Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-04-2007, 16:48   #1
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default Teken en andere beesies....

Hallo

De lente is nu echt volop begonnen; de laatste dagen is het zelfs al even zomer

De insecten-beesies hebben dit echter ook ondekt!
Heb de afgelopen drie dagen al twee teken bij Jourdy moeten verwijderen

Gewoon dus even ter herinnering: de tijd is weer aangebroken je honden - en ander buiten lopend vee- vaker te gaan controleren op beesies.

Voor diegenen die er gebruik van maken en gestopt zijn gedurende de wintermaanden; de vlooienbestrijdingsmiddelen (leuk woord voor galgje , of is het niet 1 woord ) kunnen dus ook weer uit de kast

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 16-04-2007, 17:19   #2
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Ja en we kunnen dit jaar een overvloed aan ongedierte verwachten, dus sla je vlooien en teken bestrijdingsmiddelen maar groot in. Zachte winter betekend drama qua ongedierte.

Gelukkig moesten we dit voorjaar onze pruimenbomen grondig snoeien, dus veel bloemen/ toekomstige pruimen eruit gehaald. Anders hebben we dit jaar weer een wespen plaag in de tuin. Al zijn de pruimen wel heel erg lekker
__________________


Keep your friends close but keep your enemies closer !
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 16-04-2007, 17:53   #3
Manishdra
Junior Member
 
Manishdra's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Nijmegen
Posts: 331
Default

Wij hebben één voordeel, Anuki is ingeënt voor Lyme! Dat betekend natuurlijk niet dat we haar niet controleren, maar we ebben hier toch al weinig last van teken.

Enhet vlooienbestrijdingsmiddel is voor de komende 3 maanden niet nodig want Wolfje heeft puppymijt en het middel daartegen werkt ook tegen vlooien en elk ander ongedierte dat op een hond voorkomt!
Manishdra jest offline   Reply With Quote
Old 16-04-2007, 18:01   #4
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Weet je zeker, dat het puppymijt is en geen puppyschurft.???

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 16-04-2007, 21:05   #5
Manishdra
Junior Member
 
Manishdra's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Nijmegen
Posts: 331
Default

Ben naar de dierenarts geweest en die zei dat het waarschijnlijk puppymijt was, en als ik op internet de beschrijving lees dan komt het overeen. (en er staat bij dat puppyschurft puppymijt is (demodex))
Manishdra jest offline   Reply With Quote
Old 16-04-2007, 23:24   #6
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

OK, als dat dan hetzelfde is, heb je dan van de dierenarts een middel gekregen, dat je 3 maanden moet toedienen???

Er is een homeopatisch middel, waarmee je binnen een maand ervan af bent.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 17-04-2007, 12:26   #7
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Als Wolfje er last van heeft hoe gaat het dan met Anuki ? Is het niet besmettelijk ?

Succes met de bestrijding
__________________


Keep your friends close but keep your enemies closer !
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 17-04-2007, 12:47   #8
Manishdra
Junior Member
 
Manishdra's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Nijmegen
Posts: 331
Default

Het middel wat ik krijg moet ik 1x per maand toepassen en ik heb 3 stuks, dus 3 maanden. Op het Hollandse herder forum kreeg ik goeie reactie op het "medicijn" dus we laten het hierbij. Het is niet zo dat wolfje er last van heeft, het ziet er alleen niet zo mooi uit, zo'n kale plek.

Het is besmettelijk, maar elke hond heeft eigenlijk al een aantal demodexmijtjes . Alleen een hond met verminderde weerstand(of puppies) krijgen er last van omdat de mijt dan zijn slag kan slaan. Wolfje is een tijdje geleden aan de diaree geweest en liet zijn eten staan . Dus toen is het waarschijnlijk begonnen.
In princype hoeft Anuki er niets voor te krijgen, maar het middel dat we hebben is iets te veel voor wolfje en het is iets te duur om weg te gooien dus gaat de rest op Anuki (was het idee van de dierenarst) Anders we 2 verpakkingen moeten kopen en ze zijn niet goedkoop!
Manishdra jest offline   Reply With Quote
Old 17-04-2007, 13:05   #9
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Goed idee zo heb je 2 vliegen in 1 klap. Ik ken iemand die heeft inderdaad ook een keer puppymijt gehad en alleen de puppen kregen het en oudere honden. Dus honden met een verminderde weerstand.

Hopen dat het met 3 mnd over is
__________________


Keep your friends close but keep your enemies closer !
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 17-04-2007, 13:06   #10
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Klinkt als een goede en vriendelijke dierenarts!

Beterschap voor Wolfje. maar zo te lezen komt dat wel goed!

Gave, interessante en ook wel stoere hobby hebben jullie trouwens! Daar past een Tsjech best wel tussen

Groetjes,

Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 17-04-2007, 18:59   #11
monique
Junior Member
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 22
Default

Hoi ,

voor Chinook heb ik een Scaribor halsband tegen teken en dat werkt uitstekend! Het schijnt dat in de volgende maand een nieuw product tegen teken en vlooien op de markt komt. groetjes Monique
monique jest offline   Reply With Quote
Old 17-04-2007, 19:42   #12
Manishdra
Junior Member
 
Manishdra's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Nijmegen
Posts: 331
Default

Quote:
Originally Posted by herder
Klinkt als een goede en vriendelijke dierenarts!

Beterschap voor Wolfje. maar zo te lezen komt dat wel goed!

Gave, interessante en ook wel stoere hobby hebben jullie trouwens! Daar past een Tsjech best wel tussen

Groetjes,

Bert.
jah, tot nu toe heb ik alleen maar goede ervaringen met hem gehad. Het wou ook wel eens voorkomen (met de hond van ouders) dat ze een inenting vergeten waren en dan mochten ze hem alsnog laten doen zonder de extra kosten voor een consult!
En hij vond Anuki een erg mooie hond (helpt altijd he )

Een keer meetrainen mag altijd . Kan wel denk ik wel zeggen dat Anuki tijdens een bonatie waarschijnlijk niet bang zal zijn voor mensen die zwaaien met een stok!
Manishdra jest offline   Reply With Quote
Old 17-04-2007, 22:25   #13
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by Manishdra
Wij hebben één voordeel, Anuki is ingeënt voor Lyme! Dat betekend natuurlijk niet dat we haar niet controleren, maar we ebben hier toch al weinig last van teken.

Enhet vlooienbestrijdingsmiddel is voor de komende 3 maanden niet nodig want Wolfje heeft puppymijt en het middel daartegen werkt ook tegen vlooien en elk ander ongedierte dat op een hond voorkomt!
Hoi Manishdra,

kun je je hond tegen Lyme inenten???? Dat wist ik niet. Ga ik ook gelijk doen! Beter voorkomen dan genezen.

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 17-04-2007, 22:49   #14
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by Manishdra
Wij hebben één voordeel, Anuki is ingeënt voor Lyme! Dat betekend natuurlijk niet dat we haar niet controleren, maar we ebben hier toch al weinig last van teken.

Enhet vlooienbestrijdingsmiddel is voor de komende 3 maanden niet nodig want Wolfje heeft puppymijt en het middel daartegen werkt ook tegen vlooien en elk ander ongedierte dat op een hond voorkomt!
Hoi Hanna,

Ik weet dat je in het buitenland je kan laten inenten tegen tekenbeten. Je bent dan 'beschermt' tegen de daar heersende virussen, die b.v. hersenvliesontsteking tot gevolg kunnen hebben. En door teken kunnen worden overgebracht.

Voor zover mijn kennis rijkt zijn dat geen entingen tegen Lyme en is er voor Lyme ook nog geen preventief middel beschikbaar.

Zou je nog eens na willen kijken of het om Lyme gaat, en zo ja kun je dan de (ent-)stofnaam achterhalen? Ik vind het dan namelijk ook wel de moeite waard om mijn dieren in te laten enten!

Alvast bedankt!!

Groetjes,

Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 17-04-2007, 23:28   #15
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Ik ent mijn honden in voor alles wat kan en in het boekje staat. Ben misschien een zeikerd daarin voor sommige, maar wil dat mijn hondjes optimaal beschermt zijn.
Ik krijg altijd bij iedere teek die ik vind de neiging om al naar de dierenarts te gaan of mijn hond geen Lyme heeft. Als er een middel is zou ik dat graag willen weten.

Zal morgen mijn vriendin eens mailen (zij is dierenarts op curacau). Misschien weet zij het .

groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 18-04-2007, 08:17   #16
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hallo

Heb onderstaande informatie van de site van onze dierenarts geknipt en geplakt.
Jourdy lijkt - zoals sommige mensen meer door muggen worden gestoken, als anderen - iets in zijn bloed te hebben, wat teken lekker vinden Dus als het klopt, dat je je hond preventief kan laten inenten tegen Lyme, zou ook ik dat graag willen weten! Anders ga ik toch maar met de fronline en tekenband aan de slag.
Groetjes,
Patty

Inleiding
Teken lijken de laatste jaren een steeds groter probleem te worden. Niet alleen neemt hun aantal jaarlijks toe; ook wordt er steeds meer gewaarschuwd voor ziekten die door teken overgebracht kunnen worden. Bij de mens is inmiddels Lyme Disease overbekend. Deze ziekte wordt veroorzaakt door een bacterie, Borrelia Burgdorfi, die vooral bij muizen voorkomt, en die via het speeksel van de teek op de mens wordt overgedragen.
De ziekteverschijnselen zijn:

Een rode ring rond de plaats van de beet
Griepachtige verschijnselen, zoals koortsaanvallen,hoofdpijn en spierpijn
Verlammingsverschijnselen en zenuwpijnen
In een later stadium (soms pas na een jaar of langer) kunnen maandenlang aanhoudende gewrichtsklachten ontstaan.
De klachten kúnnen spontaan verdwijnen. Met antibiotica is de ziekte meestal goed te behandelen.

Er zijn vele honderden tekensoorten. Sommige soorten leven in holen of nesten van dieren. Zij hechten zich soms dagenlang vast aan hun gastheer. Andere soorten leven in stallen en woningen en komen alleen 's nachts tevoorschijn om bloed te drinken.
In Nederland komt een bepaalde soort veel voor, de Ixodes ricinus. Dit is de soort die Lyme Disease overbrengt. Een andere (niet inheemse) soort is de Rhipicephalus sanguineus die afkomstig is uit de zuidelijke landen, maar zich jarenlang in Nederlandse woningen weet te handhaven. Buitenshuis sterft deze soort in het Nederlandse klimaat. Met name als ze afkomstig zijn uit de landen rondom de Middellandse zee kunnen deze teken de voor honden gevaarlijke ziekte Babesiose en ook Ehrlichiose, beide parasieten van rode bloedcellen, overbrengen. De parasieten kunnen onder de microscoop zichtbaar worden gemaakt.
Weer een andere soort uit zuidelijke landen werd in het voorjaar van 2004 op diverse plaatsen in Nederland gevonden als veroorzaker van Babesiose bij honden. Het betrof hier de Dermacentor-teek, die werd aangetroffen op de besmette dieren. Ten dele bleek dat de teken met andere honden waren meegekomen en hier ook honden hadden besmet die zelf niet in het buitenland waren geweest.

Uit het ei van de Ixodus ricinus teek komt een larve (0,25mm), die zich ontwikkelt tot nymfe (0.5mm).Larven en nymfen voeden zich met het bloed van kleinere dieren zoals muizen en vogels en egels. De volwassen teek (2 a 3 mm) klimt tenslotte in hoog gras of struiken, en laat zich vallen als er iets onder hem doorloopt, in de hoop dat hij op dat dier valt en zich kan vasthouden. De volwassen teek zuigt bloed van grotere dieren zoals koe, hert, kat, hond, paard en soms de mens. De totale cyclus kan 2 tot 3 jaar duren. Teken kunnen maanden tot jaren overleven buiten de gastheer.

Na deze maaltijd is een vrouwtjesteek in staat duizenden eieren te leggen. Volgezogen ziet zo'n teek eruit als een erwt, terwijl ze er in niet volgezogen toestand als een klein zwart/bruin spinnetje uitzien. Mannetjesteken kunnen meerdere vrouwtjes bevruchten, maar een vrouwtjesteek gaat na het leggen van haar eieren dood.

Men zegt dat het aantal teken toeneemt omdat het aantal reeën in Nederland toeneemt. De grootste risicogroep zijn dan ook mensen die veel in beboste gebieden komen. Het beste is om in het bos de huid bedekt te laten. Het risico op een tekenbeet neemt daardoor aanzienlijk af.

Bij dieren verloopt de infectie met de bacterie Borrelia Burgdorfi meestal symptoomloos.
Zijn er toch klachten dan bestaan die meestal uit:

Koorts
Sloomheid
Gewrichtsklachten (stijf, pijnlijk)
Neurologische verschijnselen
Bloedarmoede als gevolg van het bloedzuigen (alleen als er op kleinere dieren honderden teken zitten)
Ook bij dieren kan in die gevallen antibiotica gegeven worden met als gevolg een snel herstel.

Natuurlijk is niet iedere teek besmet. Toch is het goed om hiermee rekening te houden en een andere route te kiezen als je merkt dat je hond na een wandeling vol met teken zit. Ook kun je de hond aan de riem houden zodat hij niet door de struiken rent. Hier immers zitten de teken hun slachtoffer op te wachten.

Ten slotte bestaat er nog een speciale tekenband. Deze band, de Scalibor Tekenband, voorkomt het aanhechten van de teek. Deze mag gecombineerd worden met de door ons geadviseerde Frontline of Stronghold Anti-vlooiendruppels. Door gebruik te maken van deze middelen sterft de teek of raakt verlamd voordat ze zich kan vasthechten. Ook reeds vastgehechte teken sterven binnen 24 uur en vallen af.

Tip.
Een teek kun je eenvoudig van de huid verwijderen door de teek voorzichtig vast te pakken (niet fijnknijpen) en vervolgens langzamerhand steeds harder te trekken. (Het linksom draaien zoals altijd wordt beweerd is een fabeltje). Op een gegeven moment laat de teek dan los. Een goede vergelijking is dat je steeds harder aan een haartje op je arm trekt, tot het er tenslotte uitkomt. Vooral nymfen en niet-volgezogen volwassen teken zijn niet altijd even gemakkelijk tussen duim en wijsvinger vast te pakken, zonder ze plat te drukken. In dat geval zal de kop blijven zitten, hetgeen aanleiding geeft tot een ontsteking van de huid. Veel gemakkelijker kun je de teek fixeren en verwijderen met behulp van een speciale tekenpincet.

Instruktie "Teek Verwijderen"

Druk tekenpincet open.
Plaats pincet over de teek met punten tegen de huid aan.
Laat pincet los zodat mond zich sluit.
Iets trekken en tegelijkertijd pincet draaien tot teek loslaat.
Tenslotte:
Nooit een teek verdoven met spiritus om hem te verwijderen. Door de spiritus gaat de teek onmiddellijk overgeven, waardoor er dus (eventueel besmet) tekenspeeksel in het bijtwondje komt, en de kans op besmetting met Lyme Disease juist groter wordt.
Wat natuurlijk wel goed is is dat je NA het verwijderen van de teek de plaats waar de teek heeft gezeten even ontsmet met alcohol of jodium.
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 18-04-2007, 09:00   #17
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hallo

Heb ook nog even met de dierenkliniek gebeld:

Er bestaat een inenting; die wordt gegeven als je met je hond naar bv. Spanje gaat. Echter is het een dure inenting en geeft geen garantie, dat je hond niet alsnog Lyme krijgt. Vandaar dat deze inenting niet automatisch aan elke hond wordt gegeven.

Advies: controleer je hond na iedere wandeling - zeker na wandelingen in bosrijke omgevingen. Uiteraard altijd de teek verwijderen! Heb je een hond die geregeld door teken belaagd wordt; behandel hem dan prefentief zoals hier boven in het artikel ook al staat.

Voor mensen die niet van Fronline e.d. middelen houden; misschien weet Letty een homeopatisch middel?

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 18-04-2007, 10:13   #18
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Nou een homeopatisch middel tegen teken is er niet.

Wel kan je een paar huis-tuin en keuken middeltjes gebruiken zoals, je hond knoflook geven. Het liefst verse maar daar is ook niet iedereen van gecharmeerd. Geef dit een week of 2/3 en stop dan weer een paar weken. Wie dus niet van verse knoflook houdt, kan dan ook capsules geven. Knoflook kan ook preventief werken tegen vlooien. Maar geef je het steeds door, dan worden vlooien en teken er weer resessief tegen. Dus afwisselen.

Daarnaast is er ook nog tea-tree olie, dat is de tropen een heel gewenst middel tegen ongedierte en blijkt ook bij de honden en bij paarden een redelijk succesvol middel te zijn.

Hierbij geldt net zoals bij de mens, de een heeft er baat bij en de ander niet maar het is altijd te proberen.

Nog even een stukje over teken, vorig jaar heb ik al een stukje geschreven over teken. Dat zal best nog wel ergens staan.

Natuurlijk is het oppassen geblazen maar we moeten het niet overdrijven. Ik heb ik Januari al de eerste teken gehad en het komt nu steeds meer vanwege de warmere weer.

Een ding, dat veel belangrijker is, is de kleur van de urine. Mocht je hond of jijzelf besmet zijn door een "verkeerde" teek, dan verkleurt de urine naar redelijk donkerbruin. Dan is het wel tijd om onmiddellijk naar de dierenarts of je eigen arts te gaan.

De Nieren zijn dan aangetast en een antibiotica is dan van hoogste belang. Wacht er niet mee nadat je het geconstateerd hebt tot 's avonds want dan kan het al te laat zijn want inmiddels heeft de teek zijn besmettelijke werk al gedaan en is de besmetting al een paar dagen oud. Direct optreden is dan gewenst want de dood van de hond kan er direct op volgen want de nieren werken bijna niet meer.

Dit is vorig jaar al in Duitsland gebeurd en hier hebben 1 - 5 honden vorig jaar mee te maken gekregen, voornamelijk in de kuststreek.

Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Ga je het bos in of loop je door redelijk hoog gras, trek dan je sokken over je broekspijpen heen, zodat een teek niet in de broekspijp kan klimmen en trek een blouse of T-shirt aan met mouwen, zodat ook je nek en schouders bedekt zijn. Natuurlijk na de wandeling even je kleren controleren of schone aantrekken.

Ik hoop, dat jullie allemaal de zomer doorkomen zonder al te veel gekke dingen en controleer elke keer je hond nadat je met hem bent buiten geweest, haal er even een kan doorheen met fijne tanden. Een complete borstelbeurt hoeft het niet te zijn.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 08:57   #19
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Iemand nog enge beestejs tegengekomen?
herder jest offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 09:02   #20
Ron
Junior Member
 
Ron's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: Culemborg
Posts: 79
Default

Op de hondenclub ben ik deze week bij het betasten van de honden 4 teken tegengekomen, dit gaat dan over 32 honden.
Dit vind ik al vrij veel voor de tijd van het jaar.
Meestal nog vrij klein en bijna allemaal achter de oren, maar dat is wel logisch natuurlijk.
Gelijk netjes verwijderd en laten zien hoe makkelijk dat is met een tekenpen!

Gr Ron
Ron jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org