![]() |
![]() |
|
Fokken Informatie over fokken, bonitaties, jeugd presentaties en nesten |
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
|
![]() |
#1 |
Erfelijk aangeboren Bitch
|
![]()
Hoi Mijke,
goeie uitleg, maar nog niet de vraag beantwoord of "dekken" het zelfde is als ook daadwerkelijk een nest krijgen. Als het goed is, is op dit moment zo dat als de teef VOOR de 5 e levensjaar gedekt is en dit dekbericht is doorgegeven aan de RvB. Kun je ermee fokken tot 8 jaar. Dus OOK als de teef leeg blijkt te zijn! De teef moet namelijk gedekt zijn. Dat is nu de regel. Hoe dat straks door de NVTW ingevuld gaat worden en of daar andere regels voor komen weet ik niet. Ik was niet bij de fokkersbijeenkomst. Groetjes Kim
![]() |
#2 | |
n00b
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#3 |
n00b
|
![]()
De nieuwe fokregels zijn bij leden van de NVTW vorige week in de bus gevallen middels de czech point.
Wat vinden jullie van deze vernieuwde set regels?
![]() |
#4 | |
Junior Member
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#5 |
Junior Member
|
![]()
Daar was ik iets te snel. Ik dacht dat je bedoelde los per post, maar ze staan natuurlijk in het clubblad
![]() ![]()
![]() |
#6 |
|
![]()
Ik heb er geen mening over. Er is overal wat voor te zeggen. Denk dat we moeten afwachten hoe dit gaat werken in de praktijk.
![]() |
#7 | |
Non active.
|
![]() Quote:
![]() En dat daar nog steeds niemand wat van wil weten ![]() En dan heb ik het niet over een magtest,maar gewoon en simpel VZH examen. En dit dus voor de honden waar mee gefokt word . Want de Tjech is en blijft toch een werkhond ![]() ![]() En ik vind dat toch bij erg veel honden niet te zien, en dan heb ik het dus niet over het werktemperament van de mechel ![]() ![]() ![]() Maar het bange behoort toch echt niet in een Tjech thuis ![]() En in de huidige fokreglementen,mag je dus gewoon met bange honden doorfokken ![]() Met een VZH-tje sluit je die groep uit, hoe mooi of ze ook mogen wezen ![]() Groette Martine.
![]() |
![]() |
#8 |
Senior Member
|
![]()
volgens mij staat dit regeltje er niet in wat wel in het basis fokreglement van de raad van beheer staat. Waarschijnlijk een foutje want ik denk niet dat je regels soepeler mogen zijn dan de regels van de raad van beheer
![]() punt 3 artikel VIII.1 Een teef mag niet gedekt worden na de dag waarop zij 96 maanden oud is geworden (vind het zelf niet zo'n nuttig artikel) Verder vind ik het jammer dat je minimaal 1 jaar lid moet zijn van de NVTW vereniging voordat je in aanmerking komt voor bemiddeling. Voor de rest kan ik het er wel mee eens zijn dus ook dat er een maximaal aantal nesten is voor de reuen.. alleen voor mij nog niet duidelijk wat als je reu buiten de grenzen van nederland dekt ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Senior Member
|
![]() Quote:
Ik weet dat VZH staat voor Verkeers Zekere Hond, en dat het examen bestaat uit 2 onderdelen: Gehoorzaamheid en een Praktisch deel (waarbij het gedrag van de hond getoetst wordt in eenvoudige verkeerssituaties). En in principe moet iedere hond dat examen kunnen behalen. Maar ik denk dat jij iedereen veel beter kan uitleggen wat het VZH allemaal precies inhoudt! Zelf denk ik dat zo’n examen misschien best wel een idee is als test voor de TsW. Zeker als de RVBH de M.A.G. test zou gaan invoeren voor alle rassen! ![]() En het lijkt mij ook toe dat honden die een VZH examen behaald hebben in de toekomst vrijgesteld kunnen worden van de M.A.G. test
![]() |
![]() |
#10 |
Non active.
|
![]()
VZH Verkeerszekere hond.
Het examen bestaat uit twee gedeelten: Afdeling A: Gehoorzaamheidsoefeningen Afdeling B: Het praktische gedeelte Voor dit examen wordt slechts de kwalificatie geslaagd of afgewezen verstrekt, waarbij eventueel de in afdeling A behaalde punten vermeld kunnen worden. De kandidaat is geslaagd wanneer hij voor afdeling A, het gehoorzaamheidsgedeelte, 70% van de te verkrijgen 60 punten behaalt En afdeling B, het praktische gedeelte, naar het oordeel van de keurmeester, als voldoende beoordeeld wordt. Aan de geslaagde honden wordt een diploma uitgereikt. Voor het halen van dit examen is geen bepaalde termijn gesteld. . Afdeling A: Gehoorzaamheidsoefeningen 1. Volgen aan de lijn (snelle, langzame en gewone pas) 2. Vrij volgen (snelle, langzame en gewone pas) 3. Zit uit de beweging 4. Afleggen met voorroepen 5. Afliggen met afleiding Maximaal te behalen: 60 punten. Een hond, die bij deze afdeling niet tenminste 42 punten behaalt wordt uitgesloten van verdere deelname aan het examen. Afdeling B: Het praktische gedeelte De oefeningen moeten op de openbare weg (straten, wegen of pleinen) met matig verkeer uitgevoerd worden. Het openbare verkeer mag daarbij niet gehinderd worden. De oefeningen voor afdeling B worden niet gewaardeerd in punten. Om te kunnen slagen voor dit onderdeel is de totale indruk van het gedrag van de hond in het verkeer maatgevend. Het is ter beoordeling van de keurmeester of deze de enkele oefeningen met elke hond apart op de daarvoor uitgezochte plaatsen uitvoert, dan wel alle honden één oefening laat doen en dan naar de volgende plaats vertrekt voor de volgende oefeningen. 1. Gehoorzaamheid en gedrag in het verkeer. 2. Gedrag in moeilijke situaties. 3 . Reacties op onaangename situaties. 4 . Reactie op andere honden. 5. Gedrag van de voor korte tijd alleen gelaten aangelijnde hond
![]() |
#11 | |
|
![]() Quote:
Ik vind dat je best met een bange hond mag fokken. Ligt eraan hoe deze hond zo bang is geworden. Neem Denzel. Is bang geworden door 1 of andere puistenpuber. Gelijk de hond vergald. Is zo nooit eerder geweest. Ik zou dus met Denzel niet mogen fokken??? Zijn bangheid heeft een externe oorzaak. (eigenlijk is ie niet bang, maar onzeker). Ik zou met Denzel met een gerust hart kunnen fokken. groetjes Kim
![]() |
![]() |
#12 | |
Non active.
|
![]() Quote:
Als jij je Vzh-tje met Denzel haalt ![]() Dan zou het zonde zijn als je hem niet voor de fok zou gebruiken ![]()
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]()
Vzh-tje ga ik dus niet halen. Is ie te gereserveerd voor.
![]() |
#14 |
Yara
|
![]()
Dan heb je toch zeker iets om naar toe te werken Kim. Hij is nog jong, het is zeker niet onmogelijk!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Non active.
|
![]()
Of Denzel wel of niet een VZH behaald,maakt eigenlijk ook niet uit en gaat het eigenlijk ook niet over.
IHHI Je weet hoe ik er over denk, dus hoef ik niet over door te gaan ![]() Het was de karaktertest die ik in de fokreglementen mis ![]() En wat me gewoon erg tegenvalt,dat alles en iedereen wel met zijn Tjech wil fokken en fokt ![]() Maar niet verder kijkt dan uiterlijk ![]() Terwijl het karakter toch net zo belangrijk is in een werkhond ![]() En zal je er niet mee willen werken,is het toch ook erg prettig om een lekkere vrije hond te hebben. Die Jan en alleman begroet. Want er lijkt me nix ergers dan altijd in complete angst te leven ![]() Groette Martine.
![]() |
|
|