Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Fokken

Fokken Informatie over fokken, bonitaties, jeugd presentaties en nesten

Thread Tools Display Modes
Old 02-11-2012, 16:16   #31
miran
Junior Member

miran's Avatar

Op zich kan ik dat nog wel begrijpen zeker omdat het afgelopen jaar er bij de TDR een hoop veranderd is en door hun verleden met jenny en lynn het nogal een tijdje geweest is van de stukken rapen van hun rotzooi.
TBA en TDR zijn in het verleden ook niet echt vrienden van elkaar geweest om het netjes te zeggen. Door alle ontwikkelingen waardoor nu hunzelf het bewijs ook op tafel hebben zijn we wel weer op speaking terms zeg maar.

Gezien dit pas een beetje loopt weet ik natuurlijk niet alle in en outs bij de TDR maar stel ik me wel een beetje voor dat het met een outcross net zo gaat als bij ons.
Wij zijn heel eerlijk om te zeggen dat als er een intressante hond voor ons is die zijn gezondheidstesten heeft en achtergrond info over bekend is dat ook wij niet naar een vereniging stappen.
Dit verhaal komt voort uit het feit dat ik dus in het verleden hier wel contact met de RvB over heb gezocht en dit voor een erkend ras voor de vereniging zeker wel gevolgen kan hebben. Dus ja ook wij laten het aan eventuele eigenaren van honden over om met ons contact te zoeken. Mochten zij lid zijn van een vereniging waarschuwen wij idd de eigenaren wat een eventuele reactie vanuit een vereniging kan zijn( kan hoeft niet zoals je ook mijn verleden daarin kent ) Pas als de persoon hievan op de hoogte is en daar zijn eigen stappen wel of niet in neem maar zegt dit te kunnen dragen gaan wij daarmee verder in zee.

Stel het komt zover dat een hond voor outcross is goed gekeurd dan word er ook naar gekeken welke lijn hier het beste kwa ziektes en generaties op kan( en gezien bij de TDR alles open ligt lijkt het heel erg maar gezien ik achter de deuren hier ook naar onze rassen heb gekeken kan je van me aannemen dat het met die veeeeel erger gesteld staat dan)
Zover ik in hun combi ook kan zien is de reu een derde generatie en vanuit een utonagan generatie dus zeker al een stabielere lijn daarin. Vandaar ik persoonlijk die keus dus wel kan snappen en kan achter staan.
Ook komt zo'n nest er pas als er genoeg gegadige op de lijst ervoor staan. Dus ondanks hun misschien hun melding een beetje te vroeg open hebben gegooit en mensen moeite hebben met bepaalde tekst daarin moet men wel ervan uitgaan als zij net als wij werken er dus niet een nest van de aankondiging komt als er bv maar 2 of 3 mensen op de lijst ervoor staan.

De puppen, als die er dus komen omdat er genoeg mensen op de lijst staan(minimaal 7, liever meer), worden wel opgenomen in het register maar gelimiteerd. Zij worden op een latere leeftijd opnieuw geevalueert of er mee gefokt mag worden. Zo niet word er door de eigenaar bij overname als pup zijnde al een contract getekend dat zij een steralisatie/castratie verplichting hebben. Gaan ze terug de fok in staat er in datzelfde contract al dat ze alleen terug gefokt mogen worden op een Tamaskan.
Nu weet ik natuurlijk niet zeker of zij dit ook zo doen maar wat ik er tot nu toe van kan volgen wel.
miran jest offline  

Posting Rules