Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Overig

Overig Alles over Tsjechoslowaakse Wolfhonden

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-04-2006, 12:42   #1
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default Opsluiten in bench

Hallo

Kunnen jullie mij misschien advies geven over het volgende?
Onze Jourdy is inmiddels 6 maanden oud, maar ik laat hem niet (meer) alleen in de bench.
Vanaf het begin dat we Jourdy kregen, kon ik -als hij sliep- het hele huis door om bv. het huishouden te doen en dan bleef hij rustig doorslapen. Echter na een aantal weken begon Jourdy - jullie vast niet onbekend - de boel te slopen als ik langer als een minuut uit zijn buurt was.
Ik was dus begonnen met het oefenen in het opsluiten in de kamerbench...heel rustig aan stap voor stap iedere keer een paar minuutjes langer. Na een aantal weken kon ik Jourdy een half uur in de bench opsluiten - met een beloning erin en een beloning als ie weer vrij mocht - zonder dat ie compleet overstuur raakte en alles onder plaste, poepte en zn deken sloopte. Heb hem toen 1 keer een minuut of 40 opgesloten en dat was blijkbaar te lang. Dus weer van voor af aan opgebouwd met beloning en alles en het ging weer goed tot een max. van een half uur. Nu had hij een week of vier geleden iets nieuws: Hij raakte zo overstuur, dat hij niet poept of plast en zelfs zn kussen met rust laat, maar hij gaat overgeven! Met het gevolg dat hij sindsdien als hij zich te druk maakt (komt bezoek, tijdens het wandelen, we gaan op bezoek, etc.) niet altijd, maar toch regelmatig spuugde.
Ik geef hem nu al twee weken een scheutje kamille-thee in z'n water en dat lijkt te helpen. Alleen gistermiddag had hij (vermoed ik) last van de warmte en tijdens het wandelen moest ie weer spontaan overgeven. Heb de wandeling dus kort gehouden.
Echter - overbezorgde miep als ik ben - durf ik hem nu niet meer op te sluiten en even alleen te laten
Ik heb de luxe dat ik hele dagen thuis ben en een paar uurtjes per week vanuit thuis werk, maar soms is het toch handig als je je monstertje even 'kwijt' kan
Wat is jullie idee hierover? Niet te bezorgd zijn, laat maar spugen, dat gaat wel over en gewoon weer het opsluiten/alleen laten opbouwen? Of het toch uitstellen en over een paar weken nog eens opnieuw proberen?

Alvast bedankt en groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 27-04-2006, 08:53   #2
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

ps: misschien hebben jullie niet direct een oplossing/advies voor bovenstaande, maar misschien dat jullie ervaringen met het leren alleen zijn c.q. opsluiten in een bench of andere ruimte mij kunnen helpen?
groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 27-04-2006, 15:55   #3
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default opsluiten in bench

Hallo Patty,

Over hoe het lichamelijk gesteld is met Jourdy kan ik niets zeggen, dus daar moet je evt. een dierenarts naar laten kijken om 'ziekte' uit te sluiten.
Ik weet verder wel van vele andere rassen, dat ze heel erg 'sneaky' kunnen zijn in het braken!
Daar honden nu eenmaal snel kunnen braken (denk maar aan de wolf, die voor de jongen voedsel uitbraakt) en als ze merken dat er reactie op komt (je opent de bench!!) dan braakt hij de volgende keer weer. En als je dan weer die reactie geeft (openen van de bench!!) dan heeft de hond geleerd, dat braken betekent mijn zin krijgen!!!!
Dus stop Jourdy weer in zijn bench (een kale!) en beloon alleen met een koekje (of kluif, of een gevulde Kong,) het in de bench gaan! En niet als hij er uit mag!!!
Want dat is al een beloning op zichzelf (het uit de bench mogen).
Negeer het gebraak (helaas, is smerig! ) en open pas de bench als hij weer rustig is.
Voor mijn eigen TsWh, Igor, heb ik nu een 'bench' staan van twee bij één meter. (eigenlijk een puppykennel) en zelf van boven afgesloten met een houten plaat.
Als hij echt wil gaan slapen, dan gaat hij uit zichzelf in de bench.
En het deurtje staat gewoon open.

Tip: geef ook zijn gewone eten in de bench en niet in de keuken of waar dan ook. Al het eten (wat dan ook) wordt in de bench gegeven! Zeker in de aanleerfase!!

Conclusie: Wat je hond ook doet in de bench (piepen, blaffen, braken), open de deur pas als je hond rustig is!

Sterkte!

Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 27-04-2006, 22:40   #4
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default opsluiten in bench

Hallo Patty,

Hier nog even over de melding dat Jourdy iets lichamelijks zou kunnen hebben. Dan moet je mischien ook aan wormen denken.
Deze kunnen nl. niet preventief (van te voren) vernietigd worden.
Als je je hond ontwormt hebt, dan kan hij die week daarop al weer wormen hebben. Dus bekijk zijn ontlasting eens op wormen.

Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 28-04-2006, 11:26   #5
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hallo Jolanda,

Heb inmiddels ook al advies ingewonnen bij ons fokker en die heeft ongeveer dezelfde reactie wat het bench-gebeuren betreft.
Ga het dus gewoon weer van voren af aan opbouwen met het verschil, dat ik hem dus GEEN beloning meer geef als hij uit de bench mag...de vrijheid is de beloning op zich al.
Daar ben ik dus gewoon de fout in gegaan

Wat het spugen betreft...na overleg met onze fantastische fokkers (Koos en Letty bedankt!) krijgt hij voortaan geen blikvoer meer bij zn brokken...even uit proberen of dat helpt.

Toch hartstikke bedankt voor je reactie!
Ik heb het al eens eerder vermeld, maar deze web-site is super!
Je kan veel informatie uit de verhalen halen en dat is toch vaak heel handig
En zo leuk dat er veel mensen enthousiast adviezen bij de vragen en andere onderwerpen op het forum geven

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org