Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-04-2009, 21:24   #21
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Voor alle vragen die ik over de Derggroei test ontving, heb ik dit nieuwe FAQ topic aangemaakt:
http://www.wolfdog.org/forum/showthread.php?t=10763
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 09-04-2009, 23:16   #22
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Ik heb het gelezen en vind het een duidelijk stukje
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 11-04-2009, 08:48   #23
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Fijn dat jullie ook een test hebben.
Denk zelf dat het gewoon verstandig is om alle aankomende ouderdieren te testen en ouderdieren waarvan pups nu gebruikt gaan worden.Scheelt nml. als de ouderdieren vrij zijn,dat je pups niet meer hoeft te testen.
Bij de SWH kwamen hele onverwachte dragers te voorschijn en juist "besmette" lijnen waar eigenlijk helemaal geen dragers naar voren kwamen.
Het maakt veel duidelijk over hoe gemeen de dragers van een ziekte kunnen lopen in een tak.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 13-04-2009, 20:07   #24
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
Mijn vraag aan jullie: Is het op dit moment verstandig om alle honden waarmee gefokt word te testen, of om alleen honden te testen die uit verdachte lijnen komen? (Het uiteindelijke oordeel wel/niet testen is natuurlijk voor elke fokker zelf om te beslissen.)
Ok ik vind als je je hond in zet voor de fok, je deze test behoort te doen.
Is momenteel voor mij, niet anders dan de HD .

En dan heb ik ook een vraag aan iedereen .

Want zat net op de site van de NVTW en kwam zo dus bij het aanvraag formulier voor de dwergtest van de NVTW .
Deze kan worden ingevuld dat niet alleen de eigenaar word geïnformeerd over de uitslag, maar ook de secretaris van de NVTW .
Maar in dit aanvraagformulier word geen toestemming gegeven door de eigenaar dat het gepubliceerd mag worden .

Nou mijn vraag, want de HD uitslagen van het RvB vandaan staan bv wel in het CZ point dus gewoon gepubliceerd .
Moet deze dwergtest-uitslagen (wel of niet verplicht door de NVTW) niet worden gepubliceerd ?????
Want persoonlijk ben ik hier namelijk wel nieuwsgierig naar, hoeveel wel drager zijn - welke lijnen - hoe of wat - etc etc etc, maar word hier geen toestemming voor gegeven door de eigenaar, zouden we hier dus nooit vanwege het privacybeleid achter komen .
Wat vinden jullie, wel of niet publiceren ???

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .

Last edited by loco; 13-04-2009 at 20:16.
loco jest offline   Reply With Quote
Old 13-04-2009, 20:54   #25
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default

Op het formulier wat Mijke eerder in dit topic heeft gezet, staat:

"Hij/zij verklaart ermee akkoord te gaan dat de uitslag van de test openbaar wordt gemaakt ten einde deze erfelijke afwijking bij de Tsjechoslowaakse Wolfhond te kunnen bestrijden".
__________________
Elise

www.ofthevoiceofnature.nl
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 13-04-2009, 21:27   #26
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by ELISE View Post
Op het formulier wat Mijke eerder in dit topic heeft gezet, staat:

"Hij/zij verklaart ermee akkoord te gaan dat de uitslag van de test openbaar wordt gemaakt ten einde deze erfelijke afwijking bij de Tsjechoslowaakse Wolfhond te kunnen bestrijden".
Ja dus weten we allemaal hoe Mijke hier over denkt .
Maar ik stelde dus me vraag aan iedereen op het forum, en niet alleen aan Mijke .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 13-04-2009, 21:54   #27
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Ik vind de test een zelfde waarde hebben als de HD test. Dus gewoon openbaar. Als het even kan ook op wolfdog.org .. bv onder de HD/ED uitslagen.

Je kan wel lekker piepen dat het in je lijn zit... maar je mag jezelf troosten dat de kans erg groot is dat het dan dus ook in de andere lijnen zit , Alleen door de uitslagen openbaar te maken kun je dus een goede keus gaan maken in je reu/teef combinaties , En misschien in de toekomst geen dwerggen meer in je lijn (maar ja dit is voorlopig toekomst)
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 13-04-2009, 22:00   #28
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default

Quote:
Originally Posted by jmvdwiel View Post
Ik vind de test een zelfde waarde hebben als de HD test. Dus gewoon openbaar. Als het even kan ook op wolfdog.org .. bv onder de HD/ED uitslagen
Hier sta ik achter.

@ Martine: het formulier, welke je hier kan downloaden, is een geldig formulier evenals dat op de site van de N.V.T.W. en daarbij ga ik niet uit dat het om een mening gaat van 1 persoon.
__________________
Elise

www.ofthevoiceofnature.nl
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 13-04-2009, 22:14   #29
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by ELISE View Post
@ Martine: het formulier, welke je hier kan downloaden, is een geldig formulier evenals dat op de site van de N.V.T.W. en daarbij ga ik niet uit dat het om een mening gaat van 1 persoon.
Wat je wil .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 13-04-2009, 22:19   #30
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Ik lees trouwens net dat dhr Kooistra zelf op het fokkersoverleg komt om wat te vertellen!!!

Dus iedereen hop naar het fokkersoverleg zou ik zo zeggen.!!!!

En een ieder mag de uitslag natuurlijk op wolfdog.org van de daken schreeuewen.... wel of geen drager maakt niet uit

Overigens de HD uitslagen gaat toch ook automatisch naar de rasverenigingen voor publicatie ?
MIsschien iets voor op het fokkersoverleg om deze uitslagen duidelijker bv op de site te vermelden (eventueel het besloten deel)
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 13-04-2009, 22:26   #31
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by jmvdwiel View Post
Ik lees trouwens net dat dhr Kooistra zelf op het fokkersoverleg komt om wat te vertellen!!!
Ja, dan zal er dus wel veel tijd over blijven voor het fokkersoverleg zelf .
En mogen we weer 1 jaar wachten op het volgende fokkersoverleg , oh nee dat mag ik allemaal niet meer zegge want dat is weer te negatief en heeft te weinig lezerswaarde voor de lezers .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 13-04-2009, 22:27   #32
of_Mercedes_Dream
Junior Member
 
Join Date: Sep 2003
Location: Kontich, near Antwerp
Posts: 460
Default

En een ieder mag de uitslag natuurlijk op wolfdog.org van de daken schreeuewen.... wel of geen drager maakt niet uit


Dan wil ik hierbij melden dat Branca de new flame geen drager is van het gemuteerde gen. Nochtans is zij nauw verband met één van de geciteerde namen.

Patrick
of_Mercedes_Dream jest offline   Reply With Quote
Old 13-04-2009, 22:30   #33
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by of_Mercedes_Dream View Post
Dan wil ik hierbij melden dat Branca de new flame geen drager is van het gemuteerde gen. Nochtans is zij nauw verband met één van de geciteerde namen.

Patrick
Gefeliciteerd , die test heb je ff heel snel geregeld .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 13-04-2009, 22:31   #34
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

HD en ooguitslagen,moeten verplicht openbaar worden gemaakt door RV.doen ze dat niet,dan doet de Raad het zelf.Ze hebben paar weken geleden alle uitslagen van de SWH op de site gezet,omdat RV het niet deed.

Met HD en ooguitslagen is het trouwens veel belangrijker dat je ook uitslagen van familie weet,dan met de Dwergtest.Want je hebt vrij of drager,en het is dus alleen belangrijk dat je het weet van fokdieren.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 13-04-2009, 22:45   #35
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Gefeliciteerd!!

Nu de webmasters even prikkelen om dit (na overleg van het bewijsje) op wolfdog te vermelden!

Zoals al eerder gezegd maarkt verwantschap dus niet zoveel uit , het is wel of niet vrij

Quote:
Originally Posted by of_Mercedes_Dream View Post


Dan wil ik hierbij melden dat Branca de new flame geen drager is van het gemuteerde gen. Nochtans is zij nauw verband met één van de geciteerde namen.

Patrick
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 14-04-2009, 13:45   #36
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Aangezien ik door de griep geveld was, lees ik nu pas alle reacties op dit topic.

Op het bloedafname formulier dat ik hier op wolfdog geplaatst heb, had ik bewust opgenomen dat de eigenaar toestemming geeft op het plaatsen van de test uitslagen.
Ook ik vind het erg jammer dat de NVTW dit niet (net als de AVLS en de DH vereniging) in hun formulier opgenomen heeft. Want alleen door de publicatie van de testresultaten kan iedereen inzicht krijgen hoe dit gemuteerde gen in de populatie verspreid zit!
En nu geeft een eigenaar in dat formulier alleen aan, dat deze info naar de secretaris van de NVTW gestuurd mag worden.

Maar zoals Christa al schreef moeten HD uitslagen, uitslagen van oog onderzoeken etc voor leden en niet leden van een RV toegankelijk zijn. ( klik voor info van de RVBH hier) En hopelijk komt daar in de toekomst ook de verplichting van de uitslag van Dwerggroeitesten bij te staan!
Aangezien tot op heden ook bv de HD uitslagen alleen in het clubblad van de NVTW vermeld worden, is deze info niet toegankelijk voor niet leden.

Daarom heb ik vandaag het bestuur van de NVTW onderstaande brief gestuurd met het verzoek de uitslag van dwerggroei testen en uitslagen van andere gezondheidsonderzoeken via hun website openbaar te maken voor leden en niet leden.

Ter info:
Open brief aan bestuur NVTW

Beste mensen,

Van de op wolfdog participerende bestuursleden, zullen jullie allemaal wel al op de hoogte gesteld zijn, dat ik de validatie van Dwerggroei test daar in een aantal talen bekend gemaakt heb (en dit nog zal uitbreiden)
Tevens heb ik daarbij een download naar algemeen bloedafname formulier geplaatst. (En heb daarbij aangegeven dat de NVTW wellicht een eigen formulier zou ontwikkelen).
Vanwege de nare ontwikkelingen m.b.t. de bevalling van mijn hond en het geveld worden door griep, kwam ik er echter niet meer toe om ook jullie het voorlopige formulier toe te zenden.

Zojuist las ik op jullie site het verheugende bericht dat er op het komende fokkersoverleg verder gesproken zal worden over de dwerggroeitest. En tevens dat jullie al een eigen bloedafname formulier ontwikkeld hadden.
Ik vind het echter bijzonder jammer dat jullie inzenders van dit EDTZ bloed voor de dwerggroeitest alleen vragen, om toestemming te verlenen om de uitslag van de test door te sturen naar de secretaris van de NVTW.
Bij zowel de AVLS als de DH vereniging als in mijn voorlopige formulier, wordt de inzenders gevraagd om toestemming te verlenen om de gegevens openbaar te maken.
En mijns inziens hebben testen en het daar op ontwikkelen van beleid alleen nut als gegevens breed openbaar gepubliceerd worden en voor alle eigenaars en fokkers ter inzage zijn!

Aangezien ik weet hoe omzichtig de NVTW met privacy gegevens omgaat (waardoor leden tot op heden bv ook nog geen contact met elkaar kunnen opnemen), vind ik het erg jammer dat jullie niet gelijk iets in het formulier hebben opgenomen mbt het openbaar maken van de test resultaten!
Op jullie site is alleen terug te vinden:
Met het invullen van dit verenigingsformulier word na de test niet alleen u op de hoogte gebracht, maar ook de secretaris van onze vereniging zodat alle testuitslagen van geteste dieren gebundeld kunnen worden op 1 centrale plek.
Maar helaas wordt ook nergens vermeld, wat er dan met deze gebundelde gegevens gebeurt!

Dus ik hoop van harte dat de NVTW in het formulier ook iets zal gaan opnemen m.b.t. het toestemming verlenen en het openbaar maken en delen van de onderzoeksresultaten!
En wanneer dit publiceren van testresultaten ook feitelijk gebeurt, zal ik ook de link naar de bloedafname formulieren op wolfdog veranderen in de link naar het NVTW formulier.
Bijgaand zend ik jullie ter info het bloedafname formulier van de AVLS, het concept formulier van dhr. Kooistra (gebaseerd op dat van de DH, wat nog aangepast moet worden) en het huidige formulier dat op wolfdog staat.

Tenslotte verzoek ik hierbij officieel als lid de NVTW, om alle uitslagen van gezondheidsonderzoeken (HD, oogonderzoeken, dwerggroeitest etc.) voor leden en niet leden openbaar te maken op de site van de NVTW.

Met vriendelijke groet,

Mijke van Heyningen

PS
Inmiddels hebben Judith van de Wiel en ik ook al een TsW laten testen en beiden hebben wij toestemming verleend, dat de uitslag van de test openbaar wordt gemaakt ten einde deze erfelijke afwijking bij de Tsjechoslowaakse Wolfhond te kunnen bestrijden. En vanzelfsprekend ontvangen jullie dus ook binnenkort deze uitslagen.
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 14-04-2009, 16:10   #37
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default

Quote:
Originally Posted by mijke View Post
PS
Inmiddels hebben Judith van de Wiel en ik ook al een TsW laten testen en beiden hebben wij toestemming verleend, dat de uitslag van de test openbaar wordt gemaakt ten einde deze erfelijke afwijking bij de Tsjechoslowaakse Wolfhond te kunnen bestrijden. En vanzelfsprekend ontvangen jullie dus ook binnenkort deze uitslagen.
Vanmorgen zijn we met onze Tsjech bij de dierenarts geweest om haar te laten testen en ook hebben we toestemming verleend om het openbaar te maken.
__________________
Elise

www.ofthevoiceofnature.nl
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 14-04-2009, 16:47   #38
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Helemaal TOP dat Yara ook getest is!

Het berichtje van Patrick is inmiddels wat ondergesneeuwd in alle reacties.
Daarom wil ik hier nu toch nog even mijn waardering uitspreken voor deze fokker!

Want Patrick was nl. de eerste cooperatieve fokker die (op basis van mijn info hier op wolfdog) naar zijn eigen ervaringen keek en daarom daadwerkelijk wilde meewerken aan de validatie van de test!

Op basis van zijn ervaringen besloten we het bloed van Branca te testen. Maar omdat Branca vrij was van het dwerggroei gen, kon de test met haar bloed dus niet gevalideerd worden.

Maar Branca is, nu de test gevalideerd is, dus wel automatisch de eerste TsW met een certificaat dwerggroei vrij geworden!

Patrick hierbij nogmaals bedankt voor al je inzet en medewerking en gefeliciteerd met de uitslag!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 14-04-2009, 23:29   #39
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Ook ik ga Denzel testen. Ik ga dit dus niet met het formulier van de NVTW doen. Ik ga dit met het formulier doen dat hier op het forum gelinkt is. Waarom? Omdat ik het niet eens ben met het feit dat mijn gegevens ALLEEN naar de secretaris gaan. Zoals Mijke al meldde in haar brief, vind ook ik dat "stiekeme" binnenskamers gedoe van de NVTW niet echt prettig (dit is mijn bewoording en dus niet dat van Mijke). Ik ga de test dus buiten de RV om doen zodat het openbaar is voor iedereen!
Het is belangrijk voor fokkers dat ze bij die gegevens kunnen, en niet alleen fokkers die aangesloten zijn bij de RV. Ik hoop dan ook dat de NVTW niet de zelfde fout gaat maken als bij de NVSWH. Deze gegevens horen openbaar te zijn net als HDuitslagen, Ooguitslagen (cataract en PRA).
Ik hoop dan ook dat er bij de fokkersvergadering door de leden op aangedrongen wordt, dat het bestuur hierin open kaart gaat spelen. (kun je dit alvast op de agenda zetten Barry).

Aangezien ik een grote opkomst verwacht bij de fokkersvergadering, is het waarschijnlijk al geen fokkersvergadering meer en kan er een officiele 2e ALV van gemaakt worden! Waardoor er ook besluiten genomen kunnen worden die direct door te voeren zijn, zonder eerst tot volgend jaar te moeten wachten op de volgende ALV!

Ook zou ik graag willen weten in welke lijnen de dwerggroei al voorkomt. Er wordt hier gesproken over een aantal lijnen, maar niet welke lijnen het zijn. ook hierin open kaart spelen tijdens de vergadering zou fijn zijn.

Groetjes Kim

PS ook ik ga naar de fokkervergadering. Mits mijn tuin het toelaat (ben hard aan het werk om mijn hele tuin te vergroten, om te ploegen, kennel te verplaatsen enz.)
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 14-04-2009, 23:39   #40
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Hoi Kim,

om iets te kunnen zeggen in welke lijnen het dwerggen voorkomt , moet je eerst nog wat meer honden testen! dus INVENTARISEREN ... maar als iedereen zo doorgaat hoeft dat niet meer door de NVTW gedaan te worden

VOORAL DOORGAAN met bloed insturen!!!

En alle uitslagen publiceren op wolfdog.org... ze moeten het er maar gewoon bij gaan zetten.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 02:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org