Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Bijeenkomste

Bijeenkomste Groot en klein – officieel en prive...

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-03-2007, 12:53   #41
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by Patty33
Wat de MAG-test betreft; gisteren was alweer in het nieuws, dat men erachter was gekomen, dat het niet zo eenvoudig was alle honden een test te laten doen. O.a. omdat de huidige test daar vermoedelijk toch niet zo geschikt voor zou zijn.
De MAGtest haalt net als veel andere testen vaak alleen “extremen” er uit. En honden die nog maar weinig prikkels/druk nodig hebben om echt te bijten zullen ook zeker niet door deze test komen.
Maar zoals ik al eerder vertelde, ik ben geen voorstander van deze test als generaal “meet instrument” omdat het mij weinig over de hond zegt en de uitslag zeker niet maatgevend is voor het gedrag van de hond in de toekomst.

Hiervan ken ik diverse voorbeelden, maar ik zal slechts een paar praktijk voorbeelden noemen waar ik zelf bij was:
*Bij een met vlag en wimpel geslaagde hond, bleek de frustratie tolerantie zo hoog opgelopen dat hij bij het verlaten van het terrein op een (diep) slapende hond dook en dusdanig verwondde dat hechtingen nodig waren.
* Een geslaagde hond beet tijdens een groepswandeling (op andere dag)een kind dat begon te huilen onverwacht in de rug
* Een gezakte hond deed zonder enige tussentijdse training een half jaar later weer de test en slaagde met een supergoede score.
* Twee gezakte honden deden en maand later een andere gedragtest (waarbij veel praktijk situaties waren ingebouwd, winkelcentra etc) en slaagde met zeer goede score als stabiele hond.
* Een geslaagde hond deed zelfde test maar zakte juist door dit praktijk onderdeel.
* Verder ken ik een aantal gezakte teven wiens nakomelingen allemaal wel voor de MAGtest slaagden.

Kortom alle testen zijn moment opnames en geven alleen een globale indruk van de hond op dat moment. Voor mij persoonlijk is het ook veel interessanter om de interactie en het gedrag van baas en hond te zien en te beoordelen in de dagelijkse praktijk

Even nog ter info bovenstaande voorbeelden waren de gedragstesten onderdeel van een fokgeschiktheid test bij rassen die niet op RADlijst voorkomen

Quote:
Originally Posted by jolanda
Dus, zoals jullie ondertussen wel begrepen hebben, ben ik voor een test!
Die heb ik veel liever dan een keuringsrapport van de keurmeester, waarbij het echt wel degelijk om de smaak van de keurmeester gaat! (zie verslag lezing Ed Gubbels)
Ik sta voor 100% achter de ideeën van Ed Gubbels
En tsja.. of alle testuitslagen wel objectief zijn…
Even een klein voorbeeldje van een “bijzondere” bonitatie uitslag die ergens op dezxe site te vinden is: een hond haalde eerst: A67 E1 M5 Og P3 en de vlg maand: A68 E3 Of R1 P3
Naast dat hij in 1 maand een cm groeide, veranderden blijkbaar ook een aantal lichamelijke kenmerken, maar werd ook zelfs z’n karakter anders.

Het doet er niet toe om welke hond het gaat, maar het geeft wel aan dat ook hierbij persoonlijke interpretatie van een keurmeester meespeelt.

Quote:
Originally Posted by bert
Waarom worden pups geboren met een werkend reukzintuig, en gaan later pas de ogen open en daarna de oren?
Maak als fokker in de praktijk ook mee dat ze binnen een paar dagen ook al je geur herkennen (blijven dan ook lekker relaxt in je nek liggen )Maar zien je je echt nog voor geen meter hoor! Ben het dus helemaal met Ron en Bert eens.

Maar doorom nog wel even een vraag aan Ron en Bert over over iets wat mij zelf super verbaasde:
Een bevriende DA had een Newfoundlander en een half gedomesticeerde vos. De vos was dikke maatjes geworden met deze Newfy, maar reageerde altijd angstig, gedrukt of panisch op andere honden.
Onverwacht kom ik een keer met mijn Newfy binnen lopen; vos springt op rent naar mijn hond, wil naar hem opspringen en krijgt op dat moment pas een soort gebrek en vliegt weg (Mijn Newfy stond zeer relaxt, zond geen vreemde signalen uit en kende div. andere vossen en hun gedrag)
Wat is jullie verklaring hiervoor?

groetjes
mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 30-03-2007, 13:12   #42
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by mijke
Maar doorom nog wel even een vraag aan Ron en Bert over over iets wat mij zelf super verbaasde:
Een bevriende DA had een Newfoundlander en een half gedomesticeerde vos. De vos was dikke maatjes geworden met deze Newfy, maar reageerde altijd angstig, gedrukt of panisch op andere honden.
Onverwacht kom ik een keer met mijn Newfy binnen lopen; vos springt op rent naar mijn hond, wil naar hem opspringen en krijgt op dat moment pas een soort gebrek en vliegt weg (Mijn Newfy stond zeer relaxt, zond geen vreemde signalen uit en kende div. andere vossen en hun gedrag)
Wat is jullie verklaring hiervoor?

groetjes
mijke
Voor mij een mooi voorbeeld van hoe belangrijk dus het reukorgaan is.

De vos ( in zijn eigen omgeving) ziet in eerste instantie een bekende Newfoundlander, en begint met reageren. Maar controleert d.m.v. geur of hij wel, dat wat hij ziet, ook klopt. Zijn reuk bedriegt hem niet. Vandaar dat hij maakt dat hij wegkomt. Ondanks dat hij een bekende Newfoundlander ziet, laat hij zijn uiteindelijke reactie afhangen van het voor hem belangrijkste zintuig.

Het is ook niet zo dat een dier altijd iets waarneemt met zijn belangrijkste zintuig, maar hij gebruikt het wel altijd ter controle.

Voor mensen geld als ze een mens zien, die ruikt naar een loopse teef, blijft het een mens. Als iemand anders beweert krijg je te horen; ik zie het toch zelf

Als een hond een mens ziet, maar hij ruikt naar een loopse teef, dan is het voor de hond ook een loopse teef

Groetjes,

Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 30-03-2007, 13:22   #43
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Hallo allemaal,

Ik ben het met Bert eens dat neus belangrijkste zintuig is. Waarom? Nou omdat wij vroeger een blinde hond in huis hadden.

Sandy is op zijn 5e jaar blind geworden. In eerste instantie was het de bedoeling om hem in te laten slapen, maar toen we er achter kwamen dat hij zich prima kon redden zonder zijn zicht heeft ie het nog zeker 6 jaar vol gehouden!
Buiten gebruikte hij vooral oren en binnen in eerste instantie zijn neus. Hij is nog nooit ergens tegenaan gelopen. Niet binnen en niet buiten, terwijl ie altijd los liep.

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 30-03-2007, 16:20   #44
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default

Quote:
Originally Posted by Jolanda
Hallo allemaal,

De hond is een ogen-dier!
De eerste reactie die de hond geeft op iets is doordat hij het ziet!
Dan pas gaat de hond zijn reuk en gehoor gebruiken.
Quote:
Bert schreef
Ja, maar het gaat er ook niet om wat de hond als eerste gebruikt, het gaat er om wat het belangrijkste zintuig is. En dat is zijn geur, vandaar GEUR dier. Een hond zal daar waar mogelijk altijd eerst zijn geur gebruiken om iets te identificeren. Hoort hij echter plotseling iets, dan registreert hij dat als eerste met zijn gehoor, en vervolgens controleert hij door, eerst te ruiken, en daarna te kijken. Volgorde van belangrijkste zintuigen blijven dan toch NEUS, OGEN, OREN.
Bert, ik had het er dus wel over welk zintuig de hond als eerste gebruikt!!!! En niet de belangrijkste!!!!!

Quote:
mijke schreef:

Maar doorom nog wel even een vraag aan Ron en Bert over over iets wat mij zelf super verbaasde:
Een bevriende DA had een Newfoundlander en een half gedomesticeerde vos. De vos was dikke maatjes geworden met deze Newfy, maar reageerde altijd angstig, gedrukt of panisch op andere honden.
Onverwacht kom ik een keer met mijn Newfy binnen lopen; vos springt op rent naar mijn hond, wil naar hem opspringen en krijgt op dat moment pas een soort gebrek en vliegt weg (Mijn Newfy stond zeer relaxt, zond geen vreemde signalen uit en kende div. andere vossen en hun gedrag)
Wat is jullie verklaring hiervoor?

groetjes Mijke
Ik heb niet gesteld dat geur niet belangrijk is, die reuk wordt gebruikt (ong. 1 sec. ?) NA iets te zien! Om het zicht te controleren/ te checken of het waar is wat hij ziet!

Kenar rent ook vrolijk op Kelpies af, omdat haar grootste vrienden Kelpies zijn. Als ze echter een onbekende Kelpie ziet en erop afstormt om die hond te begroeten en het blijkt na te hebben gesnuffeld geen bekende te zijn, dan wordt ze furieus en gaat als een razende tekeer tegen die hond.

Nog een voorbeeld:
Ik loop met mijn groep honden in het park, nadat het gesneeuwd heeft. Een sneeuwpop staat half voor een bruggetje. Normaal staat die sneeuwpop daar nooit (gek he!). Zelfs de meest stabiele hond gaat, zodra hij dat gekke geval ziet, op grote afstand alarmerend naar die sneeuwpop staan blaffen. De hele groep is gealarmeerd en loopt argwanend en schoorvoetend richting die sneeuwpop. Ik blijf bij die pop stilstaan en kijk wat om me heen. Na enige aarzeling durft de eerste hond dichterbij te komen en gaat aan die sneeuwpop snuffelen. De hele groep komt dichterbij en de sneeuwpop wordt onderhand wat gelig.

Als de honden nu nou maar gewoon geroken hadden dat het gewoon om een hoop sneeuw ging, dan hadden ze niet zo wantrouwend hoeven te zijn. Ze kunnen dat toch ruiken!?

Maar ze zagen een rare vorm op een plek waar dat nog nooit gestaan had. Daarna snuffelden ze eraan en kwamen ze erachter dat het dus gewoon sneeuw was.

En natuurlijk kan een hond waarvan een zintuig uitvalt prima overleven!
Wij toch ook als we doof zijn!

Maar het ging niet om het belangrijkste zintuig, maar om wat ze het eerst gebruiken!!!

Groetjes, Jolanda
__________________
Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 30-03-2007, 16:50   #45
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by Jolanda
Hallo allemaal,

De hond is een ogen-dier!
De eerste reactie die de hond geeft op iets is doordat hij het ziet!
Dan pas gaat de hond zijn reuk en gehoor gebruiken.

Groetjes, Jolanda
Het gaat mij vooral om bovenstaande stelling;, honden reageren ook op iets als ze het eerst horen, of eerst ruiken of eerst voelen. Dus als je het een ogen dier noemt, lees ik dat als dat je dat het belangrijkste zintuig vindt! Of heb ik je verkeerd begrepen?

M.b.t. tot de test met de pop; Natuurlijk word ervoor gezorgd dat de hond de pop eerst ziet, desnoods bewegen ze de pop een beetje op en neer als de hond niet direct interesse heeft.

Maar dan is de reactie toch echt afhankelijk van wat zijn belangrijkste zintuig hem ingeeft. Voor mij is dat dus GEUR.

Zelfde geld ook voor de sneeuwpop. De hond ziet iets, en probeert vervolgens d.m.v. snuffelen duidelijkheid te krijgen. Als zijn ogen (ogen dier) het belangrijkste zouden zijn, zou hij net als mensen hebben gezien,...O das een sneeuwpop!( vrij vertaald uit het Hondiaans ). En dan hoeven ze dus niet ook nog eens te gaan snuffelen.

En als de geur niet overeen komt met wat ze zien, dan zal daar de reactie van afhankelijk zijn. Voor de MAG test is het m.i. dus erg belangrijk dat men ervan uit gaat dat de hond een geur dier is en geen ogen dier.

Groetjes,

Bert.

Wordt al best een mooi lang topic zo
herder jest offline   Reply With Quote
Old 31-07-2010, 23:05   #46
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

zat even in de "oude"doos te graaien.
Iemand in de tussentijd van standpunt veranderd?

Gr,
Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 31-07-2010, 23:17   #47
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
Iemand in de tussentijd van standpunt veranderd?
Gr,
Barry
Meerdere keren, maar op dit moment heb ik een zitpuntje op de bank .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 01-08-2010, 17:01   #48
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Meerdere keren, maar op dit moment heb ik een zitpuntje op de bank .
Een zitpuntje is weer iets heel anders volgens veschillende websites.

Gr,
Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 15:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org