NRV : www.voernatuurlijk.nl

Hieronder volgde een uitgebreid artikel over voeding dat was overgenomen van een andere site.
Aangezien een forum niet de plaats is om hele artikelen van andere sites in te plakken, is dit door de moderator verwijderd.

Geinteresseerden kunnen het volledige artikel lezen op:
http://hondenschoolcyper.ieperview.be/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemi d=42
__________________

Last edited by mijke; 17-09-2007 at 19:03.
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 17-09-2007, 09:47   #2
allesandro
wolfman
 
allesandro's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: annerveenschekanaal
Posts: 178
Default

Hallo Patty

Wij voeren al maanden vers vlees/kip en de ervaring tot nu toe is alleen maar positief. De ontlasting is zeer goed en de vachten en conditie van de dieren is erop vooruit gegaan. Het is wel wennen als de dieren eten, want een smakelijk gezicht is het soms niet ( zeker niet als er verse pens tussen zit)
Maar wij zijn blij dat onze honden het er zo goed op doen.

Dus we komen wekelijks bij het slachthuis om het vlees wat we bestellen op te halen

mvg
andreas en jolanda
allesandro jest offline   Reply With Quote
Old 17-09-2007, 10:19   #3
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Het paste niet allemaal in 1 bericht...maar zo kan het ook

Wat leuk te lezen, dat het jullie ook zo goed bevalt Andreas en Jolanda

Groetjes,
Patty
__________________
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 17-09-2007, 18:26   #4
flora
Junior Member
 
Join Date: Aug 2003
Location: den bommel
Posts: 59
Send a message via MSN to flora
Default

hoi allemaal, ben een tijdje niet op de site geweest, erg druk gehad met het verhuizen naar friesland!!!
maar inmiddels ben ik verhuisd naar friesland en is mijn school ook al begonnen, nature and wildlife management!!! erg veel, en best moeilijk maar ontzettend interessant!!!zoals jullie begrijpen hoop ik stage te kunnen lopen met wolven!!! maar dat is volgend jaar pas aan de orde!!!
maar ik wilde ff reageren, ik heb al eens eerder een topic over voeren van rauw vlees gestart en kreeg toen ook een beste discussie....
maar ik voer het nog steeds aan mijn twee honden en ze doen het er erg goed op!!!! tis wel wat meer werk en moeite, maar dat is het zeker waard als je ziet hoeveel plezier ze hebben in veroberen van het eten en ze zijn er ook een tijd mee bezig, vind ik ook erg fijn!!!!
iedereen heel veel succes!! groetjes flora
flora jest offline   Reply With Quote
Old 17-09-2007, 19:06   #5
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Leuk verhaal van Patty hoor. Maar dit is een erg oud artikel. Zoiezo leven we nu in 2007. Gelukkig maar.
Tegenwoordig zijn de regeltjes en testen wel wat strenger.
Ik blijf voor het voeren van brokken. Omdat daar alles in zit. Als je rauw vlees voert, ben je steeds bezig met allerlei poedertjes om de juiste vitamine en mineralen toe te voegen. Raar maar waar, honden hebben ook groente en fruit nodig.
Dit is niet omdat wolven in de natuur bessen en andere soorten fruit groente enz. eten omdat ze niets anders hebben en dit doen ivm maagvulling.
In deze bessen en andere fruit en/of groenten zitten essentiele voedingswaarden die een wolf/hond nodig heeft.
Zelfs in de dierentuin (lees Ouwehands dierenpark) krijgen de wolven fruit en groenten te eten. En dit word door de dieren ook netjes opgegeten.

De illusie dat wolven/honden alleen rauw vlees eten is dus slechts een illusie!~
Buiten het feit dat ik brokken voor, krijgen zij ernaast ook rauw vlees. Puur om het feit dat in bijv. verse pens, bepaalde bacterien zitten die zij nodig hebben voor een gezonde darmflora.
De ontlasting van mijn honden is prima! Mooie donkere harde keutels. Niets mis mee dus.

Verder hoop ik voor de mensen die alleen rauw vlees voeren, zij de extra vitamine en mineralen ook op een juiste afgepaste manier toedienen. Teweinig is niet goed, en teveel ook niet. Dit is namelijk erg moeilijk, omdat de vleessoorten veelal verschillen en dus ook de al aanwezige stoffen in deze vleessoorten, waardoor de bijgevoegde vitamine en mineralen weer aangepast dienen te worden.

Als je hond het er goed op doet, prima. Maar het beste is om zoiezo advies te vragen aan je DA voordat je ermee begint. Zij weten er meestal veel van en kunnen je ondersteunen in het toedienen van een uitgebalanseerd dieet aan je hond. Ook kunnen zij je de risico's en de voordelen ervan op een rijtje zetten.

Succes allen.

Groetjes Kim

PS pas erg goed op wormen bij het voeren van rauw vlees. In rundvlees en ander vlees zitten namelijk wormen. Regelmatig ontwormen is dus een noodzaak!
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!

Last edited by kobesen; 17-09-2007 at 19:16.
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 17-09-2007, 21:21   #6
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hoi Flora,

Ook jij bedankt voor je leuke berichtje!

Groetjes,
Patty
__________________
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 18-09-2007, 10:37   #7
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hallo

Nog even ter aanvulling; hoewel een gezonde hond van de ene op de andere dag op NRV (Natuurlijk Rauw Voeren) gezet kan worden, raad ik jullie dat niet aan.
Na maandenlang bestudeerd te hebben, wat nou een goede voeding voor mijn honden zou kunnen zijn - omdat onze TW continu problemen had met name wat ontlasting en galspugen betreft en verder helemaal gezond was/is - ben ik uiteindelijk op de volgende site terecht gekomen en voer onze honden nu volgens het principe van Mogen Eliasen.

http://k9joy.com/RauweVoedingVoorHon...hp?camp=5_ffw0

Een hond kan heel goed oud worden op brokken; echter komen er steeds meer bewijzen (ook actuele!) dat dit voedingsmiddel niet het beste voor je hond is. En iedereen wilt toch het beste voor zijn hond?
Dat het bij NRV niet om toevoegen van poedertjes e.d. bij het vlees gaat, de voeding niet alleen uit vlees bestaat, maar ook uit groente, etc. kan je ook lezen op de site van NRV. Het forum kan ik jullie ook aanbevelen, omdat daar zoveel informatie te vinden is, dat je vanzelf al je vragen beantwoord krijgt. Zeker voor menssen die -net als ik maanden terug hieromtrent was - van nature erg sceptisch zijn.

Wat voor ons ook een heel belangrijk gegeven is; we hebben nu zelf in de hand wat we onze hond voeren, Chemische middelen bijvoorbeeld komen er nu dus niet meer in voor.

Nogmaals...het kost veel tijd (dat hoeft dus geen maanden te duren, als je meteen weet waar je moet zoeken) om je goed erin te verdiepen...de gezondheid - zowel geestelijk als lichamelijk - die onze honden nu hebben, is die tijd absoluut waard geweest.


Je kan hier een enorme discussie aan wijden, echter is dat niet mijn intentie van deze berichtgeving. Mocht je toch met mij persoonlijk hierover willen communiceren: [email protected]

Zoals met alles; volg je eigen instinct! Brokken, KKV, NRV...als je hond maar gezond en happy is!

Groetjes,
Patty
__________________

Last edited by Patty33; 18-09-2007 at 10:52.
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 19-09-2007, 11:17   #8
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Ik ben even kwijt waarom jij dan een topic over voeding hebt geopend terwijl je hier niet over wil discuseren.
Bedoel je dat het openen van dit topic alleen was om mensen te vertellen dat je met rauw vlees aan het voeren bent? Thanx voor de mededeling!

hmmmmmmmmm ik dacht echt dat een forum juist voor gezonde discussies was en voorlichting enz. Vooral voor het belichten van beide kanten van het verhaal.

Ach ja................ ik vergis me wel vaker.................

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 19-09-2007, 11:38   #9
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Hoi Kim,

Ik wou even zeggen dat het geen maandag meer is en je nu weer wat aardiger mag zijn voor Patty.
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd

Last edited by Azazel; 19-09-2007 at 11:41.
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 19-09-2007, 15:49   #10
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

mee eens sorry.
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 19-09-2007, 18:59   #11
Manishdra
Junior Member
 
Manishdra's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Nijmegen
Posts: 331
Default

Ik denk dat ze voornamelijk het artikel heeft geplaatst ter informatie (zegt ze ook) en het feit dat ze vers voert naar aanleiding van o.a. dit artikel.

Discussieren staat natuurlijk altijd vrij! (ze zegt doe ermee wat je wilt dus ga lekker discussieren als je dat wilt )
Manishdra jest offline   Reply With Quote
Old 19-09-2007, 21:54   #12
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Ach neem mij maar niet serieus. Ik ben vandaag zoiezo al kotschagerijnig. Ik heb al vaak een kort lontje wat betreft Patty (niet persoonlijk bedoelt hoor). Patty is een schat van een meid, maar wij hebben nogal vaak de neiging om elkaars berichten in een andere context te zien dan de ander bedoelt heeft.
Dit keer ben ik weer eens de boosdoener. En terecht.
Probeer forum al niet op te zoeken als mijn lontje kort is, maar deze week vlieg ik alles in de haren.
Gaat wel weer over voor ik een jongetje wordt.

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 12:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org