Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Clubs en wetgeving

Clubs en wetgeving Informatie over Tsw clubs in andere landen, wetgeving betreffende TsW en Kennel club regels

 
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-04-2008, 20:12   #1
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default De nieuwe Federatie voor Rasverenigingen

Ik vind dit http://www.wolfdog.org/forum/showthr...10&langid=5een interessante discussie over de nieuwe Federatie en wil er daarom eigenlijk breder naar kijken dan alleen naar de positie van de TWK hier in.
Daarom heb ik er dit nieuwe topic over geopend.

Quote:
Originally Posted by donkamatz View Post
In mijn ogen is het altijd positief als er een tweede rasvereniging bijkomt, want als je 1 rasvereniging hebt dan krijgt deze rasvereniging een monopolie positie. En dan kunnen ze alles doen en laten wat ze zelf willen
Vanuit democratisch oogpunt ben ik het er mee eens, dat er voorkomen moet worden dat bepaalde groepen door de landelijke regelgeving een monopolie positie krijgen!
Voor alle hobby’s bestaan er tig verenigingen. Mensen die lid willen worden van zo’n club, kunnen zelf kiezen welke club hen het meeste aanspreekt.
Maar voor mij ligt dit voor RV’s nog iets anders, dan bv voor een schaak of postzegel club….

Want aan de andere kant….

Een dergelijke federatie voor RV’s biedt wel de mogelijkheid van wildgroei van allerlei rasvereniging (want wie bepaalt dan weer dat er dan maar weer 2 RV’s per ras mogen komen? Waarom geen 3 of 4 of iedere provincie of stad een eigen RV???)

In principe kan dan iedere fokker die het bv niet eens is met het fokbeleid van de al bestaande verenigingen weer een eigen vereniging starten om zijn/haar eigen visie en ideeën tav fokken te kunnen realiseren (en zich laten ondersteunen door hun eigen fan club van puppy kopers).
Want vanzelfsprekend staat het iedere rasvereniging dán weer vrij om eigen statuten/huishoudelijk reglement en het fokbeleid te bepalen.

Maar een grote diversiteit en verschillen in fokbeleid (op basis van eigen belang en persoonlijke voorkeuren) binnen een ras, lijkt mij niet goed en gezond voor welk ras dan ook!

En dan zou het toch op termijn wellicht weer handig zijn, als al die verschillende RV’s zouden gaan samenwerken met elkaar en de RVBH om gezondheidsproblemen binnen rassen aan te pakken en te voorkomen

Daarnaast denk ik dat je ook echt niet dat je van iedere aspirant puppykoper mag verwachten dat hij zich zal (kunnen) verdiepen en zal (kunnen) snappen wat nu het verschil is tussen al die diverse fokbeleid zaken en wat de impact er van op het ras is. De doorsnee pupkoper zal gewoon kiezen op wat hem gewoon de leukste club lijkt! (of wie het goedkoopste is)

Daarom denk ik dat het beter zou zijn, als iedere nu reeds bestaande rasvereniging normaal democratisch zou gaan functioneren!
Dan kunnen alle voorstellen, ook die t.a.v. het fokbeleid, onderbouwd uitgelegd worden en kunnen alle leden gezamenlijk de beslissingen nemen

Op die manier kun je tenminste nog enigszins voorkomen dat alleen de persoonlijke inzichten (voorkeuren, belangen en wensen) van een individuele fokker in de toekomst het fokbeleid van een ras bepalen.

Ik ben dan persoonlijk ook blij met de ontwikkeling binnen een aantal rassen, waarbij RV’s/fokkersgroepen/fokkerskringen/belangengroepen, op dit moment juist bezig zijn om manieren te vinden om meer samen te gaan werken !
Quote:
Originally Posted by donkamatz View Post
….., want als je 1 rasvereniging hebt dan krijgt deze rasvereniging een monopolie positie. En dan kunnen ze alles doen en laten wat ze zelf willen
Daarom schreef ik ook dat iedere RV normaal democratisch zou moeten functioneren! Dan bepalen al de leden gewoon gezamenlijk de regels.

Wanneer dit niet gebeurt en er ontstaan door gebrek aan democratie binnen een RV meerdere RV’s die dan ook weer van “alles doen en laten wat ze zelf willen” lijkt me dat ook geen vrolijk en hoopvol vooruitzicht voor het welzijn en voortbestaan van diverse rassen…
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 13:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org