Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Leven met een TSW

Leven met een TSW Verhalen als waarschuwing voor toekomstige eigenaren - alles over het karakter van Tsjechoslowaakse wolfhonden

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-04-2009, 20:04   #1
SeHaVe
Junior Member
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 14
Default eierroof

Hallo,
Wil even bij jullie navragen of je het volgende al eens bij de tsjech hebt meegemaakt. Van de week ging ik met onze honden (drie) waaronder Flash of mercedes Dream naar een stuk terrein langs de maas waar ze los kunnen lopen. Een wat moeilijker begaanbaar terrein omdat ik daar weinig kans maak om medewandelaars met honden tegen te komen aangezien onze twee reuen dan wel eventjes willen "optreden". Nu is het zo dat flash sinds vorig jaar een speciale "voorliefde" heeft ontwikkeld voor zwanen in die zin dat hij me totaal verraste door een jonge zwaan van zijn ouders te scheiden en vervolgens deze regelrecht naar de zwanenhemel te helpen. Dus nu let ik goed op of er geen jonge zwanen in de buurt zijn en daar is het nu nog te vroeg voor. Hij zwemt wel eens achter volwassen zwanen aan, maar daar kan hij verder geen kwaad mee uitrichten.
Deze keer echter had hij weer een stukje achter een heel stel volwassen zwanen aan gezwommen en toen deze te ver weg waren kwam hij terug. Echter niet rechtstreks naar mij maar met zijn neus in de lucht druk snuffelend richting een inham in de maas. Eerst dacht ik dat ie het op een stel ganzen had gemunt, maar dat bleek niet het geval. Hij had dus het nest geroken van deze zwanen (had ik uiteraard niet gezien) en tot mijn stomme verbazing ging hij een voor een de eieren eruit halen! In zijn bek zwom hij ermee naar de kant en legde ze daar neer. Ik kon er over land niet bij om hem te stoppen en moest dus toezien dat hij drie stuks verplaatste. Daarna vond meneer het genoeg en kwam weer naar me toegezwommen.
Dus nu weet ik uiteraard dat ik ook moet oppassen met nesten om deze niet door hem te laten verstoren, maar hier had ik ook echt niet mee gerekent. Onze husky heeft ook wel eens een zwaan gejaagd, maar nooit op eieren.
hebben jullie dit el eens meegemaakt?

groet
Marie-Jose
SeHaVe jest offline   Reply With Quote
Old 26-04-2009, 20:52   #2
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Ja, zoiets heb ik ook wel eens meegemaakt.
ik woon aan de Maas, bij een sluis,
dus wandel vaak met de honden langs de grienden.

Zo ook enkele jaren geleden, mijn Tsjech verdwijnt in de griend,
uit mijn oog, even later komt ze terug,
met een ei in haar bek,
ze had het heel voorzichtig in haar bek gepakt en bracht het bij mij.
het was nog warm, er zat geen barstje in. (vind ik zo knap)
om in de griend naar het nest te zoeken was onbegonnen werk.
ik heb het ei onder mijn shirt, mee naar huis genomen,
en het bij de eieren van de kip die zat te broeden gelegd.

Helaas......het is niet uitgekomen
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 29-04-2009, 14:26   #3
Manishdra
Junior Member
 
Manishdra's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Nijmegen
Posts: 331
Default

Anuki is wel helemaal gek op eieren. Maar heeft gelukkig nooit een nest leeggerooft...
Manishdra jest offline   Reply With Quote
Old 01-05-2009, 16:54   #4
miran
Junior Member
 
miran's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 245
Default

mhhhh vorrheen had Bientje het nog nooit gedaan maar van de week moesten we een weekje weg en hondjes mee. Daar heeft ze dus ook heerlijk genoten van een paar eieren uit het nest van een toch wel zeer verontwaardigde en boze eend.

Ben er daarna ook wat oplettender op geworden
miran jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 00:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org