![]() |
![]() |
|
Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc |
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
|
![]() |
#1 |
Junior Member
|
![]()
@ Jos: dat begrijp ik wel, van die 1% lijders en 18% dragers... Bij de Saarloos ken ik meerdere gevallen van dwerggroei, maar van de Tsjech is er mij geen bekend. Het is maar om een beeld te krijgen van de omvang van het probleem bij de TsW... Ligt het aantal lijders rond de 1%-2% of hoger/lager... Uiteraard zal dat nooit juist geweten zijn, door vroegtijdige sterfte e.a. Maar zoals ik al zei: ik ken geen enkele Tsjech met dwerggroei. Mijke kent er één... Ik vroeg mij gewoon af of er nog meer gevallen bekend zijn.
Wel een akelige aandoening, die we natuurlijk graag voorkomen. Hopelijk komt die test er, zodat we meer zicht krijgen op het probleem... Groetjes, Liesbeth
![]() |
#2 |
Member
|
![]()
De test is er al. Dus daar kan het probleem niet zijn. Wil je weten of ze voorkomen in het ras of in welke hoeveelheden, ook dat kom je te weten door honden te laten testen.
Jos |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Non active.
|
![]()
De test is er voor de Saarloos al
![]() ![]() En dat is de reden van deze oproep ![]() Groette Martine.
![]() |
#4 |
Member
|
![]()
Danb je het eerste bericht niet goed gelezen.
Jos |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
n00b
|
![]()
hehe.. volgens mij moet jou zin al volgt luidden Jos: dan heb ik het eerste bericht niet goed gelezen...
![]() Groetjes, Barry
![]() |
#6 |
Non active.
|
![]()
![]() |
#7 |
Member
|
![]()
Te snel geschreven. Er is geen apparte test voor de DH en de SWH dus waarschijnlijk is deze test valide voor de TWH. Maar men kan dat pas bevestigen wanneer een bewezen drager getest wordt. Anders zou de tester naderhand grote problemen kunnen krijgen. Maar de motivatie is niet om de test te testen maar om de honden te kunnen testen, althans dat mag ik hopen. Bij de Saarloos was men eerst bang eerlijk te zijn. Langzamm veranderd dat beeld. Een fokker kan er namelijk niets aan doen een pup te hebben gekregen die later blijkt drager van wat van gen ook te zijn. Maar de praktijk laat vaak zien dat eerlijke mensen die zoiets toe geven zwart gemaakt worden en de schuld krijgen van het verspreiden van een afwijking. Terwijl diegenen die ervoor uitkomen juist meewerken aan het voorkomen van de afwijking.
Jos |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|