![]() |
![]() |
|
Fokken Informatie over fokken, bonitaties, jeugd presentaties en nesten |
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
|
![]() |
#1 |
Angel en Bachata,Luna
|
![]()
Ongelooflijk dit zeg!
Snap niet dat dit voor de gek houden van mensen nog steeds doorgaat.... Notabene is de Tamaskan een hond zonder wolvenbloed,zeggen ze zelf... Known for its wolf like apperance, the Tamaskan Dog has no wolf content, contrary to popular rumour. *bron* http://www.tamaskan-dog.co.uk/ Ach wat maakt het uit dat er een Saarloosreu papa was van een nest?, en wat maakt het uit dat er nu een Tsjech mama wordt van een aankomend nest. We houden lekker vol dat er vooral GEEN WOLF inzit!!!! Mensen willen gewoon bedonderd worden lijkt het wel? En allemaal voor de centjes? Ik kan hier dus ook niet over uit. Maarja het gebeurt en mensen betalen er graag voor he? Mensen geloven in sprookjes.... Ben benieuwd hoe dit sprookje eindigt?
#2 |
Angel en Bachata,Luna
|
![]()
Zat ff bij de 'pedigree' van de Tamaskanreu Blustag Red Rum-calling name Maguyuk te kijken,daar word je echt NIET vrolijk van,
http://www.tamaskan-dog.org/database...2&pag=pedigree Broers en zussen getroffen door epilepsie, broers en zussen getroffen door Addison. Waarom zou je in hemelsnaam met deze reu willen fokken als fokker??? ![]() Afgezien dat het 'nog' geen erkend ras is?
#3 | |
Junior Member
|
![]() Quote:
Rare is nml dat je hier een link gebruikt van de persoon die eruit is geknikkerd en vervolgs wel de database ( trouwens die ik erg mooi vind dat ze open en bloot alle ziektes etc erbij zeggen, zou misschien ook tip zijn voor de Saar en Tsjech ....) op de juiste pagina kan vinden. Als je het nml een beetje bijgehouden heb weet je ook dat ze al een tijdje niet meer zeggen dat de Tamaskan zonder wolfbloed is. Sterker nog als je echt op de hoogte wil zijn zonder dat je onzin gaat verkopen zal ik gewoon eens dit forum (http://www.tamaskan-forum.com/) gaan lezen en zoek dan voornamelijk even over de DNA testen die gedaan zijn in Amerika ![]() Last edited by miran; 30-10-2012 at 08:36. Reason: Opmerking over eigenlijk best een mooie database erbij gezet |
|
![]() |
![]() |
#4 |
Member
|
![]()
Er even vanuitgaande dat de Nederlandse Tamaskan Club tot de 'goede tak' hoort, waar ook de voorgenomen dekking -waarover hier op het forum geschreven wordt - vermeld staat, verbaas ik mij over een aantal zaken.
Met name waarom men uberhaubt dit ras wilt ontwikkelen. Op de site staat bij 'karakter' uitgelegd, wat men niet wilt en dan wordt de vergelijking getrokken met de Saarloos Wolfhond en de Tsjechoslowaakse Wolfhond. Waarom dan nu toch de keuze voor een kruising met een Tjech? Ook staan er een aantal kenmerken vermeld, die of bij de Saarloos of bij Tjech of bij allebei voorkomen. Als je daar niet naar op zoek bent, dan ga je voor de Tamaskan? Terwijl de Tamaskan voorkomt uit de Husky, Duitse Herder, Malamut. Waarom dan niet voor een van die rassen gaan. Of bijvoorbeeld een totaal ander ras als de Zwitserse herder. Alleen vanwege het 'wolfse uiterlijk' dus. Iemand die een hond alleen kiest op uiterlijk, zou sowieso geen hond moeten aanschaffen. Als je niet met een Saarloos of Tjech uit de voeten kan, dan kan je dat wel met een Tamaskan? Terwijl de karakterbeschrijving een combinatie is van deze twee? Ik begrijp dus absoluut de noodzaak niet van dit nieuwe hondenras. Nog minder begrijp ik deze keuze van een fokker, die beweert -net zoals alle fokkers altijd zeggen- ik fok uit liefde voor dit ras. Echt? Gezien het gedrag van deze fokker de laatste jaren m.b.t. haar eigen honden, trek ik dit absoluut in twijfel. Wel erg toevallig sinds ze daar meerdere malen openlijk kritiek op heeft gekregen, dat ze het gaat zoeken bij een andere ras, andere club. Waar is de liefde voor de Tjech gebleven? Het wordt te lastig allemaal, ach dan creëren we toch gewoon een nieuw ras... Nee...ik blijf het gewoon niet begrijpen. Had ik zeven jaar geleden geweten wat ik nu weet, was ik sowieso nooit naar een kennel gegaan. Ik help niet meer mee aan het willens en wetens voor god willen spelen. Dat er mensen zijn die dit wel prachtig vinden; het zij zo. Echter als je het dan doet, houdt je tenminste aan de (te weinig) richtlijnen en normen die bestaan. Groet, Patty
![]() Last edited by Patty33; 30-10-2012 at 11:07. Reason: de ergste spellingsfouten eruit gehaald...wellicht nog een aantal over het hoofd gezien |
![]() |
![]() |
#5 |
Junior Member
|
![]()
Patty ik vind dat je een aantal hele goede vragen stel.
Ik weet natuurlijk niet wat van andere de redenen zijn waarom ze in dit ras gestapt zijn maar ik kan je wel vertellen waarom ik op de Aatu tamaskan gestapt ben als je daartoe geintresseerd ben. Er zijn mensen die weten waarom en sommige kunnen het begrijpen sommige niet. Dat mag en kan. Wel kan ik jou ook wel begrijpen wat je bedoeld met als ik had geweten wat ik nu weet had ik nooit naar een kennel gegaan. Soms heb ik dat gevoel ook wel hoor en welk ras erkend of niet je nu ook neem denk ik wel dat je moet blijven kijken naar het geheel. In elk ras heb je fokkers die goed en minder goed zijn. Sommige hebben misschien idd het idee voor God te spelen maar ik weet ook wel zeker dat er bij elk ras fokkers zijn die zichzelf meer normen en richtlijnen op leggen dan de algemene die bestaan. Van welk ras je ook hou vind ik niet dat je door de negativiteit die bij elk ras komt kijken je daarin zelf je eigen ras moet opgeven. Dit zou zonde zijn denk ik want ik denk juist dat je ras mensen nodig heeft die weten dat je niet voor god kan spelen en dat je het beste wil voor een individueel dier |
![]() |
![]() |
#6 | |
Member
|
![]() Quote:
![]() Ik weet ook dat er fokkers zijn met het verstand en het hart op de goede plek en niet om iemand veren in de reet te willen steken, maar een Mijke, Margo, Liesbeth, Patrick...dan ben je goed bezig. Als dan een fokker bewust willens en wetens het 'eigen' ras gaat misbruiken, dan mag deze van mij flink aangepakt worden. Iemand die het alleen al een dergelijke plan in zijn hoofd haalt, begrijpt niet waar hij of zij mee bezig is. Laat staan dat een dergelijke dekking dan ook nog eens wordt uitgevoerd. Dus de heftige reacties als 'uit de vereniging kieperen, royeren, e.d.' ...tja, die vind ik terecht in deze. Voor mij persoonlijk weer een voorbeeld dat de regels en wetten nog meer aangescherpt moeten worden. Het is helaas blijkbaar toch nodig. :-( Of je nu fokker bent, hondeneigenaar, hondentrainer of niks met honden (dieren) van doen hebt; wij mensen moeten eens eindelijk in onze hersens opnemen en vasthouden, dat dieren levende wezens zijn...geen produkten.
![]() |
#7 |
Junior Member
|
![]()
Ik begrijp je gevoel best hoor maar zoals ik al zei kan ik niet voor een ander spreken maar wel voor mijn zelf
![]() Ook ik heb "mijn ras" waar mijn voorliefde ligt( is trouwens niet de Tsjech sorry) ook voor dit soort dingen gebruikt. Zoals ik al zei sommige hebben daar mijn reden voor en mijn reden heeft dan ook met het ras waar mijn voorliefde ligt te maken. Zoals ik al zei als je echt wil weten waarrom bv sommige mensen zo'n keus maken kan ik je mijn keus uitleggen. Misschien dat je dan eventueel zoiets kan begrijpen terwijl je het er dan nog steeds niet mee eens hoeft te zijn ![]() Maar daarbij vind ik het dan wel jammer dat jezelf je ras op geeft terwijl je dus jezelf ook tussen die fokkers kan zetten die je zelf bewonder daarin. Wat net wat jezelf zegt de dieren hebben juist die mensen nodig die zo goed beseffen dat het levende wezens zijn ![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||||||
Junior Member
|
![]()
Het is misschien verstandiger om me erbuiten te houden maar ga nu toch een reactie plaatsen aangezien er dingen geroepen worden die nogal aanvallend zijn naar de Tamaskan toe en ook niet kloppen.
Ik ben zelf eigenaar van 2 Tamaskan, Konah (uit HET Saarloos nest) en Winter. Ik beheer bovendien de website van de Nederlandse Tamaskan Club en de website van het Tamaskan Dog Register, dus die Database waarnaar verwezen wordt is door mij gemaakt. Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Ikzelf heb niets tegen wolfhonden maar ik wilde liever niet een hond die van angst in een hoekje wegduikt als er bezoek komt of een hond die alle andere honden opvreet, vandaar mijn keus voor de Tamaskan. Quote:
Quote:
Quote:
|
|||||||
![]() |
![]() |
#9 | |
Member
|
![]() Quote:
En zou het dan al wel zo diep 'erin' zitten, zoals jij aangeeft...dan ga je toch 'inkruisen' met dit ras? Ergens klopt dat gewoon niet, naar mijn idee. Ik heb er respect voor, dat je je keuze probeert te verduidelijken. Mij krijg je gewoon niet om. Dat zul je ook altijd blijven houden, dat mensen van mening verschillen ![]() Als je lid bent van een RASvereniging, die kruisen buiten het eigen ras niet wenst, dan heb je je daar aan te houden. Of die kruising nu wel of niet een goede zaak is, staat er dan buiten.
![]() Last edited by Patty33; 30-10-2012 at 13:02. Reason: blijft lastig goed te verwoorden, wat je bedoelt ;-) |
|
![]() |
![]() |
#10 |
Member
|
![]()
Ik zit hier tussen alle bedrijven door over na te denken en mij rijst ook de vraag:
Als je twee 'vriendelijke' honden kruist, krijg je dan automatisch een vriendelijke pup? Daar gaat dus weer een hoop experimenteren, gefok enzo aan vooraf. En weer een boel honden die maar moeten hopen, dat ze ondanks dat ze niet aan de verwachtingen voldoen een thuis vinden. En wat is dan mis met een Tjech of Saarloos uit een lijn, waar wenselijk gedrag aanwezig wel aanwezig is? Of met bijvoorbeeld een Zwitserse herder die aan de gewenste karakter-omschrijving van de Tamaskan Club voldoet? Is het dan echt zo raar, dat ik vind dat er al genoeg hondenrassen aanwezig zijn, waar voor 'elk wat wils' bij zit? Akelig om dit zo te schrijven, want nogmaals het zijn immers geen produkten. Fokken; ik blijf het maar een vreemde bezigheid vinden.
![]() Last edited by Patty33; 30-10-2012 at 13:37. Reason: ... |
![]() |
![]() |
#11 |
Junior Member
|
![]()
Ze kruisen maar een end weg!! TSW is tenslotte zelf ook een kruising!
OK, ze hebben er weer hond in terug gefokt en na JAREN en JAREN onderlinge fok hebben ze uiteindelijk een rashond benaming gekregen! Maar hoevaak word er niet aan nieuwsgierige uitgelegd dat de TSW uit een kruising is ontstaan tussen wolf en duitse herder! en een ieder die het vertelt, vertelt dit met trots! Ik ook hoor, vind het wel stoer die reactie van de mensen zodra ze horen dat er echt wolven bloed in zit! En ja het uiterlijk heeft ook deels mijn besluit voor een TSW doen vormen. Gelukkig beviel het karakter mij ook erg goed en ben ik helemaal gelukkig met Aro. En wat een rasvereniging betreft! Zij bepalen niet wat de EIGENAAR van een TSW wel en niet mag doen met de hond! Zij zijn er om het ras te bevorderen dmv voorlichting te geven en eventuele richtlijnen uit te zetten! Het zijn geen wetten! Al dekt mijn reutje een chiwawa teef! Hè, als die dat lekker vind prima! (al denk ik niet dat het kleine beessie er van zal genieten) komen er pups van! is dat dan nog altijd mijn verantwoording en niet die van een Rasvereniging! (Even voor de duidelijkheid: Ben niet voor kruisen, maar ook niet tegen) Kijk het bestuur is wel gemachtigd een lid uit de vereniging te zetten om wat voor redenen dan ook, maar zou dit dom en ongegrond vinden! ten eerste verlies je zo helemaal inspraak op de fokker en ten tweede heb ik vernomen via internet en van mensen binnen de NVTW dat Corry Keizer welleens Saarlozen en Tjechen heeft gekruist en die is tot ere-lid verkozen! Verder vind ik dat er eens harder moet worden gekeken naar fokkers die het om het geld te doen is en meer dan 10 tot 20 honden hebben lopen! soms ook verschillende rassen! die fokken het maximale aantal nesten uit de Teven en Reuen en worden daarna worden de honden afgedankt met een kut smoes! Die doen het niet voor het ras maar voor de centen en plegen gewoon simpel weg Dierenmishandeling! Ook dit is in nederland een probleem en GEEN RAS UITGEZONDERD!!! Zou een wet moeten komen dat fokkers maar max 1 nest per jaar mogen fokken! moet je is opletten hoe snel het asiel leeg is! maargoed das mijn mening! Ook vind ik het netjes dat van Aelske Slukse hier gewoon open en eerlijk in is! Hoeveel tjechen lopen er wel niet rond met stambomen wat gewoon niet klopt omdat er gekruist is met een saarloos of duitse herder en dit gewoon word verzwegen zodat de centen wel binnenkomen! Als dit zo`n strenge eis is mogen ze welleens een bloed test gaan verplichten om te kijken of beide ouders wel zijn zoals gezegd word! denk dat een hoop fokkers dan even zullen slikken! ook fokkers binnen de NVTW!
#12 |
Senior Member
|
![]()
Ik vind het ook een byzondere ontwikkeling.
Ik vraag me dan ook af wat de RVB gaat vinden van een mixnestje bij een kennel met een officieel geregistreerde kennelnaam. En gaat dit nestje mee tellen voor het aantal nesten wat deze teef mag krijgen tijdens haar leven of wordt ze een volgende loopsheid gewoon weer opnieuw gedekt door een tsjechen reu? Aan de andere kant zou een ras in opbouw gebruik moeten kunnen maken van andere rassen, maar zou dit dan tenminste met toestemming van rasvereniging/rvb moeten? Hoe doen ze dit in andere landen? een fijn dilemma. gr judith |
![]() |
![]() |
#13 | |
Ottokar lovers
|
![]() Quote:
en dat is in dit geval zeker niet gebeurd, naar ik begreep. Wanneer de Tamaskan vereniging op zoek is naar erkenning van het ras (wat geen ras is), dan zou je een ietwat professioneler aanpak mogen verwachten. En dan had de bewuste fokker, indien zij al de juiste fokker was, dit in overleg met de NVTW / RVB kunnen doen. Maar jij en ik gaan uit van 'edele' motieven, wat hier niet bepaald het geval lijkt te zijn. |
|
![]() |
![]() |
#14 | |
Erfelijk aangeboren Bitch
|
![]() Quote:
Dit is gedeeltelijk wel gebeurd heb ik begrepen. Alleen is het zo dat de NVTW zich niet mag bemoeien of inlaten met de Tamaskan. Dit omdat de RvB het verbiedt. NVTW heeft zich aan de regels van de raad te houden. Van het Aelse sluske heeft zonder effe te bellen met de NVTW zich opgeworpen als fokker van de Tamaskan. Ze had er ook voor kunnen kiezen om in overleg te gaan met de NVTW. Mischien had ze een contructie (tweede kennelnaam) of iets dergelijks kunnen bedenken dat niet gelinkt was aan de NVTW. Er is vanalles voor te bedenken. Dit is niet gebeurd. En van "edele motieven" kun je idd niet spreken.
![]() |
#15 | |
Member
|
![]() Quote:
En hier sla je dus de plank mis; als het zo open en eerlijk was/is; waarom is het dan een totale verassing voor de NVTW ?
![]() Last edited by Patty33; 01-11-2012 at 11:42. Reason: Reacties verwijderd, omdat we anders weer heel ver van het topic afraken: ongewenste kruising Tamaskan - TW. |
|
![]() |
![]() |
#16 |
Junior Member
|
![]()
Nope! Ik Ben eigenaar en ik bepaal wat ik met me hond doet! Als ik me niet aan de eisen van de rasvereniging voldoe dan erkennen zij het nest niet enz! Maar mogen het niet verbieden want ze zijn een vereniging een geen overheid instantie die geboden kan opleggen! Dat ze het lidmaatschap opzeggen (vanuit het bestuur) is hun recht! Maar daar houdt het op! En wat mensen ervan vinden is hun zaak! Zij is eigenaar, niet de nvtw!
Dit is uit een wetterlijk oogpunt! Ook staat er niet in de statuten dat zodra er van de fok eisen word afgeweken dit direct resulteert in opzegging van het lidmaatschap! Maar gekeken naar de trieste opmerkingen die hier worden geplaatst ga ik niet verder mee in discussie! Dit is een zaak tussen nvtw (bestuur) en aelske sluske! En gaat jullie verder niets aan Zou zeggen kijk allemaal is in de spiegel! Of jullie allemaal zo heilig zijn!
#17 |
Member
|
![]()
Volgens mij beweert niemand heilig te zijn? Zou ook wel saai worden zeg, met allemaal heilige boontjes op de wereld
![]() Dit is echter een openbaar forum en iedereen heeft het recht zijn persoonlijke mening, zorgen, etc te uiten. Maar dat kan ook op normale 'toon'. Wat wel wettelijk kan en niet, dat zal de NVTW idd even goed moeten uitzoeken. Echter bestaat er ook nog zoiets als ethiek. Mijn mening daarin is wel duidelijk; fokken, het mag van mij in zijn geheel een aantal jaren verboden worden. Eerst eens gedegen richtlijnen bij WET vastleggen, de miljoenen thuisloze honden een goed thuis bezorgen en dan kijken of fokken uberhaubt een zinnige en nodige activeit is. En zou dat dan zo zijn, bij wet vastleggen, dat niet iedere 'huis-tuin-en-keuken-muts' zich hier mee kan bezig houden. Inmiddels mijn standpunten, mening, visie of hoe je ook noemen wilt ook wel weer genoeg opgedrongen eh neergeschreven hierzo. ![]() Hoop wel binnenkort een bericht te lezen, hoe met deze kwestie verder wordt omgegaan bij de NVTW, RvB, FCI. Groet, Patty
#18 | ||
Junior Member
|
![]() Quote:
Quote:
Gezien de toon van sommige berichten( gelukkig niet alle) is dit zowiezo mijn laatste bericht hier. Ik vind het prima als mensen ergens niet mee eens zijn, sterker nog persoonlijk vond ik het fijn te discuseren met Patty die het totaal niet eens is. Mensen die een goede discussie erover willen hebben of vragen hebben kunnen mij altijd wel ergens vinden maar bij deze vraag ik een admin om mijn account op dit forum te verwijderen. |
||
![]() |
![]() |
#19 |
Ottokar lovers
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Erfelijk aangeboren Bitch
|
![]() Quote:
Als een lid zich niet aan de regels houdt binnen een vereniging is het zo dat de ledenvergadering een lid kan verwijderen uit de vereniging. Werkt hetzelfde met een voetbalvereniging.
Het product van je eigen denken, is je omgeving! (citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net) 'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!! Last edited by kobesen; 01-11-2012 at 15:08. |
|
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|