Thread: DNA
View Single Post
Old 26-09-2004, 20:45   #13
Koos
Member

Default DNA bepaling

Naar aanleiding van de vraag van Christa bij het onderwerp van de kruising mix Duitse herder met een Canadese Wolf, over DNA, leek het me beter om er een apart onderwerp van te maken.

DNA bepaling is niet zo moeilijk om zelf te doen en veel tijd kost het ook niet.

Wij hebben ruim een jaar geleden, voor de honden waarmee wij fokken, een DNA bepaling laten doen. Je moet toch ergens beginnen en dus hebben wij nu een aantal ouders en nakomelingen daarvan, die getest zijn.
Elke hond, die bij ons weer voor de fokkerij zal worden ingezet, zal zo'n test krijgen. Niet alleen voor onze zekerheid maar vooral voor de zekerheid van onze puppykopers.

Je gaat als volgt te werk. Je gaat naar de dierenarts en deze neemt wat bloed af. Dit bloed wordt opgestuurd naar het Dr. van Haeringen Laboratorium B.V. Daar wordt het DNA profiel opgemaakt. Wanneer het is bepaald, krijg je een kaart thuis, waarop staat aangegeven, dat er van de desbetreffende hond DNA is bepaald.
Deze test wordt uitgevoerd volgens de internationale erkende DNA kenmerken (ISAG).

Het zou mooi zijn als iedereen die wil fokken, van het fokkoppel het DNA liet bepalen. Dan kan je nooit in zulke problemen komen als nu in Tsjechie het geval is, en indien er twijfel zou zijn omtrent de afstamming, dan is het gemakkelijker om het na te trekken, via het bloed van de pup.

Helaas is het nog steeds niet zover, al zijn er wel geruchten via de Raad van Beheer, dat het waarschijnlijk niet zolang meer duurt voordat het zal worden ingevoerd. Maar ja, je weet het bij de Raad nooit.
De kosten vielen ons erg meer. Voor ongeveer Euro 55,-- kan de DNA test gedaan worden, exclusief het dierenarts bezoek om het bloed af te nemen.

Bij de DuitseHerders is het al een algemene gewoonte geworden om DNA te laten bepalen dus waarom ook niet bij andere rassen.

Christa, ik hoop, dat ik je hiermee een antwoord gegeven heb op je vraagen dat het in de toekomst een uitkomst zal blijken te zijn.

Groetjes,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote