Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Leven met een TSW

Leven met een TSW Verhalen als waarschuwing voor toekomstige eigenaren - alles over het karakter van Tsjechoslowaakse wolfhonden

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-09-2011, 10:43   #21
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default

KVV of vers vlees is ongeveer 2% van het lichaamsgewicht bij volwassen honden. Puppen in de groei 4 tot 5 % van het lichaamsgewicht.
Mijn honden krijgen minder dan die 2%, daar ze best wel snel aankomen.

Igor heeft in zijn jonge jaren veel aan een ketting aan de verwarming gezeten, dit ook zodat hij onze andere hond met rust liet.
Nu loopt hij los rond, als ik weg ben gaat hij in zijn kennel (wat bijna nooit gebeurt), maar hij is meestal mee in mijn busje met kennels. Hierin kan hij heel goed alleen zijn. Ik heb dus een rijdende kennel. Alleen in de zomer is het opletten voor warm weer.

Doeska (4 jarige kruising Saarloos/ Tsjech) is erg gemakkelijk in huis, ze is erg lui (totdat ze een kat o.i.d. ziet! Ze is een echt jagertje). Ze kan de hele dag slapen.
Igor is vaak ondeugender met zijn 7 jaar.

Borstelen doe ik vaak alleen wanneer ze in de rui zijn.

Qua wandelen valt het wel mee. Wat rondjes om het huis (ong. een half uur per keer) en één keer per dag mee met mijn hondenuitlaatgroep, waarmee ik een uur à anderhalf uur mee wandel.
In het weekend vaak langere wandelingen.

Tuin is omheind met 1.80 hoge schutting, maar ze zijn nooit in de tuin als ik wegga.
__________________
Groetjes, Jolanda

Last edited by Jolanda; 30-09-2011 at 10:46.
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 08-10-2011, 16:07   #22
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Brokken krijgen de jongens hier ca 540gr p/d verdeeld over 2 voedingen (farmfood, vandaar dus iets minder als bij de meeste gangbare brokken)
Als ze vlees krijgen is dit meestal rond de 500gr wat dan een voeding vervangt.
Ik heb gemerkt dat kip mider vult als rund of schaap, dus als ze dat krijgen is het voor ieder gewoon zo een diepvries kip van de aldi, ik geloof dat die beesten iets rond 1kg wegen.

Borstelen.........wat is dat???????
2x p/j als Sky in de rui is pluim ik hem tijdens het wandelen en verder ziet hij alleen soms eens een borstel of herdershaakje tijdens een show als hij zich weer door onze Inc heeft laten vol kwijlen voordat hij de ring in moet.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik 2x p/w een poetsvrouw heb die minder gecharmeerd is tijdens de rui-momenten

Wandelen gebeurd normaal 2x p/d waarbij ik altijd velden opzoek waar de jongens los kunnen.
Na 30 min hebben ze zich zo gegeven dat ik ze de eerste uren niet meer hoor.
Ik moet er wel bij vertellen dat Sky denkt een AmBull te zijn en dus inmiddels liever lui is als moe.

Tuinafzetting is hier geen overbodige luxe.
Wij hebben een gewone plankenschutting van 2mtr hoog waarvan in de loop van 3 jaar een kleine 20 planken vervangen zijn omdat het heerschap ze gewoon doorbijt als de kinderen van de buren buiten zijn.
Ze staan in beton dus eronder door kan hij niet al moet ik toegeven dat het in onze tuin wemelt van de loopgraven want iedere muis of mol die Sky hoort daar wil hij achter aan.

Als wij weggaan zitten de honden in de hal die vrije toegang geeft tot de tuin, en nadat Sky gebrobeerd heeft om zich door de woonkamerdeur naar binnen te vreten zit hier dus een aluminium plaat op.
Verder zijn alle deurkozijnen die hij verwijderen kon inmiddels verwijdert, en de rest is gewoon Tsjech-proof gebleken bij hem, al mis ik links en recht een beetje pleister op de muren

Maar ach wie een echte Tsjech wil hebben weet dat hij moet zorgen voor een goede verzekering, het slopen vind ik hoort er gewoon bij.
Onze bulldog heeft net 1x de alarmkabels doorgebeten als pup, en tja Sky heeft inmiddels een aardige lijst op zijn naam/site staan
Maar ik moet toegeven dat ik bij zijn sloopbuien meestal in een deuk lig gewoon over de vindingrijkheid welke deze hond bezit, mijn man lacht stukken minder

Gr
Tatiana
__________________
www.hogan-sky.com

Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 12-10-2011, 12:40   #23
WAAWANYANKA
Junior Member
 
WAAWANYANKA's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Pisty
Posts: 71
Default

Mijn hondjes lopen overdag bij mooi weer buiten met de deur open zodat zij zelf kiezen waar zij willen zijn.
Onze tuin is niet zo heel groot ongeveer 1000m EN ons hekwerk is van normaal gaas MAAR erg verroest, en maar 1.10 hoog als zij willen kunnen ze weg maar waarom zouden zij weg willen als zij een goed huis hebben, ook diverse logeergasten gehad, en ook hier geen probleem je moet natuurlijk wel laten zien waar de grenzen zij, dus spelen mijn vrouw en ik de ergste ROEDELLEIDERS die je maar kan voorstellen. ( Mijke kent het hier je kan altijd bij haar na vraag doen.)

Groet Peter
__________________
www.waawanyanka.cz
WAAWANYANKA jest offline   Reply With Quote
Old 04-11-2011, 11:47   #24
Barbara S
Junior Member
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 37
Default

1000 m tuin is toch behoorlijk wat hoor. Wij hebben bij ons nieuwe huis 720 m2 meter grond, onze Leonberger vindt het geweldig, heel de dag buiten aan het scharrelen. Ben bang dat als we er eind van de maand wonen hij bijna niet meer binnen wil zijn haha
Barbara S jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 03:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org