Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-04-2009, 23:41   #41
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by jmvdwiel View Post
Hoi Kim,

om iets te kunnen zeggen in welke lijnen het dwerggen voorkomt , moet je eerst nog wat meer honden testen! dus INVENTARISEREN ... maar als iedereen zo doorgaat hoeft dat niet meer door de NVTW gedaan te worden

VOORAL DOORGAAN met bloed insturen!!!

En alle uitslagen publiceren op wolfdog.org... ze moeten het er maar gewoon bij gaan zetten.
nee hoor, hoe kun je anders een test vallideren als je geen hond hebt die drager is? Of een dwerg is? Die is er dus en dus ook een lijn.
En ik wil graag weten in welke lijn het al voorkomt.
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 14-04-2009, 23:52   #42
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

De test is gevalideerd, met het bloed van de moeder van de nederlandse dwerg waar Mijke het over heeft gehad in een van haar stukjes over dwerggroei. Dagaz Dille (?), de broer van deze hond is vrij (getest).
Dus in ieder geval in die lijn, maar ook in de chrop lijn... en daarmee kan het wat mij betreft wel in alle lijnen zitten

De basis van de tsjech is nu eenmaal niet zo breed.... dus inventariseren is stapje nummer 2.


Dus het heeft GEEN zin om de zarte piet toe te spelen aan bepaalde lijnen, maar door een hele simpele dna test is het nu dus mogelijk om ervoor te zorgen dat er geen dwergen meer geboren worden. En mogelijk in de toekomst alleen met vrije honden te fokken , als de verspreiding van dit gen dit toelaat... maar dit is helaas niet het enige waar op gelet moet worden bij het fokken.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 15-04-2009, 15:17   #43
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by jmvdwiel View Post
De test is gevalideerd, met het bloed van de moeder van de nederlandse dwerg waar Mijke het over heeft gehad in een van haar stukjes over dwerggroei. Dagaz Dille (?), de broer van deze hond is vrij (getest).
Dus in ieder geval in die lijn, maar ook in de chrop lijn... en daarmee kan het wat mij betreft wel in alle lijnen zitten

De basis van de tsjech is nu eenmaal niet zo breed.... dus inventariseren is stapje nummer 2.


Dus het heeft GEEN zin om de zarte piet toe te spelen aan bepaalde lijnen, maar door een hele simpele dna test is het nu dus mogelijk om ervoor te zorgen dat er geen dwergen meer geboren worden. En mogelijk in de toekomst alleen met vrije honden te fokken , als de verspreiding van dit gen dit toelaat... maar dit is helaas niet het enige waar op gelet moet worden bij het fokken.
Het is mij ook niet bedoelt om iemand de zwarte piet te te bedelen. Dat komt helemaal niet in mijn stukje tekst voor. Waar haal je dat vandaan?
Gaat mij er om dat als er bekend is dat het in bepaalde lijnen voorkomt en je heb toevallig een hond uit die lijn, dat de noodzaak van testen helemaal groot is. En deze lijnen dus zsm getest moeten worden.

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 15-04-2009, 15:23   #44
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Quote:
Originally Posted by kobesen View Post
Gaat mij er om dat als er bekend is dat het in bepaalde lijnen voorkomt en je heb toevallig een hond uit die lijn, dat de noodzaak van testen helemaal groot is. En deze lijnen dus zsm getest moeten worden.
Er is bij de SWH een teef van 12 jaar getest en drager bevonden,waar we nooit bij stil hadden gestaan dat het daar zou voorkomen.De honden die getest zijn uit eerste bewezen Dwerglijnen zijn vrij.dus uitgaan van bepaalde lijn dat die risico voller zijn is domste wat je kan doen.
Gewoon alles testen,want het zit er waarschijnlijk al net zo lang in als dat er duitse Herders werden gebruikt.Dus ga maar na,kan overal opduiken.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 15-04-2009, 17:48   #45
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by kobesen View Post
hoe kun je anders een test vallideren als je geen hond hebt die drager is? Of een dwerg is? Die is er dus en dus ook een lijn.
En ik wil graag weten in welke lijn het al voorkomt.
Tsja Kim, als je hier nieuwkomer was, zou ik je vraag nog kunnen voorstellen Maar dr zijn hier al verschillende topics over dwerggroei geweest, (zoals deze bijvoorbeeld) waarin je al van alles kon lezen over de op dat moment nog enig bekende (ned.)dwerg. En omdat we toen nog steeds op zoek waren naar een drager, probeerden we of er mogelijk een in die lijnen (en evt. nakomelingen) te vinden was.
En twee nakomelingen van Chrop werden inmiddels getest en waren dwerggroei vrij.

Maar het zou niet een beetje, maar super dom zijn als we er van uit zouden gaan dat de verspreiding van het gemuteerde dwerggen binnen het TsW ras zich beperkt zou hebben tot 1 lijn!

Quote:
Originally Posted by Xhrista View Post
Er is bij de SWH een teef van 12 jaar getest en drager bevonden,waar we nooit bij stil hadden gestaan dat het daar zou voorkomen.De honden die getest zijn uit eerste bewezen Dwerglijnen zijn vrij.dus uitgaan van bepaalde lijn dat die risico voller zijn is domste wat je kan doen.
Gewoon alles testen,want het zit er waarschijnlijk al net zo lang in als dat er duitse Herders werden gebruikt.Dus ga maar na,kan overal opduiken.
Hier ben ik het voor 100% mee eens!!
Want pas na een grondige inventarisatie (en dat betekent dus: veel honden uit juist ook verschillende lijnen testen!), kun je pas enigzins wat gaan zeggen hoe het gen binnen het TsW ras verspreid zit.
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 15-04-2009, 22:10   #46
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Lezen blijft moeilijk... maar ik heb het dus niet over jouw persoonlijk als ik het heb over : Dus het heeft GEEN zin om de zarte piet toe te spelen aan bepaalde lijnen. Gelukkig hoeft niemand zich persoonlijk aangesproken te voelen omdat de meeste lijnen toch door meerdere fokkers zijn gecreeerd En ik neem aan dat deze mensen niet bewust bezig zijn geweest om zoveel mogelijk honden te fokken die tenminste drager zijn van dit gen.

Net zoals mijn voorgangers en ikzelf al vermelden is dus de volgende stap inventariseren.

Quote:
Originally Posted by kobesen View Post
Het is mij ook niet bedoelt om iemand de zwarte piet te te bedelen. Dat komt helemaal niet in mijn stukje tekst voor. Waar haal je dat vandaan?
Gaat mij er om dat als er bekend is dat het in bepaalde lijnen voorkomt en je heb toevallig een hond uit die lijn, dat de noodzaak van testen helemaal groot is. En deze lijnen dus zsm getest moeten worden.

Groetjes Kim
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 17-04-2009, 22:30   #47
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Omdat ik van een paar mensen van buiten Nederland de vraag kreeg hoe zij konden testen, nog even een kleine toelichting:

Idereen buiten Nederland kan ook het formulier bloedafname downloaden en gewoon bij zijn eigen dierenarts in dat land 4 ml EDTA bloed laten afnemen.

Die dierenarts kan dan het bloed met de kopie van de stamboom naar het adres in Utrecht (Nederland) opsturen.
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 17-04-2009, 22:36   #48
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Mooi zeg dat er blijkbaar zoveel Animo is voor de test

Hopelijk maakt iedereen de uitslag ook openbaar, net zoals de HD uitslagen!!
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 18-04-2009, 09:11   #49
of_Mercedes_Dream
Junior Member
 
Join Date: Sep 2003
Location: Kontich, near Antwerp
Posts: 460
Default

Ik heb vandaag het certificaat ontvangen van de universiteit van Utrecht.
Zoals reeds vermeld is Branca vrij van dit gemuteerde gen.

Patrick
of_Mercedes_Dream jest offline   Reply With Quote
Old 18-04-2009, 10:01   #50
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default

Gefeliciteerd!
__________________
Elise

www.ofthevoiceofnature.nl
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 18-04-2009, 12:50   #51
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Spijtig genoeg kan ik de pdf niet openen... (ik heb acrobat reader hoor).
Kan iemand mij het formulier op een andere manier doorsturen?

Groetjes,

Liesbeth
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 22-04-2009, 16:45   #52
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default

@ Mijke: heb je een reactie ontvangen op je open brief aan het bestuur??
__________________
Elise

www.ofthevoiceofnature.nl
ELISE jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org