Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Honden shows

Honden shows Onze show successen, hoe je een Tsw kunt voorbereiden, hoe hem te showen...

Thread Tools Display Modes
Old 21-09-2008, 13:29   #21
mijke
Senior Member

mijke's Avatar

mbt showen:
Gisteren was in de verschillende ringen duidelijk te zien, dat er naast ervaren showmensen ook mensen stonden die het leuk vonden om eens een keer hun hond op een clubmatch uit te brengen

Sommige honden kenden zo'n showgebeuren al, werden uitstekend voorgebracht (wat je daar als leek dan ook maar van mag vinden! )en lieten zich daardoor ook veel beter beoordelen door de keurmeester.
Voor andere honden en bazen was alles nieuw, waardoor hond en baas onzeker waren en dat was dan ook in de hele presentatie te zien.
(Sommig eigenaren hadden bv grote moeite om de tanden van de hond goed te laten zien)

Ondanks de gemoedelijke sfeer en de keurmeester die de tijd nam om eigenaren op hun gemak te stellen, zal ook op een clubmatch een hond die beter voorgebracht wordt zich ook beter profileren en daardoor vaak hoger geplaatst worden.

En natuurlijk is nooit iedereen het eens met de plaatsing van een keurmeester. (ik ook niet!) Maar een plaatsing blijft altijd een persoonlijke intepretatie van de rasstandaard (en ook persoonlijke smaak van het totaalbeeld) van de keurmeester.

Op gewone tentoonstellingen gaat het er vaak veel minder gemoedelijk en rustig aan toe!
Dus voor "nieuwelingen" die na deze dag ook nog met hun hond naar shows willen gaan, kan ik alleen maar de tip geven: ga ringtraning doen en oefenen, zodat je hond weet waar hij aan toe is en zelfvezekerd met je de ring in gaat en zich goed laat presenteren!

Mbt opmerkingen over magere honden:
Er liepen wel een paar honden rond waarvan je de ribben kon zien. Maar het is mij niet opgevallen dat er zoveel extreem magere honden rondliepen! En zoals al eerder opgemerkt is dat ook een kwestie van smaak
Zelf geef ik om verschillende redenen ook de voorkeur om mijn honden, als ze nog in de groei zijn, ietwat "schraal" te houden. Vet worden kan later altijd nog! (en ik spreek uit ervaring!)

Mbt opmerkingen over angstgedrag:
Honden die niet gewend zijn om in een ring te staan en tanden te laten zien, zullen altijd "gedrukt" gedrag vertonen (bv staart onder de buik). Honden die onprettige ervaringen hebben opgedaan in een ring zullen het zelfde doen!

Ook in diverse andere landen heb ik TsW's (die in het dagelijks leven heel vrij, spontaan en niet bang waren) erg gedrukt en met een staart onder de buik in de ring zien staan.
Een staart onder de buik houden na bv tanden laten zien (van een hond die dat niet gewend is) zegt mij nog niet dat dit een extreem angstige hond is!

Maar.......
Ik ben gisteren zelf ook wel geschrokken van het relatief grote aantal bange TsW's dat ook buiten de ring rondliep
Een TsW werd oorspronkelijk gefokt als moedige werkhond en je mag toch verwachten dat dit nog steeds "vrije" temperamentvolle honden zijn.
En ik werd er dus echt niet blij van, dat ik gisteren veel honden zag die spookbenauwd voor vreemde mensen waren!

@ Azazel mbt de vraag over een keurmeester
ik vermoed dat Martine het volgende bedoelt:
Van een aantal mensen van de Belgische club hoorde ik dat op de Rasspecial in St.Ghislain (Tertre) geen enkele hond een U kreeg. De keurmeester gaf een goede uitleg over de beoordeling van de honden. En hij vertelde er bij dat de honden niet zelfverzekerd genoeg waren (voor een werkhond), en dat ze daarom niet meer dan een ZG hadden gekregen. (Deze keurmeester was Jan de Gids uit Nederland)

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote

Posting Rules