Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Overig

Overig Alles over Tsjechoslowaakse Wolfhonden

Thread Tools Display Modes
Old 28-11-2008, 23:42   #1
Femke
Junior Member

Default Nieuw hier en meteen een vraag?

Hoi allemaal,

Door wat pr van Stefanie op ander sites heb ik kennis mogen maken met de TsW als ras. Wij hebben tot 2006 in nederland gewoond en altijd met veel plezier de werklijn van de engelse springer spaniel gefokt voor de Douane, reddingswerk, hulphondenwerk en voorjagers. Erg jammer vond ik het dat de werk- en showlijn zover uit elkaar gegroeid waren, evenals de karakters van de honden. Ik deed, met succes, met de honden in Europese veldwedstrijden mee en gaf meerdere jaren training en deed puppytesten (karakter).
Mijn training en omgang met de honden waren en zijn gebaseerd op nonverbale communicatie, aangevuld met fluitsignalen. Redeneren en trainen vanuit de motivatie voor de hond ipv onderwerping aan de baas, erg leuk en vaak creatief. Veel geleerd over honden, hun leermethoden, roedelgedrag en probleemoplossendvermogen. De groeiende samenwerking tussen hond en baas blijft iets bijzonders.

In 2006 zijn we ge-emigreerd naar Zweden en met een hotel gestart. Daar gaat het zo goed mee dat we deze alweer gaan verkopen om plaats en ruimte te maken voor een uit de hand gelopen nieuw project: een wildpark (denk aan een soort Beekse bergen voor scandinavische diersoorten). We willen hier in 2010 mee van start gaan en gezien de leeftijdsopbouw van onze huidige honden zijn we aan het denken aan nieuwe viervoeters. Engelse Springers en andere jachtsoorten komen niet meer in aanmerking. Met veel plezier gefokt en getraind maar ik wil een hond die de hele dag mee kan. Van de receptie, de winkel, het museum tot in het park zelf en daarnaast toch een bijzondere uitstraling heeft. Met jachthonden zal dit niet lukken gezien hun werklust.

Vraag:
Mijn vraag is dan ook of het mogelijk is een TsW aan te leren om het jachtinstinct te onderdrukken en geen wild te gaan hetzen.
Zijn er nog andere problemen te verwachten? De bedoeling is dat de hond de hele dag bij ons is, dus ook bezoekers tegenkomt, kinderen, veel binnen en buiten is, tussen diverse wildsoorten komt en hoogstwaarschijnlijk ook nog een PR functie gaat invullen in Zweden. Het ras is pas sinds kort toegestaan en we weten nu al dat er vele televisiestations en landelijke kranten en magazines over de vloer gaan komen. Er is momenteel een behoorlijke strijd gaande tussen voor- en tegenstanders van de wolf die opzijn beurt behoorlijk in opkomst is. Dus het lijkt me van groot belang dat een pup uit betrouwbare ouders komt, de 'juiste lijnen'. negatieve publiciteit is zo gehaald Welke lijnen kan ik beter vermijden? Tips voor voorgenomen combinaties? juist daar weet ik ook nog te weinig van af.

Dus graag input! Ook als je denkt dat de TsW helemaal niet in dit plaatje past. Alvast bedankt
Ter aanvulling: het ligt in mijn bedoeling om met de hond actief te gaan trainen op waarschijnlijk reddingswerkgebied/speuren.
onze honden: http://www.vanhetwaterland.nl
Femke jest offline   Reply With Quote

Posting Rules