Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Leven met een TSW

Leven met een TSW Verhalen als waarschuwing voor toekomstige eigenaren - alles over het karakter van Tsjechoslowaakse wolfhonden

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-12-2006, 01:48   #1
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default Vuurwerk

In de komende tijd zal het op straat onrustig zijn i.v.m. het vuurwerk dat wordt afgestoken door de jeugd.

Helaas zijn er een groot aantal honden erg gevoelig voor dit soort knallen en zitten dan te bibberen onder de eetkamertafel en andere honden hebben er helemaal geen last van.

Toch wil ik jullie hier een paar tips geven voor de komende weken.

Bij de dierenartsen zijn er CD's te koop en vermoedelijk ook in de dierenwinkels, die je thuis kunt afspelen en waarop dus het geluid van vuurwerk te horen is. Hiermee train je je hond om dit geluid te gaan herkennen. Hiermee moet je wel vroegtijdig beginnen anders heeft het geen nut meer en dus rondom deze tijd is het nog voldoende.

Daarnaast kun je ook een paar homeopatische middelen gebruiken of Valeriaan, waardoor de honden ook wat rustiger worden. Mocht dit allemaal niet helpen, dan kun je je dierenarts vragen om een aantal tabletjes, die je dus op Oudejaarsavond kunt geven om hem door de moeilijke uren heen te helpen.

Wat echter ook wel eens wil helpen is een "borreltje". Kluts een paar eieren met suiker en een scheut cognac of kruidenbitter door elkaar en laat dat je hond drinken. De meeste honden vinden dit ook best lekker en daarop gaat hij meestal lekker slapen en heeft zo ook geen last van het vuurwerk. Probeer dit eerst even van te voren uit, hoelang je hond hierop een tukje doet om het juiste tijdstip te bepalen om hem lekker te laten slapen.

Verder laat je hond in de komende tijd aan de riem uit en op Oudejaarsavond ruim van te voren. Zo rondom 21.00 uur dan kan je hem later in de nacht, nadat het ergste voorbij is ook nog even uitlaten.

Als je hond er geen moeite mee heeft en je neemt hem om 24.00 - 0.00 uur mee naar buiten, blijf dan zoveel mogelijk aan een beschutte zijde, van b.v. huizen staan of langs een heg, zodat de hond het ook allemaal rustig kan bekijken en zo is ook de mogelijkheid, dat er wat vlak achter hem valt of hem wat raakt, zo klein mogelijk.

Het zal namelijk niet de eerste keer zijn, dat een hond schrikt en in wilde paniek er van door gaat. Doordat er dan overal geknald wordt, weet je zelf ook niet waar je zoeken moet en de hond rent dan alleen maar verder weg met alle gevolgen van dien.

Als je bezoek ontvangt of er komt iemand aan de deur, laat dan de hond niet met je meegaan om de deur open te doen. Het zal ook niet de eerste keer zijn dat een hond schrikt van vuurwerk en dan de deur uitrent.

Het lijkt allemaal zo onschuldig en zo vanzelfsprekend maar er gebeuren elk jaar weer of ongelukken met een dier of ze rennen in paniek weg maar als jullie dit lezen worden jullie weer even met de neus op de feiten gedrukt.

Verder wens ik jullie allemaal hele Prettige Feestdagen en een heel goed, gezond en fijn 2007 toe met jullie familie en de viervoeters.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 12-12-2006, 22:41   #2
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Goeie tips Letty! Thanx. Zal mij benieuwen hoe Denzel reageert op vuurwerk. Heb al van de Buuv gehoord dat het in mijn nieuwe buurt er aardig aan toegaat met het geknal. Ik denk dat ik die CD ga halen. Kijken hoe hij daar op reageert.
Heb een nogal ongelukkige tijd gekozen om te verhuizen. En ze moeten aan een nieuw huis wennen, en het is nieuwjaar .

Groetjes Kim

PS: Denzel drinkt al stiekem bier, en dat mag al niet van mij, dus als ik hem cgnac ga voeren ben ik niet consequent met mijn: "je mag pas drinken als je 16 bent!".
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 12-12-2006, 23:48   #3
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Kim,

Ja, dat heb je met dat opgroeiende grut onder de 16.

Je kunt ze nog zo goed proberen op te voeden maar ze doen het toch wanneer je er niet bij bent.

En dan zeggen ze nog dat ze het lekker vinden.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 13-12-2006, 10:28   #4
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Het intresseerd Tuff helemaal niets dat geknal. Nu moet ik erbij zeggen dat waar wij wonen je ook alleen maar carbiet hoort. Al kan dat ook behoorlijk dreunen, maar daar zijn ze al mee begonnen. Dus Tuscani kan er op deze manier al gewoon aan wennen.
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 13-12-2006, 11:37   #5
casa lupo
Junior Member
 
casa lupo's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Location: Dalerpeel
Posts: 175
Default

Hoi,

Fijn Letty, dat je ons er op tijd aan herinnerd!
Alhoewel onze honden er niet zo'n last van hebben, wij zitten ook in een 'carbiet zone', is een negatieve ervaring voor je hond vaak genoeg om de rest van zijn of haar leven bang te zijn ...!

Voor alle zekerheid houden wij onze honden dan ook de 31e en 1e altijd binnen en als ze iets moeten gaan we met ze in de tuin ...

Ik hoop voor iedereen dat er geen ongelukken en geen ontsnappingen uit angst gebeuren met oud en nieuw, en verder alvast FIJNE FEESTDAGEN EN EEN GOED EN GEZOND 2007

groet Willy
casa lupo jest offline   Reply With Quote
Old 13-12-2006, 19:27   #6
JanL
Junior Member
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 8
Default

Hallo Letty,
Bedankt voor je wijze adviezen.
Ik heb ze aan mijn jongens voorgelegd en het recept met die cognac sprak ze het meeste aan. Maar by the way, nou ben ikzelf ook nogal schrikachtig aangelegen wat betreft vuurwerkgeluiden, Kan ik dan het eiwit weglaten en de hoeveelheid cognac verdubbelen?. En ben ik nu nog niet te laat om er mee te beginnen?

Prettige Feestdagen,
Jan van de Loo.
JanL jest offline   Reply With Quote
Old 13-12-2006, 22:58   #7
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hallo

Afgelopen jaarwisseling hadden Jarno en ik moeite om onze ogen op te houden tot middernacht en elkaar wakker te houden...na twee weken met onze nieuwe pup in huis waren we bekaf

Eindelijk is het dan twaalf uur, het begint hier flink te knallen om ons heen en wat denk je? Jourdy kijkt op, geeuwt eens op die heerlijke TW wijze en maft door

Ook dit jaar zijn ze hier in de buurt al weer weken aan het spelen met vuurwerk Tot nu toe trekt Jourdy zich er niks van aan...echter waren vandaag de honden van de buren er erg onrustig erdoor - mede ook omdat de buren zelf de hele dag weg waren en ik merkte dat Jourdy daar ook onrustig van werd

Ben dus heel benieuwd hoe Jourdy dit jaar reageert om twaalf uur en wie er dan nog wakker is
Denk dat wij de 'borrel' niet nodig hebben

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 14-12-2006, 11:08   #8
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo Jan,

Ik denk, dat dit ook wel voor jouw beter geschikt is maar omdat jij wat meer gewicht hebt dan jouw jongens, moet je of de hoeveelheid cognac verdubbelen of dit meerdere malen over de dag verdeeld, nuttigen.

Misschien heb ook jij dan minder last van schrikachtige bewegingen vanwege het vuurwerk.

Laat je het me nog even weten of je de avond goed bent doorgekomen en het dus gewerkt heeft,

Groetjes,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 01-01-2007, 10:19   #9
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hallo

Na een gezellige avond waren we dit jaar nog wakker rond twaalven
We hadden besloten Jourdy gewoon vrij te laten in de woonkamer, gewoon zoals altijd s'avonds en dan om twaalf uur niet te reageren op het vuurwerk buiten.
Ons nieuwsgierig waswijf ging voor het raam staan kijken, dus hebben we met z'n drie het vuurwerk bekeken

Een goed begin van het nieuwe jaar dus!

Happy 2007 allemaal !!!

Jarno & Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 01-01-2007, 16:08   #10
casa lupo
Junior Member
 
casa lupo's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Location: Dalerpeel
Posts: 175
Default

Geweldig Patty,

Beter zo als dat ze er bang voor is!

Bij ons deden de dames af een toe een oor omhoog, of een oog open als de knal wat dichterbij was, maar verder hadden ze er geen enkele interesse voor gelukkig.

Hoop dat het voor iedereen met huisdieren zo goed is verlopen.

groet Willy
casa lupo jest offline   Reply With Quote
Old 01-01-2007, 17:43   #11
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Hier ook alles rustig verlopen, alleen 2 kittens van 4,5 mnd oud vonden het geknetter van de vuurpijlen wat raar. Ze zijn samen dicht tegen elkaar in een hangmat geklommen en toen lekker in slaap gevallen.
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 02-01-2007, 10:49   #12
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hallo

Wat het vuurwerk betreft is het inderdaad fijn dat Jourdy een nieuwsgierig waswijf is en dus niet zo snel ergens van onder de indruk
De buren zijn er niet altijd blij mee, want hij kan dus ook voor de schutting gaan zitten en dan bij de buren naar binnen zitten gluren...en daar worden hun honden natuurlijk hoteldebotel van hahaha

Wat ik trouwens wel gewoonweg belachelijk vind; ik zag dat bij een dierenzaak hier in de buurt ook vuurwerk verkocht werd dit jaar! Verkopen ze dan ook kalmeringsmiddelen voor de dieren?
Echt...daar snap ik dus werkelijk niks van!

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 02-01-2007, 11:17   #13
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Beetje tegestrijdig zeg. Bij een dierenspeciaalzaak vuurwerk verkopen. Nog nooit van gehoord. Raar!!??
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 02-01-2007, 14:18   #14
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Mijn Border Collie is rond 1u 's nachts teruggebracht door de politie... Hij wist uit te breken uit zijn ren (wat eigenlijk onmogelijk is) en werd enkele straten verder teruggevonden door mensen die zo vriendelijk waren om meteen contact op te nemen met de politie. Dankzij zijn chip wisten ze onmiddellijk van wie de hond was en waar hij woonde, dus ze brachten hem terug naar huis. De kussentjes van zijn poten zijn helemaal kapot, met diepe sneetjes erin.
Ik was binnen met de 2 (nog jonge) TsW's, omdat ik dacht dat zij meer problemen zouden hebben met het vuurwerk, maar tot mijn verbazing sliepen ze er gewoon doorheen. Ik had er niet aan gedacht dat mijn Border Collie wel eens bang zou kunnen worden, aangezien hij al 5 jaar is, en dus al wel enkele keren vuurwerk heeft gezien/gehoord.
Volgend jaar mogen ze dus allemaal binnen met nieuwjaar, want zoiets wil ik niet meer meemaken!

Gelukkig nieuwjaar aan iedereen trouwens!

Liesbeth
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 02-01-2007, 17:49   #15
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Hoi Liesbeth,

Wat een vervelende ervaring, kan je nagaan waartoe een hond allemaal in staat is als hij in paniek raakt wel fijn dat die mensen hem opgevangen hebben. ik hoop voor hem dat zijn pootjes snel genezen!!

Ik vind dat we volgend jaar allemaal maar één vuurpijltje af mogen steken, da's toch ook leuk genoeg

Nog een kleine tip Liesbeth; als je ze volgend jaar alledrie binnen houdt, denk er dan even aan dat de andere twee het angstige gedrag zouden kunnen kopieeren van de border-collie

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 02-01-2007, 20:02   #16
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hei Liesbeth,

Wat erg vervelend voor jou en de hond. Ik hoop, dat hij weer niet helemaal in paniek raakt wanneer er geen vuurwerk wordt afgestoken maar bv. met een klappertjespistool. Of door een geweerschot.

Houdt hem in ieder geval goed in de gaten als je maar denkt dat er iets van dien aard afgevuurd wordt.

Ook dan kan het trauma weer naar boven komen.

Ik wens je heel veel succes de komende tijd,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 02-01-2007, 21:17   #17
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Hallo allemaal,

Bedankt voor de goede raad. Ik zal er zeker rekening mee houden in de toekomst. Met de hond gaat het voor de rest goed. Van zijn pootjes lijkt hij geen last te hebben, dus hij heeft geen pijn. Hij heeft wel niet zo graag dat ik ze verzorg, maar ik doe het toch. Zou niet willen dat het gaat ontsteken ofzo...

Volgens de politie waren er heel veel oproepen van honden die verloren en gevonden waren, dus ik was niet de enige... Maar in de meeste gevallen loopt het allemaal wel goed af. Gelukkig maar.

Groetjes,

liesbeth.
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 02-01-2007, 21:22   #18
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hoi Liesbeth,

Dat is geen leuk begin van het nieuwe jaar zeg!

Misschien kan je eens onverwachts iets met een klap (een boek ofzo) laten vallen en kijken hoe je hond reageert. Mocht hij/zij daar al van schrikken, zou je de komende tijd wellicht vaker apparte geluiden kunnen maken, zodat de hond er weer langzaam aan went...
Hoewel ik er zelf kieriewiet van werd, was ik ergens toch ook weer blij dat die knullen hier in de buurt al weken aan het knallen waren...Jourdy kijkt nu niet meer op of om bij een knal, of hij geeft eens commentaar met een zucht wie hem nu weer durft te storen

In ieder geval veel succes!

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 03-01-2007, 02:00   #19
Smokey
Angel en Bachata,Luna
 
Smokey's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Roosendaal
Posts: 519
Default

Iedereen nog de beste wensen,wat een rot begin van het nieuwe jaar Liesbeth.Gelukkig dat die mensen hem vonden en dat ie weer snel bij jullie terecht was.Hoop dat het nu verder meevalt met de stress.
Hier was het een hele dag onrustig,begon s'morgens al met geknal.Heel de dag druk gedoe,vriendjes van de kids,s'avonds visite,ikke heel de dag druk met oliebollen bakken,dat geknal liet ze eigenlijk koud maar toen Robert s'nachts paar vuurpijlen afstak moest ik Angel binnen aan de riem houden,maar hij moest wel ondertussen loeren naar die pijlen,het gesis vond ie niks,voor Bachata was het allemaal nieuw maar die was zo nieuwsgierig en bleef maar kijken bij het raam,geen angst.Dus hier ook prima verlopen.
__________________
Groetjes Wilma
Smokey jest offline   Reply With Quote
Old 03-01-2007, 11:34   #20
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Ik ben met oudjaar bij Koos en Letty geweest. Speciaal omdat daar geen vuurwerk afgestoken wordt. Mannen in de auto en gaan.
Maarrrrrr gisteren op 2 januari 2007 werd er bij mij voor nog steeds geknald. Er liepen van de puistenpubers 's morgens om 6 uur met rotjes rond. Ik had Denzel aan de lijn toen er een gozer een rotje vlak bij hem op de stoep gooide. een flinke knal, maar Denzel gaf geen kik. Draaide zich om en liep weg.
(als ie een middelvinger had gehad had ie hem waarschijnlijk opgestoken hihihihihihi)

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org