Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Fokken

Fokken Informatie over fokken, bonitaties, jeugd presentaties en nesten

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-09-2004, 20:45   #1
Koos
Member

Default DNA bepaling

Naar aanleiding van de vraag van Christa bij het onderwerp van de kruising mix Duitse herder met een Canadese Wolf, over DNA, leek het me beter om er een apart onderwerp van te maken.

DNA bepaling is niet zo moeilijk om zelf te doen en veel tijd kost het ook niet.

Wij hebben ruim een jaar geleden, voor de honden waarmee wij fokken, een DNA bepaling laten doen. Je moet toch ergens beginnen en dus hebben wij nu een aantal ouders en nakomelingen daarvan, die getest zijn.
Elke hond, die bij ons weer voor de fokkerij zal worden ingezet, zal zo'n test krijgen. Niet alleen voor onze zekerheid maar vooral voor de zekerheid van onze puppykopers.

Je gaat als volgt te werk. Je gaat naar de dierenarts en deze neemt wat bloed af. Dit bloed wordt opgestuurd naar het Dr. van Haeringen Laboratorium B.V. Daar wordt het DNA profiel opgemaakt. Wanneer het is bepaald, krijg je een kaart thuis, waarop staat aangegeven, dat er van de desbetreffende hond DNA is bepaald.
Deze test wordt uitgevoerd volgens de internationale erkende DNA kenmerken (ISAG).

Het zou mooi zijn als iedereen die wil fokken, van het fokkoppel het DNA liet bepalen. Dan kan je nooit in zulke problemen komen als nu in Tsjechie het geval is, en indien er twijfel zou zijn omtrent de afstamming, dan is het gemakkelijker om het na te trekken, via het bloed van de pup.

Helaas is het nog steeds niet zover, al zijn er wel geruchten via de Raad van Beheer, dat het waarschijnlijk niet zolang meer duurt voordat het zal worden ingevoerd. Maar ja, je weet het bij de Raad nooit.
De kosten vielen ons erg meer. Voor ongeveer Euro 55,-- kan de DNA test gedaan worden, exclusief het dierenarts bezoek om het bloed af te nemen.

Bij de DuitseHerders is het al een algemene gewoonte geworden om DNA te laten bepalen dus waarom ook niet bij andere rassen.

Christa, ik hoop, dat ik je hiermee een antwoord gegeven heb op je vraagen dat het in de toekomst een uitkomst zal blijken te zijn.

Groetjes,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 08:55   #2
Xhrista
Junior Member

Xhrista's Avatar

Nog een vraagje.Hoelang blijft het bloed dan daar opgeslagen?Of zit daar geen tijd aan vast?

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 10:04   #3
Koos
Member

Hallo Christa,

Zover mijn gegevens strekken, blijft het daar voor onbepaalde tijd liggen.

Groetjes,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 01-11-2004, 23:17   #4
mijke
Senior Member

mijke's Avatar

Hoi Letty,

Kun je wat meer vertellen over het van Haeringen laboratorium. Bepalen zij daar alleen het DNA of wordt het daar ook opgeslagen?
Werken zij ook samen met de GCS (genetic counselling services) en de DNA data bank?
Of heeft ieder instituut hier in Nederland weer z'n eigen databank?
Ik hoop dat jullie hier wat meer over weten en hier een reactie op willen geven

Ook ik wil om diverse redenen het DNA van mijn honden laten bepalen. En heb daar ook een gesprek over gehad met GCS.

Ter info zal ik er even in't kort wat over vertellen:

Waarom een DNA-databank:

Van dieren kan een kleine hoeveelheid bloed (of ander biologisch materiaal) in een DNA databank worden opgeslagen.
Daaruit kan indien nodig DNA worden gewonnen voor een aantal doeleinden:
* afstammings gegevens (en controle) van een hond voor fok en selectie beleid
* vaststellen of een dier afwijkingen vererft (voor een aantal is dat nu al mogelijk, maar in de toekomst zullen daar mogelijk meer bij komen)
* het profiel van het dier is vastgesteld (ivm verlies, diefstal, geschillenetc)

Kosten voor twee mogelijkheden van opslag in de DNA databank:

A* Voor de oplsag van DNA materiaal (die minimaal 25 jaar duurt) betaal je 20 euro. Daarna kan je op elk gewenst moment als het nodig is nog het DNA profiel laten bepalen.

B* Als je nu al het DNA profiel wilt laten bepalen betaal je 57,50 euro extra. Dan wordt het DNA profiel ook opgenomen in het electronisch archief en blijft ook 25 jaar bewaard.

Werkwijze:

Wanneer je een DNA monster van je huisdier in de databank wilt laten opslaan, moet je van te voren een aanmeldingsformulier bij GCS aanvragen en het bedrag overmaken.

Zodra het bedrag ontvangen is kun je met het aanmeldings formulier naar de dierenarts om een beetje bloed te laten afnemen ; kopie stamboom meenemen is verplicht (en het handigste, goedkoopste is natuurlijk omdat te laten doen als je toch al voor bv een enting naar de dierenarst moet )

Vervolgens stuurt de dierenarts alles op. GCS voor de verdere afhandeling en stuurt een certificaat ter bevestiging van opname in de DNA databank.

Groetjes,
mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules