Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Overig

Overig Alles over Tsjechoslowaakse Wolfhonden

Thread Tools Display Modes
Old 09-03-2009, 22:53   #31
Xhrista
Junior Member

Xhrista's Avatar

Wat ik weet,is dat het in nederland alleen kan ,het aankeuren van honden zonder stamboom of halve stamboom,als de RV van dat ras mee wil werken.Dan wordt het stamboek zeg maar ge-opend.Dan krijg je registratie honden 0,1,2 en de 3e is dan de officiele stamboom.

Weet van duitse honden,die daar een G1 hadden(dat wil zeggen 1 ouder geregistreerd als SWH)die komen hier toch ook in bijlage G1,ondanks dat we dat in nederland niet toestaan.Dat kan dus ook met de TsWen andere rassen.

Elk land heeft z'n eigen regels daarin en daar vaak weer onderverdeeld in de rasverengingen,die eigen regels hebben.

Maar hoe ze het ook doen,als er een export pedeegri bijzit,welke dan ook,dan moet hond hier ingeschreven worden.

Het is wel vaak heel moeilijk om erachter te komen bij een kennelclub ,wat nu precies de regels zijn,want al is er een reglement er hangen altijd weer bijlages aan,die vaak niet goed bekend zijn.

Mijn advies aan nieuwe fokkers is dan ook altijd,zorg dat je minimaal 3 generaties van je keuze ook echt kent,dus niet alleen op papier,maar ook duidelijke foto's en desnoods via andere mensen hoe de honden zijn.
En dat geldt natuurlijk ook als je serieus voor een pup gaat kijken.

Net wat Mijke zegt,je bent vaak heel lang bezig om geschikte partner te vinden.Weet dat sommige al starten zo gauw ze teefje in huis hebben.Maar ik ook met jonge reu ben al aan het rondneuzen wat goede combi zou kunnen zijn.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote

Posting Rules